آموزش کامل ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان کشور

طبق دستور صادر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تمام سرپرستان خانوار وظیفه دارند هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان کشور اقدام کنند.

آموزش کامل ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان کشور

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

دستور درج اطلاعات سکونتی در سامانه ثبت خانه و ملک با دو هدف مهم از سوی دولت صادر شد که گویا اهمال در آن با محرومیت‌های شهروندی همراه خواهد بود.

طبق این دستور، سرپرست خانوار (چه مستأجر چه صاحب‌خانه) باید اطلاعات محل سکونت و املاک خود را در سامانه املاک و مسکن به ثبت برسانند.

در این مقاله، نحوه ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان کشور را به صورت تصویری و مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.

همچنین بخوانید: سامانه ثبت خانه و ملک چیست؟

ابتدا به آدرس amlak.mrud.ir رفته و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

سپس شماره تلفن همراه و کد ملی خود را وارد کرده و دکمه سبزرنگ ورود را فشار دهید.

در این جا، باید منتظر دریافت پیامک اعتبارسنجی از سامانه سماوا بمانید. مالکیت تلفن همراه باید با کد ملی واردشده مطابقت داشته باشد.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

حال کد اعتبارسنجی شش رقمی را وارد کرده و روی دکمه ادامه کلیک می‌کنیم. رمز عبور به شما نشان داده می‌شود. این رمز را نزد خود نگه دارید تا در مراجعات بعدی از آن استفاده کنید.

اگر در مراجعات بعدی رمز عبور را فراموش کردید ، روی گزینه فراموشی رمز عبور کلیک کرده و از دستورات بعدی پیروی کنید تا رمز جدیدی برای شما ارسال شود.

در این مرحله از ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. فرم را تکمیل کرده و روی گزینه ثبت کلیک کنید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

صفحه بعدی با عنوان مدیریت خانوار برای شما ظاهر می‌شود. نوع سرپرستی را انتخاب کنید.

اگر به عنوان سرپرست وارد شده‌اید، باید اطلاعات اعضای خانواده را وارد کنید. پس روی دکمه‌ای با برچسب «جهت افزودن افراد زیرمجموعه کلیک کنید» کلیک کرده و اطلاعات اعضای خانواده را به طور مجزا مشخص کنید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

ولی در صورت انتخاب گزینه زیرمجموعه، باید اطلاعات سرپرست خانوار را وارد کنید. در هر صورت پس از تکمیل اطلاعات، روی گزینه «ذخیره اطلاعات» کلیک کنید.

اگر گزینه سرپرست را در مرحله قبل انتخاب کرده باشید، باید اطلاعات مربوط به اقامتگاه اصلی را تکمیل کنید. پس گزینه «مالک خودم هستم» را انتخاب کرده و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید تا به صفحه بعدی از فرایند ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک منتقل شوید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

حال اطلاعات مالکیت اقامتگاه را بر اساس سند وارد کرده، و روی مرحله بعد کلیک کنید.

در این صفحه، روی گزینه انتخاب استان کلیک کرده و استان، شهر و روستای ملک موردنظر را مشخص کنید. سپس گزینه تأیید را فشار دهید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

در صفحه بعدی، اطلاعات ملک را بر اساس سند تعریف کرده و مجددا نشانگر ماوس را روی دکمه مرحله بعد فشار دهید.

در این صفحه باید اطلاعات مربوط به قبوض آب، برق، گاز و نوسازی شهرداری و همین‌طور تلفن ثابت را وارد کنید. در صورت صحت اطلاعات وارد شده، گزینه سبزرنگ پیش‌نمایش را انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

در این مرحله از ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک باید پیش‌نمایش اطلاعات را بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه اشتباه، نشانگر ماوس را روی گزینه «مرحله قبل» فشار دهید و ویرایش‌های لازم را انجام دهید.

در صورت صحت اطلاعات، روی دکمه ثبت نهایی کلیک کرده و سپس گزینه «بلـه» را فشار دهید. توجه داشته باشید که پس از ثبت اطلاعات و فشردن دکمه بله، امکان اصلاح آن‌ها وجود ندارد. پس مراحل مختلف را با دقت تمام انجام دهید.

و اما در صورت انتخاب گزینه «شخص دیگری مالک است»، باید اطلاعات شخص مالک را وارد کرده و روی مرحله بعد کلیک کنید.

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

مراحل بعدی طبق دستورالعمل‌های بالا تکمیل می‌شوند. پس از مشاهده پیش‌نمایش و اطمینان از صحت اطلاعات، روی گزینه «ثبت نهایی» کلیک کنید.

اگر حین ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک با مشکلی برخورد کرده‌اید، حتما آن را با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر