سامانه ثبت خانه و ملک چیست؟ | آشنایی با سامانه ملی املاک و اسکان کشور

دستور درج اطلاعات سکونتی در سامانه ثبت خانه و ملک با دو هدف مهم از سوی دولت صادر شده که گویا اهمال در آن با محرومیت‌های شهروندی همراه خواهد بود.

سامانه ثبت خانه و ملک چیست؟ | آشنایی با سامانه ملی املاک و اسکان کشور

سامانه ثبت خانه و ملک

لزوم درج اطلاعات مسکونی در سامانه ثبت خانه و ملک از ماه فروردین گریبان‌گیر سرپرستان خانوار شده است. طبق این دستور، سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالکین واحدهای مسکونی، صاحب‌خانه و مستأجر، همگی باید اطلاعات محل سکونت و املاک خود را در سامانه املاک و مسکن به ثبت برسانند.

اوایل سال جاری بود که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از طرح مالیات بر واحدهای مسکونی خالی رونمایی کرد که خیلی زود به نتیجه رسید. بدین ترتیب، ثبت اطلاعات مسکونی در آدرس amlak.mrud.ir با هدف اولیه عرضه خانه‌های خالی به بازار و همین‌طور درآمدزایی برای دولت به حالت اجرا درآمد.

هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت که در هر سال مالیاتی، در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

واحدهای نوساز پس از 12 ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی پس از 18 ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات خواهند شد.

گزارش‌های متعدد به محرومیت‌های شهروندی ناشی از عدم ثبت اطلاعات مسکونی در سامانه یا ثبت اطلاعات اشتباه اشاره می‌کنند. قطع یارانه، عدم ارائه خدمات بانکی، عدم ثبت‌نام فرزندان در مدارس، ممانعت از اخذ انشعابات آب، برق و گاز و محرومیت از حقوق شهروندی، از جمله جریمه‌هایی هستند که برای اهمال و سرپیچی در نظر گرفته شده‌اند.

اما افرادی که اطلاعات ملکی خود را در سامانه ثبت خانه و ملک وارد می‌کنند، یک کد یکتا دریافت کرده که مبنای ارائه خدمات دولتی به آن‌ها خواهد بود.

iهمچنین بخوانید: سامانه کد یکتا چیست؟

البته ثبت‌نام در این سامانه به معنی جریمه مالیاتی نیست. اگر یک اقامتگاه اصلی داشته باشید و همچنین صاحب یک اقامتگاه فرعی (در شهری به غیر از سکونتگاه فعلی) باشید، لازم نیست هیچ مالیاتی بدهید.

برای ثبت اطلاعات سکونتی می‌توانید به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنید. درج اطلاعات از فروردین‌ماه سال جاری آغاز و دائما تمدید شده است. طبق اخبار جدید، ثبت املاک (فعلا) تا پایان مهرماه مهلت دارد.

هنوز مشخص نیست که سخت‌گیری و جدیت دولت در این برنامه تا چه اندازه خواهد بود. اما به نظر نمی‌رسد هم‌وطنان عزیز کشورمان چندان رغبتی برای شرکت در این طرح داشته باشند.

به هر حال اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید، بهتر است هر چه زودتر به سامانه ثبت خانه و ملک رفته و اطلاعات خود را درج کنید. اگر در این حین سؤالی برای شما مطرح شد، از قسمت « سؤالات متداول » در وب‌سایت اصلی کمک بگیرید.

ارسال نظر