استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز با مشکل مواجه است

رسانه کلیک – یکی از اعضای شورای شهر تهران از وضعیت نامساعد دستگاه های خودپرداز شهری برای استفاده معلولین گله کرد و با ارسال نامه از طرف شورای شهر تهران به استانداری این شهر، خواستار رسیدگی به موضوع استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز و سایر امکانات شهری شد.

استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز با مشکل مواجه است

به گزارش کلیک، به نقل از ایرنا؛ از وقتی بانک‌های ایران مجهز به سیستم خودپرداز شده‌اند، بسیاری از ما با صحنه‌های عجیب‌وغریبی در سطح شهر مواجه شده‌ایم؛ مثلا اوایل خودپردازهایی را می‌دیدیم که بدون هیچ پله‌ای در ارتفاع بالایی نصب‌شده و دست هرکسی به آن‌ها نمی‌رسید. به‌مرورزمان خوشبختانه دیگر کمتر شاهد چنین وضعیتی بودیم. حال موضوع اینجاست که این پله‌ها مشکل انسان‌های عادی را حل کرده اما معلولین چگونه می‌توانند از این پله‌ها برای استفاده از خودپرداز استفاده کنند؟ مطرح این مسئله موجب شد که برخی از بانک‌ها در شهرهای بزرگ به فکر ساخت رمپی جداگانه برای استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز بیافتند؛ اما اکثر بانک‌ها و موسسات مالی کشور همچنان فاقد شرایط مناسب برای اقشار آسیب پذیراند.

زهرا نژاد بهرام، عضو روابط عمومی شورای شهر تهران در راستای استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز و بهینه‌سازی فضای شهری برای معلولین و افراد کم‌توان گفت:

پس از ارسال نامه‌ای از سوی شورای شهر تهران به استانداری تهران، استاندار در خصوص اجرایی شدن مقررات مناسب‌سازی ابلاغ‌شده توسط شورای عالی شهرسازی و معماری جهت تسهیل حضور معلولان در فضاهای شهری، دستورات لازم را صادر کرد.

در این نامه به استاندار ابلاغ شد که با وجود گذشت بیش از سه دهه از زمان تصویب و ابلاغ ضوابط و مقررات مناسب‌سازی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری جهت تسهیل حضور معلولان در فضاهای شهری، کلان‌شهر تهران با بیش از ۸.۷ میلیون نفر جمعیت در مراحل ابتدایی تحقق شهر دسترس‌پذیر برای آحاد شهروندان فارغ از تفاوت‌های جسمانی قرار دارد.

وی همچنین افزود:

مدیریت شهری تهران با هدف ایجاد شبکه هم پیوند مناسب‌سازی متشکل از معابر، ساختمان‌ها و بوستان‌ها اقدام به تدوین برنامه جامع مناسب‌سازی فضاهای شهری کرد تا معبر به همراه بوستان‌ها و اماکن تحت تملک شهرداری تهران در آن محور به‌صورت یکپارچه در برنامه مناسب‌سازی قرار گیرند. استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز نیز در زمره این اقدامات قرار خواهد گرفت.

نژاد بهرام در ادامه سخنان خود گفت:

این در حالی است که اکثریت قریب به‌اتفاق بانک‌ها و موسسات مالی به عنوان نهادهای ارائه دهنده تسهیلات مالی که محل مراجعه روزانه شهروندان تهرانی است فاقد بهره‌مندی از ضوابط و استانداردهای مناسب‌سازی برای اقشار آسیب‌پذیر است. انتظار می‌رود بانک‌ها علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌ها و استانداردهای مناسب‌سازی جهت تسهیل حضور آحاد شهروندان فارغ از تفاوت‌های جسمانی، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، تسهیلات لازم را به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی جهت تسریع در مناسب‌سازی فضاهای شهری پیش‌بینی کنند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:

در این نامه از استاندار خواسته شد که با عنایت به اهمیت موضوع استفاده معلولین از دستگاه خودپرداز، دستور جهت انجام یکپارچه برنامه مناسب‌سازی پایتخت و ضرورت پشتیبانی مالی از دستگاه‌های خدمات رسان، بانک‌ها ضمن مناسب‌سازی فضاهای داخلی بانک‌ها و بازنگری در طراحی دستگاه‌های کارت‌خوان جهت بهره‌مندی عموم مردم، ارائه تسهیلات برای تسریع در مناسب‌سازی ساختمان‌های دولتی و همچنین ارائه تسهیلات موضوع تبصره ۱ ذیل ماده ۱۷ قانون حمایت از حقوق معلولان را در دستور کار خود قرار دهند.

ارسال نظر