شرط وزیر ارتباطات برای اصلاح تعرفه تلفن ثابت | امسال گرانی اینترنت نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه تلکام، شرط اصلاح تعرفه تلفن ثابت را راه‌اندازی و واگذاری سالانه یک میلیون پورت فیبر نوری عنوان کرد.

شرط وزیر ارتباطات برای اصلاح تعرفه تلفن ثابت | امسال گرانی اینترنت نداریم

عیسی زارع‌پور در حاشیه بازدید از نمایشگاه تلکام، در جمع خبرنگاران در خصوص مسائلی چون طرح صیانت، وضعیت تعرفه‌ها و گرانی اینترنت و تست اینترنت 5G در کشور سخن گفت.

اینترنت امسال گران نمی‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه اینترنت ثابت امسال طبق قانون مجلس افزایش نخواهد داشت، گفت: «ما برای افزایش کیفیت تلاش می‌کنیم، کما اینکه در 2 هفته گذشته وضعیت پهنای باند بین‌الملل را ترمیم کردیم، اما در ۱۰ سال گذشته در حوزه اینترنت ثابت در کشور اتفاقی نیفتاده است. رتبه اینترنت ثابت ما در دنیا ۱۴۲ از میان ۹۰ کشور است و اگر اقدام قابل توجهی صورت گرفته بود، باید در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و احساس مردم خودش را نشان می‌داد، درحالی‌که اکنون بخش قابل توجهی از اعتراض‌های مردم نسبت به اینترنت ثابت است.»

زارع‌پور با تاکید بر اینکه در این مدت تعرفه اینترنت حتی یک ریال هم افزایش پیدا نکرده است، گفت: «افزایش تعرفه‌ها مربوط به مخابرات و تلفن ثابت است. در چند سال گذشته هزینه نگهداری خطوط افزایشی نداشته است. نزدیک به ۳۰ درصد خطوط تلفن ثابت مخابرات، تنها ۱۰۰۰ تومان عایدی برای این شرکت دارد، درحالی‌که مخابرات برای هر خط ۳۰ هزار تومان هزینه می‌کند. بنابراین بحث افزایش تعرفه نه مربوط به افزایش تعرفه اینترنت و تلفن ثابت، بلکه مربوط به نگه‌داری از خطوط تلفن ثابت است که پیشنهاداتی مطرح شده و در حال بررسی است.»

زارع‌پور درباره تصویب افزایش تعرفه تلفن ثابت اظهار کرد: «اصلاح تعرفه‌ها در مسیر تصویب قرار داد و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.»

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم افزود: «از فرآیندی که به تصویب اصلاح تعرفه تلفن ثابت می‌انجامد، اکنون صرفا این درخواست از سوی شرکت مخابرات ارائه شده و در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسیده است. اما در ادامه باید فرآیند کامل شود و برای تایید نهایی به تصویب مراجع ذ‌ی‌صلاح نیز برسد.»

زارع‌پور تصریح کرد: «برای تصویب افزایش تعرفه مخابرات، قطعا باید تضمین‌های لازم برای راه‌اندازی سالانه حداقل یک میلیون پورت فیبر نوری به وزارت ارتباطات داده شود. منظور ما از تعهد این است که مخابرات یا باید سیم مسی را به فیبر نوری تبدیل کند، یا در نقاطی که هیچ دسترسی وجود ندارد فیبر نوری بکشد. مسئولان شرکت مخابرات نیز قول داده‌اند که به این وعده عمل کنند.»

نسخه طرح صیانت وزارت ارتباطات کامل‌تر است

وزیر ارتباطات با اشاره به ارائه نظرات این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی درباره طرح صیانت گفت: «ما نظراتمان را به کمیسیون ویژه ارائه کردیم؛ نگرانی‌های متخصصان و کسب‌وکارها را برطرف کرده و در عین حال چارچوب‌های لازم را برای شفاف شدن فضا پیش‌بینی کردیم و اکنون به اختیارات کمیسیون ویژه بستگی دارد که این نظرات کارشناسی را در نظر بگیرند، یا روند قبلی را ادامه دهند. نسخه جدید وزارت ارتباطات نسبت به نسخه ۲۶ تیرماه مناسب‌تر است، اما در نهایت نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند.»

تست ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه با 5G در تلکام

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم در کشور بیان کرد: «راه‌اندازی 5G به سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی بسیاری از محصولات نیاز دارد که البته بخش‌هایی از این محصولات را در نمایشگاه تلکام دیدیم، اما حرکت به سمت 5G آغاز شده و امروز تست سرعتی که در نمایشگاه انجام شد، به ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه هم رسیده بود و امیدواریم شاهد باشیم که روزی همه مردم چنین سرعتی را تجربه کنند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بهترین حمایت از تولید داخل، بازاریابی است که شرکت‌ها بتوانند محصولاتشان را در داخل کشور بفروشند، افزود: «باید کاری کنیم که شرکت‌ها کیفیت محصولاتشان را ارتقا دهند و قابلیت رقابت داشته باشند. ما هماهنگ می‌کنیم که اپراتورها و فعالان حوزه که به تجهیزات نیاز دارند، سیاست‌هایشان را به سمت حمایت از تولید داخل پیش ببرند. ظرفیت‌های خیلی خوبی هم در کشور وجود دارد؛ از تجهیزات نهایی مثل مودم و لینک‌های رادیویی گرفته تا تجهیزات انتقال از جمله سوییچ و روتر.»

زارع‌پور ‌ادامه داد: «می‌گویند قطعات محصولات داخل در خارج تولید شده است، اما این یک روند طبیعی در دنیاست. الان شرکت‌های بزرگ آمریکایی هم قطعات را می‌خرند و تولید می‌کنند و حتی بعضا مونتاژ این قطعات را هم به کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌دهند. اما با تخصص و تعهدی که در جوانان این کشور وجود دارد، در بسیاری از حوزه‌ها محصولات بسیار باکیفیتی تولید شده و امیدواریم با حمایت فعالان این بخش و خصوصا اپراتورها، بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی بیشترشان باشیم.»

گفتنی است نمایشگاه تلکام پنجشنبه سوم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور شرکت‌های بزرگ ارتباطی ایران و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی با شعار تحول دیجیتال و توسعه پایدار، تا پنجم دی‌ماه ۱۴۰۰ برای بازدید عموم برقرار است.

منبع: ایرنا و ایسنا

ارسال نظر