رونمایی از سامانه پیام رسان​ جدید دانشگاه تهران

سامانه پیام رسان​ جدید دانشگاه تهران به منظور حفظ بیشتر امنیت اطلاعات دانشجویان و جلوگیری از حملات سایبری آغاز به کار کرد.

رونمایی از سامانه پیام رسان​ جدید دانشگاه تهران

معاون سامانه‌های اطلاعاتی مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران، از راه‌اندازی سامانه پیام رسان​ جدید دانشگاه تهران خبر داد و گفت: «به منظور صیانت از اطلاعات تماس کاربران دانشگاه و تضمین به روز ماندن این اطلاعات، واحدهای ستادی و صف دانشگاه در صورت داشتن مجوزهای لازم، امکان ارسال ایمیل و پیامک‌های سازمانی به گروه‌های مختلف دانشگاه شامل کارکنان، اعضای هیئت علمی، افراد هویت موقت و دانشجویان را از طریق سامانه پیام‌رسان دانشگاه تهران دارند. در این راستا و به منظور ارتقای کیفی و امکانات این بستر اطلاع‌رسانی، سامانه پیام رسان​ جدید دانشگاه تهران توسط مرکز فناوری‌های دیجیتالی این دانشگاه راه‌اندازی و در سطح دانشگاه مستقر شد.»

مصطفی صالحی افزود: «با توجه به تکنولوژی قدیمی سامانه قبلی پیام‌رسان و عدم امکان توسعه آن، مهاجرت به سامانه جدید از سال ۱۳۹۸ در دستور کار مرکز قرار گرفت. در این راستا تحلیل، توسعه، تضمین کیفیت و استقرار سامانه جدید برنامه‌ریزی شد و به صورت مستمر در فازها و واحدهای مختلف مانند انتشار تغییرات، احراز هویت مرکزی و راه‌اندازی وب‌سرویس‌های سامانه‌های اطلاعاتی پیگیری و عملیاتی شد. علی‌رغم چالش‌های منابع انسانی، مالی و مقاومت فرهنگی کاربران در مهاجرت، این سامانه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. مدیریت و انتقال کاربران و شارژهای پیامکی از اهم چالش‌های فنی مهاجرتی بودند.»

صالحی خاطرنشان کرد: «اطلاعات این سامانه به صورت مستقیم از سامانه آموزش گلستان (اطلاعات مربوط به دانشجویان)، سامانه پرسنلی (اطلاعات مربوط به کارکنان و اعضای هیئت علمی) و سامانه هویت موقت دریافت و به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شود.»

برخی ویژگی‌های مهم این سامانه نسبت به سامانه قبلی پیام‌رسان عبارتند از: ارسال هوشمند، متناظر و زمان دار، ارسال به مخاطبان خاص غیردانشگاهی، ارسال مستندات ضمیمه ایمیل، محیط جامع ویراستاری متن ایمیل، گزارش‌های جامع و متنوع از ارسال‌ها، مدیریت شارژهای پیامک، امکان ایجاد بارگزاری فایل‌های ضمیمه شده

گفته است سایت دانشگاه تهران اخیرا مورد حمله سایبری واقع شده بود.

منبع: دانشگاه تهران

ارسال نظر