موفقیت اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران با محصول دانش‌بنیان

رسانه کلیک - اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران با استفاده از ربات جراح سینا ساخت شرکت دانش‌بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز با موفقیت روی یک سگ انجام شد.

موفقیت اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران با محصول دانش‌بنیان

اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران توسط دکتر طالب‌پور که در بیمارستان امام خمینی مستقر بود انجام شد. این در حالی است که بیمار (یک سگ) و نیز جراح (ربات) در بیمارستان سینا قرار داشتند. جراحی وازکتومی با استفاده از شبکه ماهواره‌ای 5G از راه دور انجام شد. فاصله بین دو بیمارستان نیز 7 کیلومتر بود. این عمل جراحی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی انجام شد.

ربات جراح سینا به نام ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نامگذاری شده و در واقع مشابه ربات داوینچی که در آمریکا ساخته شده، طراحی شده است. عملکرد این ربات یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است که از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک انجام می‌شود.

این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می‌گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است. در کنار کنسول یک مانیتور قرار دارد که جراح می‌تواند تأثیر عمل جراحی را مشاهده کند. تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می‌گیرد و جراح می‌تواند آن تصویر را نیز از طریق یک پدال کنترل کند. نیروهایی که با ابزار جراحی به بیمار منتقل می‌شود قابل اندازه‌گیری است تا جراحی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

در اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران با استفاده از این ربات، میزان آسیب به بافت‌های سالم کاهش پیدا می‌کند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خون‌ریزی را دارد. این دستگاه برای عمل جراحی ناحیه شکمی استفاده می‌شود، اما در دنیا یکی از متداول‌ترین زمینه‌های استفاده از آن برای جراحی پروستات است.

آمریکا تنها کشوری است که این سیستم را به مرحله تجاری رسانده است. دیگر ربات‌های مشابه فقط برای تحقیقات استفاده می‌شود. در صورتی که این شیوه به مرحله تجاری برسد،‌ ایران دومین کشور موفق در زمینه ربات جراح خواهد بود.

ورود به فاز انسانی از سال آینده

در جریان اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران که صبح امروز انجام شد، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از گذراندن تست‌های حیوانی سامانه جراحی رباتیک از راه دور خبر داد و گفت: «این ربات بعد از اخذ مجوزها در سال آینده، در فاز انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی با اشاره به انجام موفقیت‌آمیز این عمل بیان کرد: «ربات سینا که در دنیا به عنوان ربات‌های داوینچی مطرح است، چند سالی است که در ایران به تولید رسیده. این محصول دانش‌بنیان اکنون در حال اخذ تأییدیه‌های حیوانی است تا در فاز انسانی مورد استفاده قرار گیرد. جراح می‌تواند از هزاران کیلومتر دورتر عمل جراحی را انجام دهد و این موضوع در بسیاری از موارد که نمی‌توان بیمار را جابه‌جا کرد، اهمیت بالایی خواهد داشت.»

ستاری ادامه داد: «این عمل جراحی از راه دور، در دو بیمارستان امام خمینی و سینا به خوبی روی یک حیوان انجام گرفت. این امر شروع یک حرکت بزرگ و نوآوری جدید در حوزه جراحی است و امید است هر چه زودتر به مرحله توسعه انسانی برسد.»

اولین جراحی رباتیک از راه دور ایران، با استفاده از ربات جراح سینا ساخت شرکت دانش‌بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز با موفقیت روی یک سگ انجام شد.

ارسال نظر