برگزاری جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور

رسانه کلیک - جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

برگزاری جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور این جلسه که به بررسی سیاست پیشنهادی «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های بزرگ کشور از رشته‌های مقطع کارشناسی وارد دکتری حرفه‌ای شوند» اختصاص داشت، گفت: ۱۵ جلسه کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی سیاست‌های پیشنهادی برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشته است؛ لذا کار کارشناسی و مطالعات پیشینی خوبی در این مورد انجام شده، همچنین به صورت جلسات گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رجوع شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم منجر به کم‌رنگ شدن ارتباط و گره خوردن رشته‌ها با یکدیگر شده است، اظهار داشت: همچنین جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم بر افت رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های کشور تأثیرگذار بوده است.

وی تأکید کرد: روش فعلی سنجش و پذیرش (کنکور) در کشور روش منطقی نیست و با تقاضای زیادی که برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی وجود دارد، عدم قبولی در این رشته‌ها منجر به ایجاد نسل افسرده و شکست‌خورده در کشور شده است.

محمدرضا مخبر دزفولی یکی از اعضای این شورا هم با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بررسی لایحه بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سال ۱۴۰۰ کل کشور و سهم این اعتبارات از تولید ناخالص ملی، گفت: در این گزارش اعلام شده است که سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۰.۳۲ درصد است.

او در ادامه از سهم اختصاص داده شده به این بخش انتقاد کرد و افزود: این میزان از سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی با اهداف سیاست‌های کلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور در خصوص افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی فاصله زیادی دارد.

او در پایان صحبت‌هایش از ستاد نقشه جامع علمی کشور خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.

ارسال نظر