بیانیه استارتاپ‌های بیمه‌ای: اقدامات اخیر بیمه مرکزی نشان از اعمال سلایق شخصی دارد

استارتاپ‌های بیمه‌ای امیدوارند روند تعاملی با کارگزاران آنلاین ادامه پیدا کرده و از هرگونه اقدام شتاب زده و سلیقه‌ای، پرهیز شود.

بیانیه استارتاپ‌های بیمه‌ای: اقدامات اخیر بیمه مرکزی نشان از اعمال سلایق شخصی دارد
در پی انتشار رأی بدوی شورای رقابت در مورد سوئیچ بیمه و اظهارات اخیر مقامات مسئول بیمه مرکزی، سه استارتاپ ازکی، بیمه بازار و بیمه دات‌کام بیانیه‌ای صادر کردند. آن‌ها اعتقاد دارند این دست سخنان نشان از اعمال سلایق شخصی دارد و نهاد ناظر بایستی شأن نظارتی و قانون‌مدارانه خود را مدنظر داشته باشد.

چندی پیش شورای رقابت با بررسی شکایت استارتاپ‌های بیمه‌ای از بیمه مرکزی، راه‌اندازی سوئیچ آمیتیس را فعلاً انحصاری و رویه ضد‌رقابتی تشخیص نداد؛ رأیی که بدوی بوده و امکان تجدید نظرخواهی برای آن وجود دارد.

در ادامه، قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی در کانال خبری خود اعلام کرد حکم محکومیت استارتاپ‌ها صادر شده است و ادعاهایی نیز به آن‌ها نسبت داد که از نظر استارتاپ‌های بیمه‌ای نادرست است. به‌دنبال این دو موضوع، «مجید مشعلچی» با ارسال یک نامه به مدیران عامل شرکت‌های بیمه، خواستار انجام اقدامات اجرایی فعال‌سازی سوئیچ شد و رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز با حضور در صداوسیما بر همین نکات تأکید کرد.

در همین راستا ازکی، بیمه بازار و بیمه دات‌کام با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به این اقدامات و اظهارات واکنش نشان دادند.

آن‌ها معتقدند آنچه تاکنون رخ داده است، پیشینه بیش از یک سال جلسات متعدد کارشناسی استارتاپ‌ها با مدیران لایه‌های مختلف بیمه مرکزی و توافق‌های انجام‌شده در‌زمینه اصلاح آیین‌نامه‌های مربوطه را نادیده گرفته است:

«نکته‌ای که ریاست بیمه مرکزی نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود روی آن تأکید کرد؛ کنار هم قرار‌دادن مجموع این اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌ها در کنار هم نشان از چندصدایی و اعمال سلایق شخصی دارد؛ رویه‌ای که انتظار می‌رود نهاد ناظر از‌ آن پرهیز کند و شأن نظارتی و قانون‌مدارانه خود را مدنظر داشته باشد.»

بیانیه استارتاپ بیمه

انتقاد از استناد به رأی بدوی

بخش دیگر این بیانیه به تفسیر رأی بدوی شورای رقابت درباره شکایت استارتاپ‌ها اختصاص دارد. آنها با تأکید بر اینکه حکم صادره، «رأی بدوی» است از اینکه نهاد ناظر به این رأی استناد کرده است، انتقاد کردند:

«در متن منتشر شده عبارت «رأی بدوی» به وضوح اشاره شده است. رای بدوی در ادبیات حقوقی به معنی «قطعی نبودن» است. رای‌ای که از سوی مراجع دادرسی، در رسیدگی ابتدایی به پرونده صادر می‌شود. حق اعتراض و تجدیدنظرخواهی برای شاکیان محفوظ بوده و به محض اعتراض به آن، ارزش حقوقی خود را از دست می‌دهد. خوانش ما پس از مشورت با متخصصین حقوقی بعد از رای بدوی این بود که برخلاف آنچه نهادناظر به آن استناد می‌کند، ایرادهای فنی ما به راه‌اندازی سوییچ توسط شورای رقابت تایید شده و بسیاری از بخش‌های این رای را در تقابل با خواسته‌هایمان نمی‌دانیم و در مجموع کلیت آن را منطقی و قابل قبول یافتیم. از این رو، با احترام به بدوی بودن رای از رسانه‌ای کردن محتوای آن پرهیز کردیم و هر اقدام یا اظهارنظری را به زمان صدور رای قطعی و پس از مرحله‌ تجدیدنظر موکول کرده‌ایم. اما در شرایط کنونی و با اصرار نهاد ناظر بر استناد به «رای بدوی» لازم می‌دانیم به چند نکته فنی در این زمینه اشاره کنیم.»

به گفته آنها، طرح موضوع در شورأی رقابت توسط شرکت‌های ازکی، بیمه بازار و بیمه دات‌کام انجام شده و بیمه مرکزی در این پرونده نقش خوانده را داشته است: «درنتیجه، تعبیر به صدور حکم محکومیت از اساس نادرست است. شان جایگاه حقوقی افراد مسئول ایجاب می‌کند که در تریبون‌های رسمی در انتخاب عبارت‌هایی که می‌توانند بار حقوقی داشته‌ باشند یا شائبه‌برانگیز باشند، پرهیز شود.»

این استارتاپ‌های بیمه‌ای بار دیگر تأکید دارند در رأی بدوی شورا، بر بسیاری از نکات مدنظر آنها صحه گذاشته شده است: «برای نمونه، امکان عقد قرارداد مستقیم فروش و برقراری تعاملات تجاری و مالی با شرکت‌های بیمه توسط کارگزاران برخط به صراحت رسمیت شناخته شده و بر قانونی بودن آن تأکید شده است.»

بیمه مرکزی

در مورد مدیریت صدور بیمه‌نامه توسط سوئیچ نیز، استارتاپ‌های بیمه‌ای معتقدند متن حکم با اشاره به اینکه بیمه مرکزی چنین موضوعی را رد کرده است، شکایت آنها را وارد ندانسته است و در عین حال بر آزادی عمل کارگزار در انتخاب واحد صدور و عدم امکان ایجاد اجبار در این زمینه تأکید شده است:

«به بیان دیگر، بیمه مرکزی هرگونه ورود سوئیچ به حوزه‌ی صدور به هر شکل را از اساس تکذیب کرده و حکم بر همین مبنا صادر شده است. در این راستا از نهاد محترم ناظر انتظار می‌رود که در راستای دفاعیاتی که در شورای رقابت داشته‌اند و سخنان رئیس کل محترم در برنامه صف اول شبکه خبر مبنی بر تکذیب هرگونه ورود سوییچ به بحث پرداخت و صدور، دستورالعمل اجرایی مصوب هیئت عامل که برای سوئیچ چنین شأنی را قائل شده بود، اصلاح کنند تا هرگونه شائبه و ابهام در این زمینه مرتفع گردد.»

در بخش دیگر بیانیه به تصدی‌گری و انحصار اشاره شده است که شورای رقابت با توجه به اینکه هنوز سوئیچ اجرایی نشده این دو مورد را منتفی دانسته است: «همان‌طور که پیش از این اشاره کرده‌ایم، در صورتی که سوئیچ بیمه وارد فضای کسب‌و‌کاری نشده باشد یا به شکل انحصاری اجرای آن به یک شرکت واگذار نشده باشد، وجود آن مانع نوآوری و فعالیت دانش‌بنیان در صنعت بیمه نخواهد بود.»

استارتاپ‌های ازکی، بیمه بازار و بیمه دات کام یکی از دغدغه‌های اساسی خود را بسته شدن باب تعلیق یکباره و فاقد مستندات قانونی عنوان کرده‌اند؛ رویه‌ای که از نظر آنها بیمه مرکزی سابق بر این در پیش گرفته بود و باعث ایراد صدمات جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه و فعالین این شرکت‌ها شده بود: «جالب است که در متن حکم شورای رقابت بر لزوم توقف این رویه و ایجاد سازوکاری چند لایه، مستدل، و غیر دفعی برای برخورد با تخلفات احتمالی تأکید شده است.»

در پایان بیانیه منتشر شده، استارتاپ‌ها با تأکید مجدد بر موضع همیشگی‌شان مبنی بر به رسمیت شناختن حق نهاد ناظر برای اعمال نظارت عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز به کل شبکه فروش، ابراز امیدواری کردند تا روند تعاملی و کارشناسی طی‌شده با کارگزاران برخط در عمل نیز ادامه پیدا کند و از هرگونه اقدام شتاب‌زده و سلیقه‌ای پرهیز شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر