تأکید وزیر ارتباطات بر اجرای مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی و توسعه ارتباطات ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر لزوم همگرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی گفت: «ما خودمان را مجری سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی می‌دانیم.»

تأکید وزیر ارتباطات بر اجرای مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی و توسعه ارتباطات ثابت

طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را اجرا خواهیم کرد

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در جلسه مشترک با ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و معاونان این مرکز، با تأکید بر اهمیت فضای مجازی در دوره کنونی گفت: «در حال حاضر در هر خانه‌ای برای همه افراد و اقشار از کودک گرفته تا افراد مسن، دسترسی به اینترنت و فضای مجازی حائز اهمیت است و به‌ نوعی زندگی‌ها با این فضا آمیخته‌ شده است.»

وی افزود: «ما باید در راهبردهایمان در برابر مدیریت فضای مجازی بازنگری کنیم؛ فضایی که تا اعماق خانه‌های مردم رفته است و اگر اکنون مردم درگیر این فضا شده‌اند، در آینده نزدیک با هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و دیگر فناوری‌های روز، به جز مردم، اشیاء و لوازم آن‌ها هم درگیر این فضا خواهند شد و فناوری به اعماق پنهان زندگی آن‌ها رسوخ خواهد کرد.»

زارع‌پور ادامه داد: «البته شاید نگاه عده‌ای همچنان این باشد که کار وزارت ارتباطات توسعه کمی و کیفی ارتباطات است. درحالی‌‌که معتقدم این دوره گذشته است و علاوه بر ارتباطات که یکی از دو بال این وزارتخانه است، باید روی خدمات فناوری پایه هم کار کنیم تا پایداری خدمات حوزه فناوری اطلاعات هم برای مردم اهمیت پیدا کند.»

بیشتر بخوانید: ابراهیم رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفت؟ | تجربه موفق زارع‌پور در دستگاه قضا

زارع‌پور تصریح کرد: «ما تکالیف و برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصوبه شهریور ماه سال گذشته شورای عالی فضای مجازی در خصوص طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را اجرا خواهیم کرد. بر همین اساس برای برگزاری جلسات منظم با شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ریزی می‌کنیم. ما خودمان را مجری سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی می‌دانیم. این مسئله را در مجلس هم بیان کردم و اعتقادم هم بر همین مبناست. همه ما آمده‌ایم که جایگاه شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی هم در استفاده از فناوری ایجاد کنیم و هم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.»

وزیر ارتباطات روز گذشته هم در جلسه ویدیو کنفرانسی با مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها گفته بود مسئولیت تحقق شبکه ملی اطلاعات را به عنوان فرمانده میدان بر عهده می‌گیرم و کار نمایشی نمی‌کنم.

مخابرات از ارکان توسعه شبکه ملی اطلاعات است

وزیر ارتباطات روز گذشته در جمع مدیران شرکت مخابرات ایران هم حضور پیدا کرد و از اهمیت‌های این شرکت در فضای ارتباطی کشور گفت.

عیسی زارع‌پور در دیدار با مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت مخابرات ایران گفت: «اعتقادم این است که اگر نخواهیم بگوییم مخابرات ایران ستون فقرات شبکه ملی اطلاعات است، حداقل این شرکت یکی از ستون‌های اصلی این حرکت و ارکان توسعه شبکه ملی اطلاعات و این طرح کلان است.»

وزیر دولت سیزدهم اظهار داشت: «شبکه ملی اطلاعات در حال حاضر یک پروژه ملی است. کشورهای پیشرفته و کسانی که برای حقوق مردمشان ارزش قائل‌اند، دنبال اجرای چنین شبکه‌ای هستند. ما به عنوان متخصصان این حوزه باید حافظ منافع مردم باشیم تا این طرح راهبردی را در کشور محقق کنیم؛ طرحی که مخابرات در آن نقش کلیدی و حیاتی دارد. بنابراین تعامل و همدلی میان شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فوق‌العاده مهم است.»

بیشتر بخوانید: نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه می‌گویند؟

وی با اشاره به عدم توسعه متوازن شبکه ارتباطات ثابت و سیار گفت: «در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که تمرکز را روی ارتباطات سیار بگذارند، درحالی‌که ارتباطات ثابت به میزانی که باید توسعه پیدا نکند. اگر تصمیمات راهبری و کلیدی به موقع گرفته نشود و در ارتباطات ثابت توسعه نداشته باشیم، حتی در تماس‌های تلفنی هم مشکل پیدا می‌کنیم و به طور عملی اتفاقی که در حوزه برق و خاموشی‌ها افتاد، در ارتباطات هم اتفاق خواهد افتاد. بنابراین نیازمند تصمیمات فوری، مدبرانه، دلسوزانه و همدلانه از ناحیه همه بازیگران بخش هستیم.»

وی در ادامه با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای بررسی و حل مشکلات و چالش‌های پیش روی شرکت مخابرات ایران گفت: «در این کارگروه باید تلاش شود با همدلی و همراهی، برخی اختلافات از جمله در حوزه املاک را به سرعت و در کوتاه‌مدت حل کرد.»

گفتنی است وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در همین هفته‌های نخست وزارت خود بارها به طرح شبکه ملی اطلاعات اشاره کرده و به نظر می‌رسد اجرایی کردن این طرح، مهم‌ترین هدف او از حضور در این وزارتخانه است. با این حال او کمتر اشاره‌ای به طرح صیانت مجلس شورای اسلامی، جنجالی‌ترین طرح و سؤال این روزهای فضای وب ایران دارد.

ارسال نظر