نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه می‌گویند؟

صحن علنی مجلس شورای اسلامی از دیروز محل بحث و تبادل نظر نمایندگان مختلف خانه ملت در تأیید یا رد وزیران پیشنهادی کابینه ابراهیم رئیسی است. در ادامه نظرات بعضی از نمایندگان را در موافقت یا مخالفت با عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت سیزدهم می‌خوانیم.

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه می‌گویند؟

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار:

زارع‌پور فقط بیان چالش کرده، راه‌حل ارائه نداده است

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «جوانان عزیزی که برای تصدی وزارت‌خانه‌ها معرفی شده‌اند، انصافاً برنامه‌های جامع و کاملی ارائه کرده‌اند و بخش زیادی از نگرانی‌های ما در خصوص مباحث مهمی مانند حکمرانی در فضای دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، شبکه ملی اطلاعات و شتاب‌دهی به صنعت فضایی و موارد دیگر را تا حدودی برطرف کرده‌اند.»

نماینده مردم سبزوار افزود: «اشکال اساسی که به برنامه پیشنهادی زارع‌پور درخصوص شبکه ملی اطلاعات وارد است، این است که ایشان تنها به بیان چالش‌های این حوزه و پیشنهاد راهبردهایی برای حل آن‌ها اقدام کرده و راه‌حل عملیاتی ارائه نکرده است.»

عنابستانی تصریح کرد: «ایشان باید مشخص کند که دقیقاً تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را که زیرساخت اصلی فضای مجازی است و مورد مطالبه چندین ساله رهبر معظم انقلاب است ایجاد خواهد کرد. ایشان گفتند که در افق ۱۴۰۴ این کار را انجام می‌دهند. سؤال من این است که آیا باید تا ۱۴۰۴ منتظر بمانیم یا برنامه‌ها بلافاصله بعد از دوره وزارت ایشان آغاز خواهد شد؟»

بخوانید: ابراهیم رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفت؟ | تجربه موفق زارع‌پور در دستگاه قضا

وی ادامه داد: «زارع‌پور باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات را مشخص و هر سال هدف‌گذاری کند تا ما نمایندگان بتوانیم بر اساس آن هدف‌گذاری‌ زمانبندی شده مطالبه کنیم؛ وگرنه این طرح ملی مهم هم مانند ۱۵ سال گذشته به همان سرنوشت دچار می‌شود.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه خود در خصوص طرح بسیار مهم موسوم به صیانت، اظهارنظر نکرده است. متأسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات، ابتکار عمل را در دست نداریم و هیچ سیستم عامل بومی هم نداریم؛ صاحب هیچ پلتفرم نوظهوری نیستیم و سخت‌افزار قابل اعتنایی هم تولید نمی‌کنیم. متأسفانه در سال‌های گذشته از نوآوران این عرصه هم حمایت نکرده‌ایم و هیچ سرمایه‌ای در اختیار کارآفرینان در این عرصه قرار نداده‌ایم. فقط تلاش کردیم با چند کپی ناشیانه از نرم‌افزارهای خارجی که بدون حمایت دولتی ایجاد شده، در این عرصه تأثیرگذار باشیم که تقریباً غیرممکن شده است. زارع‌پور باید مشخص کند که چگونه می‌خواهد از کاربران، کارآفرینان، معامله‌گران و صاحبان کسب و کار در فضای مجازی حمایت و محافظت کند.»

رویکرد زارع‌پور در خصوص اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: «نکته بسیار مهم اینکه ما شاهد ورود تکنولوژی‌های جدید و گسترده در زمینه دسترسی به اینترنت بین‌المللی و ماهواره‌ای هستیم. ایشان باید مشخص کند که چه طرح و برنامه‌ای برای این موضوع دارد و رویکردش به 5XG چیست.»

عنابستانی یادآور شد:‌ «در برنامه پیشنهادی زارع‌پور، به حوزه نظارت و تنظیم مقررات بسیار کم پرداخته شده است. آیا واقعاً این فضای رها شده نیاز به توجه بیشتر برای تنظیم‌گری به نفع حمایت از کسب‌وکارهای سالم و قانونی و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی ندارد؟ من برنامه‌های زارع‌پور را در حوزه سازمان فضایی هم نگاه کردم. احساس ‌می‌کنم اینجا هم باید توجه بیشتری کنیم. متأسفانه بسیاری از افتخارات کشور ما در حوزه سازمان فضایی در طول سالیان گذشته مخدوش شده و باید به این سازمان هم توجه بیشتری کنیم.»

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: «زارع‌پور حتماً باید تکلیف شرکت مخابرات واگذار شده به بخش غیردولتی و مشکلات فراوان مرتبط با اداره آن را روشن کند. آیا واقعاً نظارت کامل بر مخابرات، تعیین مدیران مخابرات ایران و مشکلات متعدد مربوط به حقوق و معوقات نیروها و کارکنان رسمی و قراردادی و شرکتی و حتی حجمی این شرکت اهمیت ندارد؟ صرف اینکه این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده، نافی مسئولیت وزارت برای تنظیم خدمات به مردم نمی‌شود.»

عنابستانی خاطرنشان کرد: «نکته آخر اینکه متأسفانه تلفن ثابت، خصوصاً تلفن ثابت روستاها کاملاً رها شده است و وزیر باید مشخص کند چگونه و با چه روشی و در چه زمانی این به‌هم‌ریختگی را سروسامان خواهد داد. همچنین در حوزه اینترنت پرسرعت روستاها هم باید مشخص شود در چه زمان مشخصی می‌توانیم به این خدمات در روستاها برسیم.»

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس:

تجربیات ارزنده زارع‌پور در بحث دولت الکترونیک

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: «در دنیای سنتی قدرت بر 4 ستون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت استوار بود، اما قدرت مدرن امروز بر دو مؤلفه اساسی اطلاعات و انرژی بنا شده است. لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز مسئول ارتقا و تعالی یکی از 2 پایه اساسی اقتدار نظام مقدس ما و متولی تأمین سخت‌افزار و زیرساخت و مهم‌تر از آن نرم‌افزار و محتواست.»

وی با بیان اینکه مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور محترم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه‌مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است، گفت: «زارع‌پور از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه‌ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علی‌رغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملاً عمل‌گراست.»

نماینده مردم تهران در توضیح توانمندی‌ها و شایستگی‌های زارع‌پور برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «ارتباط گسترده با شبکه حرفه‌ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساخت‌های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور از جمله توانمندی‌های وزیر پیشنهادی است.»

شریعتی تصریح کرد: «به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات که وظیفه مغفول مانده 2 دولت گذشته بوده است، در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است. در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با 2 شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰ درصدی و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضع موجود بسیار فاصله دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است. بالتبع این امر عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های نرم و سخت حوزه تلکام از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقای اتصال کاربران (Connectivity) و توسعه سرویس‌های پایه نظیر موتور جست‌وجوی بومی رقم نخواهد خورد.»

بیشتر بخوانید: تعداد موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی کابینه رئیسی در مجلس چقدر است؟

وی در خصوص تجربه موفق زارع‌پور در توسعه خدمات دولت الکترونیک نیز گفت: «مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید با شتاب بیشتری به سمت آن حرکت کند. بروز همه‌گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلاء و فقدان وجود زیرساخت‌های دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه ارزنده زارع‌پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایت‌مندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری به‌ویژه در شرایط کرونا، نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساخت‌های دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع 3 مؤلفه دانستن، خواستن و توانستن در ایشان است.»

دولت قبلی در صنعت فضایی اهمال کرد

این نماینده مجلس یازدهم در خصوص تسلط وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر فناوری‌های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا نیز گفت: «همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور، چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد. بدون بهره‌مندی از ظرفیت‌های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام‌رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است، اما روبنایی است. اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم، محکوم به شکست هستیم. زارع‌پور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، می‌تواند ظرفیت‌های دانشگاه‌های فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج کند.»

شریعتی آشنایی و دغدغه‌مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات را از دیگر توانمندی‌های زارع‌پور ارزیابی کرد و گفت: «بی‌شک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهره‌مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند گردانیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه‌های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی بر عهده دارد. در این راستا تأسیس و راهبری مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، شناسنامه‌دار شدن درگاه‌های اینترنتی، فعال کردن شرکت‌های محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.»

وی با بیان اینکه تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد وزیر پیشنهادی به پرچم‌داری وزارت ارتباطات در این حوزه از دیگر امتیازات زارع‌پور است، بیان کرد: «سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد بوده است؛ درحالی‌که این سهم در ایران حدود ۵ درصد از کل اقتصاد کشور است. بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب‌پذیری جامعه را در بحران‌ها کاهش داده و اقتصاد را مردمی‌تر می‌کند. لیکن اقتصاد دیجیتال مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود. توانمندی زارع‌پور ما را امیدوار کرده تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی دارای برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور است، خاطرنشان کرد: «متأسفانه یکی از اقدامات اسفبار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است. سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چندبرابر گرفته و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب‌ماندگی و رسیدن به جایگاه در خور شأن جمهوری اسلامی در منطقه، در حوزه فناوری فضایی لازم است. زارع‌پور با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و مراکز پژوهشی کشور می‌تواند این خلاء را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد و برنامه خوب ایشان در این حوزه، نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.»

وزیر پیشنهادی مسئولیت فضای مجازی کشور را پذیرفته است

شریعتی با تأکید بر اهمیت مضاعف فضای مجازی گفت: «رهبر انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تأکید کردند اگر مسئولیت رهبری کشور را نداشتم، حتماً مسئول فضای مجازی کشور می‌شدم. متأسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رأی اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی‌کاری پرداخت. فضای مجازی مانند هر پدیده‌ای دارای فرصت و تهدید است؛ فرصت‌هایی بی‌بدیل برای تمدن‌سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیب‌های اجتماعی و امنیتی نیز هست.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: «ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده با قاطعیت بگوییم امروز فضای مجازی کشور صاحب و متولی ندارد. وزیر سابق صرفاً خود را متولی زیرساخت‌های ارتباطی فضای مجازی می‌دانست و شانه از زیر بار مسئولیت سایر حوزه‌ها خالی می‌کرد. خوشبختانه وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌ها اظهار داشته که مسئولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت‌افزار هم در نرم‌افزار به‌عنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاست‌گذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا به طور همزمان اقتصاد و کسب‌وکار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارائه شود.»

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر:

وزیر پیشنهادی ارتباطات اعتقادی به پلتفرم‌ها ندارد

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر بیان داشت: «برنامه‌های زارع‌پور ابهام دارد. وی در زمان تصدی معاونتی در وزارت ارشاد، با تندروی باعث عدم دریافت مجوز از سوی بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی و منجر به تعطیلی آن‌ها شد.»

وی عنوان کرد: «فضای مجازی با همه حواشی بخشی از زندگی روزمره مردم است. وزیر پیشنهادی هیچ اعتقادی به پلتفرم‌ها ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست و برنامه‌های وی نیز صرفاً ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.»

حاتمی گفت: «وزیر پیشنهادی از ظرفیت اقتصاد در فضای ارتباطات اطلاعی نداشته و یا در برنامه‌های خود از آن نام نبرده است. مزیت‌های فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه قضاییه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود. ضمن اینکه برنامه‌های وی فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزش‌گذاری ندارد.»

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامه‌های وی ندارد، تصریح کرد: «تعدد تصمیم‌گیران در بخش ICT که باعث بروز مشکل شده، در برنامه وی نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان، برای مثال مشکل ۵۷۰ دفتر آذربایجان شرقی، برنامه‌ای ذکر نشده است.»

حاتمی همچنین با اشاره به کلاهبرداری‌های اخیر برخی پلتفرم‌ها و تعطیلی آن‌ها نظیر روبیکا بیان کرد: «وزیر پیشنهادی برنامه‌ای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامه‌های ایرانی ارائه نکرده است.»

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر:

وزیر پیشنهادی ارتباطات تخصص و تجربه ندارد

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌ای زیربنایی است، تصریح کرد: «این وزارتخانه شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، اقتصاد و ... از آن عبور کرده و توسعه را جست‌وجو می‌کنند. برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید به 2 مؤلفه خواستن و توانستن توجه کرد. هرچند وزیر پیشنهادی مؤلفه خواستن را داراست، اما باید موضوع توانستن وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تخصص و تجربه کافی داشته باشد، گفت: «آقای زارع‌پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص نداشته و تحصیل‌کرده کامپیوتر یا IT است؛ این در حالی است که مأموریت وزارتخانه مذکور ICT و فناوری است.»

مشکینی اضافه کرد: «بیش از ۹۵ درصد وظایف وزارتخانه مذکور زیرساختی است و باید دقت کرد که IT با ICT متفاوت است. وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد، درحالی‌که حدود صدهزار کارمند، متخصص، مهندس و ... در این وزارتخانه مشغول هستند.»

نماینده مردم مشکین‌شهر با بیان اینکه فردی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود باید متخصص میان‌رشته‌ای باشد، گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهایش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند، درحالی‌که وزیر پیشنهادی تاکنون مجموعه‌ای که یک‌صدم این گردش مالی را داشته اداره نکرده است. ما به دنبال تحول هستیم و در صورتی که وزیر توانایی نداشته باشد، نمی‌تواند این مهم را محقق کند.»

مشکینی با تصریح اینکه نباید با سرنوشت کشور شوخی کرد، ادامه داد: «هرچند ما به دنبال جوان‌گرایی هستیم، اما آیا برای امور زیربنایی خانه‌مان تنها به موضوع جوان‌گرایی توجه می‌کنیم و بحث تخصص را در نظر نمی‌گیریم؟»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: «شفافیت یکی از مؤلفه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این در حالی است که وزیر پیشنهادی به موافقان طرح صیانت از کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی گفته که با روح طرح موافق است و در جای دیگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزیر پیشنهادی پشت همین تریبون مطرح کند که با طرح صیانت موافق است یا مخالف.»

سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان:

وزارت ارتباطات صرفاً مخابرات نیست

سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «آیت‌الله رئیسی ترکیبی از وزرای جوان و باتجربه و استخوان‌دار را معرفی کرده است که یکی از این وزرای جوان و باانگیزه دکتر زارع‌پور است.»

وی ادامه داد: «برخی به توانستن زارع‌پور به عنوان تخصص و تجربه شک داشتند، درحالی‌که یکی از ویژگی‌های او تخصص و تجربه است و در شگفتم چگونه انگشت اشاره را به سمت تخصص و تجربه می‌برند زارع‌پور دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های داخلی و خارجی و از نخبگان و افراد صاحب‌نظر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. تجربه قابل قبول او در حوزه فناوری اطلاعات کشور نشان از انتخاب درست آقای رئیسی دارد. امروز در وزارت ارتباطات به متخصص فناوری ارتباطات نیاز داریم و نقص ما در همین قسمت است. اینکه می‌گویند این وزارتخانه صدهزار نفر نیرو دارد درست نیست. این آمار مربوط به قبل از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات است و تنها ۱۰ هزار نفر نیرو دارد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «زارع‌پور در حوزه فاوا نیز قطعاً متخصص است و وزارت ارتباطات صرفاً مخابرات نیست و این تفکر اشتباهی است. این وزارتخانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی کشور را تعیین کند، راهبرد دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال و میدان‌دار ساختارهای نرم‌افزاری کشور باشد و همه این توانمندی‌ها به پشتوانه سال‌ها تجربه در حوزه فضای مجازی کشور در زارع‌پور وجود دارد.»

خواندن این مطلب را هم توصیه می‌کنیم: زارع‌پور و چالش‌های دولت الکترونیک و IT | از وزیر ارتباطات جدید چه انتظاراتی داریم؟

محفوظی با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ درحالی‌که کسی به فکر بهره‌گیری از فضای مجازی نبود، زارع‌پور مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ را راه‌اندازی کرد و مسئولیت اصلی او ساماندهی توسعه فضای مجازی به معنای امروزی بود، گفت: «در دوره مدیریت او راه‌اندازی چندین خدمت الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد باعث شد این وزارتخانه در سال ۸۷ وزارتخانه برتر در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی شناخته شود. علاوه بر این برای نخستین بار در دوره او بود که قوانین به زمین مانده‌ای مانند قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای اجرا و برای رعایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار، زیرساخت‌های بسیار خوبی فراهم شد که بعد از گذشت ۱۲ سال همچنان در حال انجام است.»

به گفته او شناسنامه‌دار شدن سایت‌ها و شکل‌گیری بیش از ۴۰۰ شرکت تولیدکننده محتوا در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ از دیگر خدمات ارزنده زارع‌پور است و این وزیر پیشنهادی در سال ۸۹ به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ و ارشاد کل کشور انتخاب شد.

وزیر پیشنهادی کشور را از سلطه پلتفرم‌های خارجی خارج کند

این نماینده مجلس با اشاره به سابقه زارع‌پور در قوه قضاییه گفت: «او در قوه قضاییه هم خوب درخشید و جهش فوق‌العاده در الکترونیکی کردن خدمات قضایی در 1.5 سال گذشته بر همگان آشکار است. در دوره کوتاه مدیریتی خود در قوه قضاییه بیش از ۸۰ پروژه ملی فناوری اطلاعات در راستای تسهیل دسترسی مردم به دستگاه قضایی، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد در قوه قضاییه راه‌اندازی و موجب شد 5.5 میلیون مراجعه مردم به قوه قضاییه و ۳ میلیون مراجعه مردم به بقیه دستگاه‌ها کاهش یابد.»

وی اضافه کرد: «زارع‌پور همواره به دنبال حل مشکلات مردم با ابزار فناوری بود که موضوعی ارزنده در این حوزه است. مردم یادشان نمی‌رود برای گرفتن گواهی عدم سوء‌پیشینه چه دردسرهایی کشیدند و یک سالی که او متصدی این امر بود، آن را آنلاین کرد تا مردم از منزل و محل کار گواهی عدم سوء‌پیشینه بگیرند. طوری که در ۱۷ ماه گذشته بیش از 2 میلیون گواهی عدم سوء‌پیشینه از این طریق برای مردم صادر شد.»

محفوظی از دیگر اقدامات زارع‌پور را سامانه خودکاربری وکلا و کارشناسان رسمی، اپلیکیشن اینترنت همراه، برخط کردن ده‌ها استعلام، راه‌اندازی زیرساخت برگزاری دادگاه آنلاین، لینک کردن سامانه‌های نیروی انتظامی و قوه قضاییه عنوان کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تشریح انتظارات مجلس از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گفت: «از او انتظار داریم برای بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در فضای مجازی، همه تلاش خود را انجام دهد تا کشور از سلطه پلتفرم‌های خارجی خارج شود.

وی با اشاره به اقدام اخیر گوگل‌پلی در حذف اپلیکیشن‌های ایرانی و نقض حقوق کاربران ایرانی، خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات خاطرنشان کرد: «اعلام کنید آیا باید شاهد اقدام زورگویی و یک‌جانبه علیه کاربران ایرانی باشیم یا برای فضای مجازی برنامه دارید؟ همچنین انتظار داریم شبکه ملی اطلاعات را مطابق با طرح جامع و مصوب شورای عالی فضای مجازی به انجام برسانید تا مردم از مزایای این شبکه مانند پهنای باند ارزان و باند بسیار زیاد برای همه کاربردها، ایجاد کسب‌وکارهای جدید و اقتصاد دیجیتال با تأکید بر بومی بودن و بهره‌گیری از پلتفرم‌های داخلی که با فکر جوانان این مرز و بوم طراحی شده، بهره‌مند شویم.»

سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال:

زارع‌پور در خصوص طرح صیانت شفاف نیست

سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال در مخالفت با عیسی زارع‌پور گفت: «دلیل مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، عدم شفافیت اوست؛ زیرا در یک کمیسیون می‌گوید با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های مخالف است، ولی در کمیسیون فرهنگی که کمیسیون تخصصی این طرح است، رأی به موافقت با این طرح می‌دهد. چنین روحیه‌ای برای وزیر قابل قبول نیست که در وزارتخانه‌ای پرپول مشغول به فعالیت شود که در تمام ایران شعبه دارد.»

وی ادامه داد: «وزیر پیشنهادی ارتباطات فقط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت یک گروه آی‌تی را بر عهده داشته است. البته در کنار جوانی، نخبگی و تجربه لازم نیز معیار وزیر پیشنهادی باید محسوب شود.»

نظری خانقاه با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در بیشتر پیام‌رسان‌های مجازی عضو نیست، گفت: «وقتی وزیر پیشنهادی در بیشتر شبکه‌های اجتماعی عضویت ندارد یا اعتقادی به آن‌ها ندارد، چگونه می‌توان به چنین وزیری اعتماد کرد؟»

وی با بیان اینکه در برنامه وزیر پیشنهادی به موضوع مشکلات ارتباطات، کارگزاری و استخدام‌های بخش روستایی توجه نشده است، ادامه داد: «با برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی ارائه داده، پیش‌بینی می‌کنیم نمی‌تواند حوزه ارتباطات و آی‌تی را گسترش و توسعه دهد. وزیر پیشنهادی ارتباطات با چالش‌های این حوزه روبه‌رو نشده است و اعتقادی در درون سازمان‌های مختلف برای همکاری با او وجود ندارد.»

مجتبی یوسفی، نماینده مردم خوزستان:

وزیر پیشنهادی باید شهامت ایجاد تحول را داشته باشد

مجتبی یوسفی، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در نظر گرفت عیسی زارع‌پور برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «کابینه توانمند یا به فرمایش رهبری جوانان مؤمن انقلابی، یعنی کارآمدترین و متخصص‌ترین فرد در این شرایط حساس کشور، مشکلات مردم را حل کند. ارائه برنامه و کارنامه فرد، کارآمدی وی را مشخص می‌کند و اینکه این فرد در هر حوزه‌ای که بوده آیا تحول‌گرا بوده و در مقابل رانت‌ها و تعارض منابع اقدام مؤثر انجام می‌داده یا مرعوب لابی‌ها می‌شده است. در عین اینکه افتخار می‌کنیم جوان‌ها در این کابینه در کنار پیشکسوتان قرار دارند، اما جوان بودن به معنی جوانی برای مجلس موضوعیت نخواهد داشت، بلکه باید کارآمدی وجود داشته باشد.»

یوسفی خاطرنشان کرد: «رشته تخصصی وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه زیرساخت است. نباید فراموش کرد در وزارت ارتباطات ۲ ساحت داریم؛ یکی در حوزه زیرساخت‌ها که باید کار شود اما کارهای زیادی به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و دیگری در حوزه نرم‌افزار و مدیریت منابع در حوزه حکمرانی در فضای مجازی که بهتر بگویم فضای مجازی امروز فضای حقیقی است و بیشتر جریانات و تصمیم‌گیری‌ها، معیشت و اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است. کسی باید در حوزه نرم‌افزاری بیاید که صاحب برنامه بوده و شهامت ایجاد تحول را داشته باشد که ایشان در سوابق گذشته‌اش و راه‌اندازی مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد که سابقه نداشت، این موضوع را ثابت کرده است.»

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: پخش زنده جلسه رأی اعتماد وزیران در مجلس از رادیو و تلویزیون | چطور ببینیم و بشنویم؟

نماینده مردم اهواز و حمیدیه و کارون در مجلس عنوان کرد: «در دستگاه قضایی فراموش نکرده‌ایم اگر کسی می‌خواست ببیند پرونده‌ای دارد یا کسی از وی شاکی شده و یا در موضوعات قضایی ورود کرده، باید به شکل حضوری می‌رفت و در آنجا صف‌های عریض و طویلی شکل می‌گرفت.»

یوسفی با اشاره به بحث حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «نباید فراموش کنیم که فقط به صورت سنتی در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم، بلکه ایجاد پهنای باند و ارتباطات و هاب منطقه شدن از نظر اینترنتی و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما بازارهای جدید ایجاد کند.»

وی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار در حوزه زیرساختی دولت هوشمند دیجیتال گفت: «بر اساس برنامه ششم حداقل ۴۰ درصد از مراجعات به وزارتخانه‌ها باید در فضای الکترونیکی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات می‌آمد که متأسفانه تا الان محقق نشده است.»

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به بحث اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: «برخی‌ها بحث‌هایی مطرح می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند فضای مجازی را ببندند. ما نماینده مردم هستیم، اقتصاد مردم در فضای مجازی برایمان مهم است، اما در آنجا حفظ مالکیت باید مشخص شود. چه کسی پاسخگو است به کسی که در فضای مجازی در پلتفرم‌های خارجی و داخلی کار می‌کند و هیچ نظارتی هم نیست و حق مالکیت وی هم از بین می‌رود. ما پیگیر این موضوع هستیم و از ایشان می‌خواهیم در این خصوص ساماندهی صورت بگیرد.»

ارسال نظر