تقابل قانون و اپراتورها در گران فروشی اینترنت !

رسانه کلیک - قیمت اینترنت در ایران افزایش یافته و سبب نارضایتی کاربران شده‌است. همچنین تفاوت معناداری بین دسترسی به سایت‌های داخل و خارج ایران به‌وجود آمده است.

تقابل قانون و اپراتورها در گران فروشی اینترنت !

در حالی که افزایش قیمت اینترنت موج نارضایتی را در میان کاربران ایرانی گسترش داده است ؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارسال اخطار به اپراتورهای متخلف در زمینه افزایش قیمت، اعلام کرده که قیمت‌ها «باید به روال قبل بازگردد».

حسین فلاح جوشقانی است افزایش بهای اینترنت در حالی که مردم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند «غیرمنطقی و غیرمعقول است».

او می‌گوید سازمان تنظیم با این موضوع مخالفت کرده و «برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف» آغاز شده و قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.

وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی رادیویی که روز جمعه داشت نیز به بار دیگر به افزایش قیمت اپراتورها واکنش نشان داد و تاکید کرد که زورمان به اپراتورها می‌رسد. «آذری جهرمی» بابیان این‌که اگر اپراتورها پس از ۱۰ روز اخطار را نادیده بگیرند، تاکید کرد: در غیر این صورت وارد کمیته جرائم می‌شوند. ضمن این‌که این موضوع به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات حکومتی نیز ارجاع شده است.

آذری جهرمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا زور شما به اپراتورها می‌رسد؟ تصریح کرد: چرا روزمان نرسد؟ زور ما حتماً به اپراتورها می‌رسد و قیمت بسته‌های اینترنتی را به قبل برمی‌گردانیم.

این اخطار وزیر ارتباطات نیز کارساز نبود. پس از اعلام این خبر، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات از جریمه دو میلیارد تومانی خبر داد؛ اما اپراتورها این‌بار هم سفت‌ و سخت ایستادند و تعرفه‌ها را به حالت عادی برنگرداندند.

پس از اعلام جریمه میلیاردی، خیلی‌ها گمان کردند ممکن است اپراتورها از کاری که بدون جلب رضایت نهاد بالادستی انجام داده‌اند عقب‌نشینی کنند، اما این‌طور نشد.

نادیده گرفتن اخطارهایی که برای اپراتورها ارسال‌شده است این ذهنیت را به مخاطب می‌دهد که شاید جریمه دو میلیارد تومانی در مقابل سودی که آن‌ها طی این مدت از فروش بسته‌ها به دست می‌آورند، هیچ است. به همین دلیل به اخطارها تا قبل از پایان ۱۰ روز کاری توجهی نمی‌کنند.

با وجود اینکه معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده که اپراتورها باید جبران خسارت کنند و هزینه را به کاربران برگردانند؛ اما پیش از این شاهد بوده ایم اتفاق عملی در این حوزه رخ نداده است.و مشخص نیست چه زمانی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و آیا این اقدامات راه به جایی خواهد برد.

اما کاربران در ایران اگر به سایتی با دامنه یا‌ هاستی خارج از ایران وصل شوند هزینه استفاده از اینترنت چندین برابر می‌شود و سرعت اتصال هم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در عین حال که انبوهی از وب‌سایت‌ها نیز فیلتر هستند.

از طرفی «حجم بسته‌های اینترنتی اپراتورهای موبایل درحالی کاهش یافته که قیمت بسته‌ پیشین با حجم نصف یا حتی کمتر، جایگزین آن شده است. در یک مورد دیگر نیز، کاربران می‌گویند ۸۰ درصد حجم بسته به استفاده‌ داخلی اختصاص یافته و حجم بین‌الملل تنها ۲۰ درصد بسته را شامل شده است.»

بر اساس قوانین ایران سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم کارت‌های دائمی به ازای هر کیلو بایت چهاردهم ریال تعیین می‌شود.

اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه تعیین شده، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلو بایت، بسته‌های مختلف تعرفه‌ای را نیز متناسب با نياز مشتركين تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرایط پروانه خود ارائه کنند.

در حالی اپراتورهای مختلف اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند که تعداد استفاده کنندگان از اینترنت در ایران به رکورد جدیدی دست یافته است.

تعداد مشترکین اپراتورهای تلفن همراه بر اساس آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سال ۱۳۹۸، به بیش از ۱۱۸ میلیون رسیده و ضریب نفوذ را به ۱۴۲ درصد رسانده است.

بیشتر بودن ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۱۰۰ درصد، نشان می‌دهد که تعداد سیم‌کارت‌های موجود، از جمعیت ایران بیش‌تر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چند سیم‌کارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد.

تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۱۳۹۵، ۸۲ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۹۷۸ بوده است. در سال ۹۶، تعداد مشترکان به ۸۸ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۳ رسید و ضریب نفوذ به تعداد مشترکان در سال ۱۳۹۷، به ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۸۴ رسید. ایران قصد دارد در سال جاری خدمات شبکه فایو جی را هم در برخی نقاط فعال کند.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته است «استفاده از شبکه فایو جی علاوه بر افزایش سرعت و ارتقاء کیفیت ارتباطات و خدمات، ارائه سرویس‌های نوین و دور از دسترس حال حاضر، را ممکن می‌سازد که این کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم‌برخوردار را در پی دارد.»

طبق آخرین ارزیابی‌ها، سرعت اینترنت همراه ایران در مکان ۷۹ جهان قرار دارد. اینترنت ثابت ایران هم در میان ۱۷۶ کشوری که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند رتبه ۱۵۳ را دارد.

با وجود اینکه وعده داده می‌شود نسل جدید اینترنت در ایران می‌تواند سبب افزایش سرعت شود مشخص نیست این شبکه چقدر از شبکه کنونی سریع‌تر است؛ به‌ویژه که شبکه چهار جی در ایران از نظر کیفیت و سرعت، فاصله زیادی در مقایسه با کشورهای پیشرفته دارد.

در عین حال مشخص نیست این خدمات جدید چه میزان قیمت بیشتری از خدمات کنونی دارد و آیا این روش بهانه‌ای برای افزایش شدید قیمت‌ها برای این فناوری جدید است؟

ارسال نظر