سخنان سورنا ستاری در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی

رسانه کلیک - دکتر سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رییس‌جمهوری امروز در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد در رابطه وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها سخنرانی کرد.

سخنان سورنا ستاری در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی

دکتر سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رییس‌جمهوری امروز در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و همچنین بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار که به مناسبت هفته پژوهش در محل معاونت علمی به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: واقعیت این است که طی هفت سال اخیر اتفاقات خوبی در زمینه دانش بنیان‌ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه اکنون جهت گیری دانشگاه‌ها، اساتید، مراکز پژوهشی و … به سمت ایجاد اکوسیستم نوآوری است، گفت: یک فرهنگ جدید در زمینه اکوسیستم نوآوری رخ داده به طوری که در حال حاضر همه راجع به شرکت‌های دانش بنیان صحبت می‌کنند، زیرا محصولات را می‌بینند و در زندگی روزمره از این محصولات دانش بنیان استفاده می‌کنند.

ستاری تأکید کرد: اکنون در مرحله‌ای هستیم که می‌بینیم هر روز یک دارو، اپلیکیشن جدید و … قابل استفاده و بهره برداری هستند.

معاون علمی و فناوری گفت: هدف از نمایشگاه ایران ساخت این است که بتوانیم تجهیزات آزمایشگاهی را در پژوهش سراها، هنرستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به کار بگیریم به طوری که افراد از زمان کودکی با تجهیزات ایران ساخت آشنایی داشته باشند و بتوانند با این وسایل ساخت داخل کار کنند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون این خودباوری در کشور ایجاد شده که اکوسیستم نوآوری می‌تواند در کنار دانشگاه‌ها، پارک‌ها و … فعالیت کند، گفت: در حال حاضر ۶ الی ۱۰ هزار استارت آپ در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ شتاب دهنده در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند؛ بر اساس آمار سال ۹۸، ۱۲۰ میلیارد میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته بوده و در این شرکت‌ها ۳۰۰ هزار شغل مستقیم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص جذب نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور گفت: طی ۳ الی ۴ سال اخیر با برنامه‌ای توانستیم بسیاری از کارآفرینان و متخصصان ایرانی را به کشور بازگردانیم.

بازگشت ۲ هزار ایرانی مقیم خارج از ۱۰۰ دانشگاه برتر

به گفته وی، طی این برنامه ۲ هزار متخصص و کارآفرین ایرانی از ۱۰۰ دانشگاه برتر به کشور بازگشتند و اکنون در قالب استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند.

ستاری با اشاره به سیستم سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور گفت: اکنون سرمایه گذاری VC در کشور در حال توسعه است و ۹ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کنند که تعدادشان در حال افزایش است.

وی در خصوص افزایش ظرفیت وام شرکت‌های دانش بنیان گفت: در حال حاضر ظرفیت وام گرفتن شرکت‌های دانش بنیان به بیش از ۱۵ الی ۱۶ میلیارد تومان رسیده که این میزان روز به روز در حال افزایش است.

ستاری خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان اقتصاد جدیدی ارائه می‌دهند که دانشگاه‌ها مبدأ حرکت این اقتصاد هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تأکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی این سال‌ها همکاری صمیمانه ای با معاونت علمی داشته است و همه کمک کرده اند که اکوسیستم نوآوری شکل بگیرد؛ همچنین وزارت بهداشت، وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و … از جمله دستگاه‌هایی هستند که با معاونت علمی و فناوری همکاری‌هایی داشته اند تا این اتفاق بزرگ در اکوسیستم نوآوری رخ بدهد.

وی در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی گفت: محققان در شرکت‌های دانش بنیان تاکنون تجهیزات پیشرفته‌ای در کشور ساخته اند که اکنون در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و اخیراً در پژوهش سراها و هنرستان‌ها قابل استفاده هستند.

ستاری با اشاره به فروش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی دوره هفتم نمایشگاه تجهیزات گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی در نمایشگاه سال گذشته به فروش رسیده است.

ارسال نظر