ته نخ: طرح دو فوریتی تحریم آیفون؛ برداشتن قطره از دریا

رسانه کلیک - برخلاف تصور نمایندگان مجلس، تحریم آیفون و اپل نه تنها اقتصاد آمریکا را از پا در نمی‌آورد، بلکه اقتصاد اپل را هم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

ته نخ: طرح دو فوریتی تحریم آیفون؛ برداشتن قطره از دریا

نمایندگان مجلس برخی مواقع با اقدامات خود سوژه رسانه‌های رسمی و اجتماعی داخلی و خارجی می‌شوند. اقداماتی که هم از لحاظ علمی، حیثیتی، ادبی و کاربردی نادرست بوده و واکنش مردم، کارشناسان، متخصصان و رسانه‌ها را در بر دارد.

این بار نوبت طرحی رسیده است که هم در نام، هم در متن و هم در رسیدن به هدف دچار ایراد و اشکال است.

طرح دو فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آیفون، سوژه این روزهای جامعه است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نام این طرح، آیفون را که نام گوشی‌های شرکت اپل است، را به عنوان یک شرکت مطرح کرده‌اند. در حالی که حتی در برخی از نقاط این طرح نام شرکت اپل هم ذکر شده است.

دومین ایراد این طرح، متن آن است که دارای اطلاعات و نتیجه‌گیری‌های اشتباه بوده و هدف نمایندگان که ضربه زدن به آمریکا است را تامین نمی‌کند.
نمایندگان مجلس در این طرح اعلام کرده‌اند چون میلیاردها تومان گوشی آیفون سالانه در ایران فروخته می‌شود می‌توان با تحریم و رجیستر نکردن آن، به اقتصاد آمزیکا ضربه وارد کرد. این در حالی است که عملا این کار هیچ ضربه‌ای به اقتصاد آمریکا یا حتی شرکت اپل نمی‌زند.

سالانه در ایران حدود یک میلیون گوشی آیفون از شرکت اپل به فروش می‌رسد. این در حالی است که میزان فروش آیفون در هر فصل بیش از ۴۵ میلیون و سالانه بیش از ۱۸۰ میلیون عدد است. یعنی میزان فروش آیفون در ایران ۵ دهم درصد از فروش کل آیفون در دنیاست.

از طرفی که اپل محصولات دیگری دارد که بعضاً از آیفون هم گرانتر هستند و اپل از فروش آنها نیز درآمد دارد.

بدین ترتیب فروش حدود ۵ دهم درصد از فروش آیفون دنیا در ایران نه تنها به اقتصاد آمریکا ضربه نمی‌زند بلکه اقتصاد اپل را هم به خطر نمی‌اندازد.
با توجه به این آمار و ارقام به نظر شما این طرح در صورت تصویب نمایندگان آمریکا و اپل را با مشکل روبرو می‌کند؟

ارسال نظر