ممنوعیت معاملات الگوریتمی در بازار بورس

رسانه کلیک - سازمان بورس در اطلاعیه‌ خود استفاده از تقسیم سفارشات توسط کلیه مشتریان برخط و معاملات الگوریتمی در بازار بورس تهران و فرابورس ایران را ممنوع اعلام کرد.

ممنوعیت معاملات الگوریتمی در بازار بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای به کلیه کارگزاری‌های خود، استفاده از معاملات الگوریتمی و تقسیم سفارشات توسط کلیه مشتریان برخط در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را ممنوع اعلام کرد. این اقدام و تصمیم به دلیل حفظ شرایط تعادل عرضه و تقاضا در بازار و نظارت بر ورود سفارشات و معاملات صورت گرفته است.

ممنوعیت معاملات الگوریتمی در بورس

در این اطلاعیه تاکید شده که استفاده از معاملات الگوریتمی فقط برای بازارگردانان دارای مجوز که با شناسه مشخص فعالیت می‌کنند مجاز است.

معاملات الگوریتمی یا معاملات خودکار معاملاتی هستند که در آنها از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود به سفارش‌های معاملاتی بجای انسان استفاده می‌شود. در شرایطی معاملات الگوریتمی از سوی این نهاد ممنوع شده که هم‌اکنون در بسیاری از بازارهای بورس مطرح دنیا از این نوع معاملات استفاده می‌شود و بسیاری معتقدند که این نوع معاملات مانع وارد شدن شوک به بازار می‌شود.

طبق اطلاعیه سازمان بورس، امکان انجام این نوع معاملات در همه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس تا اطلاع ثانوی غیر فعال می‌شود. همچنین تقسیم سفارشات به هرروشی توسط مشتریان برخط شامل حقیقی و حقوقی در تمامی نمادهای معاملاتی در سمت فروش ممنوع است.

ارسال نظر