هنوز توان تولید صفر تا صدی گوشی های صاایران را نداریم

رسانه کلیک - آذری جهرمی با بیان اینکه امکان تولید صفر تا صد یک گوشی موبایل در کشور وجود ندارد، مونتاژ بودن گوشی های صاایران را تایید کرد.

هنوز توان تولید صفر تا صدی گوشی های صاایران را نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه امکان تولید صفر تا صد یک گوشی موبایل در کشور وجود ندارد.گفت گوشی‌های صاایران که با نام‌های ویرا چندی پیش به بازار معرفی شد به صورت مونتاژ و به‌ شکل CKD و SKD آماده می‌شوند.

هنوز زمان زیادی از انتشار تصاویری از دو مدل گوشی های صاایران نگذشته بود که نکته‌ای توجه کاربران فضای مجازی رابه خود جلب کرد و آن شباهت غیرقابل اغماض این گوشی و یک گوشی چینی با برند Ulefone بود. تا کنون هیچ پاسخی بابت شباهت گوشی‌های ویرا، که قرار است توسط اپراتور ایرانسل و شرکت پست بانک به صورت اقساطی به مشترکین این اپراتور فروخته شود، و گوشی چینی از سوی هیچ مسئول مرتبطی داده نشده بود. اما صبح امروز مدیرعامل ایرانسل نسبت به کپی بودن این گوشی‌ها در مراسم افتتاحیه مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان ضمن تایید این شباهت گفت: در حال حاضر این گوشی‌ها به طور SKD یا CKD به ایران می‌آیند»، وزیر ارتباطات نیز ظهر امروز با تایید مونتاژ بودن گوشی‌های صاایران گفت هنوز توان تواید صفر تا صد گوشی‌های هوشمند را نداریم.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباذات و فناوری اطلاعات، ظهر امروز در مورد حاشیه‌های ایجاد شده برای گوشی تولید صاایران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:‌ «من هم این ماجرا را در شبکه‌های مجازی دیدم. اینکه تولید صفر تا صد گوشی را خودمان در کشور داشته باشیم در حال حاضر ممکن نیست. در ابتدای راه، طبیعی است که با مدل‌های SKD و CKD آغاز کنند و به مراحل بعدی برسند.» او ادامه داد: «اگر این شرکت‌ها با یک شرکت خارجی به تفاهم رسیده باشند که خط تولید را در داخل کشور راه‌اندازی کنند؛ این کار برای فاز اول مثبت است و باید شکل بگیرد.»

صبح امروز ۹ مهر، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز در مراسم افتتاحیه مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان این خبر را تایید و گفت که گوشی های صاایران به صورت CKD و SKD تهیه شده‌اند و در اختیار ایرانسل قرار گرفته‌اند. او همچنین وعده عرضه این مدل‌ها در بازار را در آینده‌ای نزدیک به حاضران در مراسم داد و تاکید کرد که قیمت مناسبی برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

در ایران در بسیاری از صنایع نظیر خودروسازی و برخی لوازم خانگی، کالاها از طریق مونتاژ و به شیوه‌های CKD و SKD در صنایع تولیدی تولید می‌شوند. (CKD (Completely Knocked-Down روشی رایجی از مونتاژ در تولیدات صنعتی در گشورهای در حال توسعه است که قطعات کاملا جدا از هم و جز به جز وارد کارخانه مونتاژ کننده خواهند شد و مونتاژ می‌شود.

(SKD (Semi Knocked-Down نیز به همان ترتیب روش دیگری از مونتاژ است با این تفاوت که در این روش قطعات هم به صورت مونتاژ شده و هم به صورت منفصل شده وارد کشور می‌شوند. با توجه به شواهد اینکه خط تولید موبایل ویرا صاایران تازه ایجاد شده و شباهت‌ها به نسخه چینی بسیار بالاست، به نظر می‌رسد که فعلا در حال حاضر روش SKD برای تولید این گوشی‌ها در نظر گرفته شده است. البته خود صاایران هنوز اطلاعیه‌ای رسمی بابت نحوه مونتاژ گوشی‌های ویرا منتشر نکرده است.

ارسال نظر