چکشی عمل کردن در رابطه با رمز پویا، مکمل قطعی اینترنت در ضربه به کسب و کارهاست

رسانه کلیک – هفته دوم دی ماه هم شروع شد و خبری از فعال شدن رمز پویا نشد! رضا الفت نسب شرایط حال حاضر را همانند برزخی می‌داند که در نهایت معلوم نیست به کجا ختم می شود.

چکشی عمل کردن در رابطه با رمز پویا، مکمل قطعی اینترنت در ضربه به کسب و کارهاست

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در حاشیه جشنواره وب و موبایل ایران و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کلیک در رابطه با بازخوردهایی که از رمز پویا تا به امروز دریافت کرده است، می‌گوید: «تا جایی که من بازخورد گرفتم، فعال کردن رمز پویا به شدت کار سختی بوده و حتی افرادی که به قول معروف سرو کارشان با اینترنت و گوشی‌های هوشمند است نیز به این موضوع اقرار کرده‌اند. این روزها بسیاری از شرکت‌ها با چالشی به نام رمز پویا مواجه هستند. اکثرا حساب شرکت به اسم رییس شرکت است و حسابدار برای دریافت یک مسیج باید به رییس مراجعه کرده و درخواست کند رمز را در اختیارش قرار دهد.»

به اعتقاد عضو هیئت مدیره کسب و کارهای اینترنتی، نفس کار برای مقابله با فیشینگ درست است، اما باور دارد در این مسیر راه‌های بهتری نیز وجود دارد که می‌توان سراغشان رفت. الفت نسب می‌گوید: «نکته‌ای که وجود دارد این است که در هر موردی نام «اجبار» به میان آمده، همیشه با نتیجه عکس مواجه بوده‌ایم. رمزپویا نیز از این قایده مستثنی نیست.»

به باور الفت نسب با ادامه یافتن اجبار در این زمینه باید در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد صف‌های طولانی بانک و افرادی باشیم که با عدم اعتمادی در زمینه استفاده از خدمات آنلاین بانکی مواجه هستند. او تاکید می‌کند: «به اعتقاد من، هر فردی ریسک این موضوع را می‌پذیرد که اگر من نوعی رمز دوم خود را فعال نکرده‌ام؛ اگر از حسابم برداشتی شد مسئولیتش نیز با خود من است. بنابراین باید هر چه سریع‌تر این اجبار از میان برداشته شود.»

الفت نسب در پاسخ به اینکه طبق آخرین اخبار حدود سی درصد از افراد رمز پویای خود را فعال کرده‌اند و در صورتی که این اوضاع ادامه داشته باشد، آیا این اجبار از میان برداشته خواهد شد، با تاکید بر اینکه در صورت ادامه یافتن اجبار، ضربه اساسی متوجه کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد؛ ادامه می‌دهد: «با ادامه داشتن این اجبار احتمال دارد حدود 70 درصد از بازار اینترنتی از بین برود. همین باعث زمین‌گیر شدن کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد. به اعتقاد من با ادامه یافتن این وضعیت و چکشی عمل کردن در زمینه رمز پویا می‌تواند بعد از قطعی اینترنت دومین ضربه را به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرده و مکمل زیان‌های قطعی اینترنت باشد.»

به باور سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در حال حاضر در برزخ بلاتکلیفی اجباری شدن یا نشدن رمز پویا هستیم. او در این رابطه می‌گوید: «در وضعیتی هستیم که هنوز معلوم نیست قرار است چه بلایی سرمان بیاید و همین باعث دلسردی کسب و کارها شده است.»

عضو هیئت مدیره کسب و کارهای اینترنتی با تاکید بر اینکه میان حاکمیت و دولت وحدت رویه وجود ندارد، توضیح می‌دهد: «متاسفانه در این میان وحدتی وجود ندارد. وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، وزارت صمت و ... هر کدام در مبحثی ورود کرده و بدون بررسی ابعاد تصمیم می‌گیرند. در نهایت دود تمام تصمیمات اشتباه به چشم کسب و کارها می‌رود. آن هم در این شرایط که نزدیک به آخر سال هستیم و استرس و زیان‌های قطعی اینترنت هنوز هم ادامه دارد.»

الفت نسب با بیان اینکه شاید کسب و کارهای بزرگ بتوانند در این میان ضررهای رمز پویا را جبران کنند؛ اما کسب و کارهای کوچک به طور قطع از پس جبرانش برنخواهند آمد، تاکید می‌کند: «البته بعید به نظر می‌رسد که حتی کسب و کارهای بزرگ نیز بتوانند از پس ضررها بر بیایند. در ادامه اجبار رمز دوم؛ به احتمال قریب به یقین به سمت سرویس‌های منسوخ شده حساب در محل باز خواهیم گشت و در ادامه پای واسطه‌های پستی و درصدهای آنان نیز به میان آمده و در نهایت هزینه افراد نیز بالاتر خواهد رفت.»

او در انتها پیشنهاد می‌دهد در این شرایط از اجباری کردن رمز پویا دست برداشته و همه چیز را به زمان بسپارند و اضافه می‌کند: «کاش برای یکبار هم که شده به نسبت بازخوردها حرکت کرده و تصمیم بگیریم. زمانی که می‌بینیم استقبالی نشده، جرات کنسل کردن نهایی را داشته باشیم. چکشی عمل کردن همیشه چاره ساز نیست.»

ارسال نظر