اجرای طرح رجیستری تلفن همراه برای همه برندها تا پایان فروردین/ تعرفه‌ های مکالمه و اینترنت تغییر نمی کند

رسانه کلیک - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد: با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه واردات قاچاق گوشی از 90 درصد به حدود 40 درصد کاهش پیدا کرد.

اجرای طرح رجیستری تلفن همراه برای همه برندها تا پایان فروردین/ تعرفه‌ های مکالمه و اینترنت تغییر نمی کند

به گزارش کلیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ساز مان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در سال 97 اظهار داشت: طرح ثبت تلفن همراه از پاییز سال گذشته شروع شد و تا الان نشان‌ های تجاری اپل، بلک‌ بری، موتورولا، گوگل، ال‌ جی، هواوی، نوکیا، سونی، تکنو، شیائومی و دو مدل جدید از سامسونگ مشمول طرح شدند. در مرحله‌ بعدی قرار است تا پایان فروردین ماه، همه‌ برندهای گوشی‌ های تلفن همراه از جمله سامسونگ مشمول طرح رجیستری شوند.

وی در رابطه با نتایج اجرای طرح رجیستری تلفن همراه عنوان کرد: در خصوص تأثیر اجرای این طرح بر جلوگیری از قاچاق گوشی موبایل باید مسئولان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح دهند، چون آن‌ ها مطلع‌ تر هستند. اما اگر بخواهم به طور مختصر توضیح دهم، باید بگویم تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، حدود 90 درصد گوشی‌ ها از راه قاچاق وارد کشور می‌ شدند و به عنوان مثال حدود 100 درصد گوشی‌ های نشان تجاری اپل از راه قاچاق وارد کشور می‌ شد. اما پس از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه واردات قانونی اپل، 6 برابر و سایر برندها حدود 3 الی 4 برابر شده است که در مجموع آنطور که آمار ما در وزارت ارتباطات نشان می‌ دهد، قاچاق 90 درصدی گوشی‌ ها به حدود 40 درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تغییرات تعرفه مکالمه و اینترنت در سال جدید ابراز داشت: ما از آبان ماه سال گذشته رویکرد جدید در خصوص محاسبه‌ تعرفه‌ ها را اتخاذ کردیم که در این رویکردها در حال حاضر نیاز به تعیین تعرفه از سوی دولت نیست، به همین دلیل فعلا برنامه‌ ای برای تغییر تعرفه‌ ها نداریم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر فروش اینترنت بر اساس حجم به سمت فروش بر اساس سرعت عملیاتی شده است یا خیر، بیان کرد: اجرای این مصوبه شروع شده اما چون فروشندگان اینترنت، برخی قرارداهای خود را برای مدت‌ های طولانی مانند یک سال بسته بودند و از طرفی چون اجرای قرارداد کاربران برای ما مهم است، به فروشندگان اینترنت این اجازه داده شد که تا پایان قراردادهای فعلی خود، به روش قدیم به فعالیت خود ادامه دهند. اما به طور تقریبی در حال حاضر حدود 50 درصد فروش اینترنت به روش جدید صورت می‌ گیرد.

فلاح جوشقانی در رابطه با اقدامات برای رفع معضل پیامک‌ های تبلیغاتی، گفت: در هفته‌ های پایانی سال 96 تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته و برخی از آن‌ ها اجرا شد که بررسی‌ های ما نشان داد تا به آن جای کار نتایج به طور نسبی خوب بوده و تأثیر ملموسی داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این دفعه امیدی به نتیجه دادن این اقدامات در خصوص پیامک‌ های تبلیغاتی هست یا خیر، ابراز کرد: در طرح‌ های قبلی که برای حل این معضل اجرا م ی‌شد، به همه‌ ابعاد این قضیه توجه نمی‌ شد و این بی‌ توجهی منجر می‌ شد که یا این پیامک‌ ها از روش‌ های دیگر ارسال شوند و یا برخورد غیر مدبرانه با آن‌ ها به برخی کسب‌ و‌ کارها آسیب بزند. اما در طرح‌ های جدیدی که در حال اجرای آن‌ ها هستیم، سعی شده همه‌ جوانب دیده شود و همانطور که گفتم تا به این مرحله از کار، نتایج خوبی حاصل شده است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با تخلف دو اپراتور مبنی بر عدم اهتمام در حفظ اطلاعات مشترکین تصریح کرد: در این مورد طبق گزارش مرکز ماهر نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین صورت نگرفته است؛ بلکه اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌ های طرف قرارداد این اپراتورها موجبات سوء استفاده از شماره مشترکین در راستای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده بود. پس از احراز تخلف صورت گرفته، برای اطمینان از عدم تکرار این اشتباه و با نظر به لزوم بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر، این سرویس متوقف شد. ما ضمن جریمه‌ اپراتورها همچنین به آن‌ ها به طور جدی اخطار دادیم که این گونه سهل‌ انگاری به هیچ وجه نباید تکرار شود. البته خود آن‌ ها هم اگر بخواهند نظر مشترکان را جلب کنند، مجبور هستند به این موارد توجه ویژه داشته باشند.

ارسال نظر