بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana 15؛ بروزترین سخت‌افزار با قیمت متعادل

MSI یکی از برندهای شناخته‌شده تولیدکننده لپ‌تاپ گیمینگ محسوب می‌شود که به دلیل محصولات مقرون به صرفه، در بازار ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این شرکت تایوانی مدتی قبل از جدیدترین لپ‌تاپ گیمینگ سری کاتانا به نام Katana 15 B13VFK رونمایی کرده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana 15؛ بروزترین سخت‌افزار با قیمت متعادل

لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 به پردازنده نسل سیزده Core i7-13620H اینتل، 16 گیگابایت حافظه رم، یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD M.2 از نوع NVMe PCIe Gen4 و پردازنده گرافیکی RTX 4060 انویدیا مجهز شده است. در ادامه مطلب بد نیست نگاهی به جدول مشخصات فنی لپ‌تاپ MSI داشته باشیم:

مشخصات

سخت افزار

Intel Core i7-13620H

پردازنده

RTX 4060 GDDR6 8GB

کارت گرافیک

16 گیگابایت حافظه DDR5-5200Mhz

رم

15.6 اینچی IPS با وضوح FHD و نوسازی 144 هرتز

نمایشگر

1 ترابایت حافظه SSD M.2

ذخیره سازی

2.25 کیلوگرم

وزن خالص

بک لایت RGB (چهار ناحیه‌ای)

صفحه کلید

۳ سلولی - 53.5 وات ساعت

باتری

مشخصات ظاهری

این لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده با برچسب قیمت ۱۴۰۰ دلار (حدود 80 میلیون تومان) به بازار عرضه شده که با توجه به سخت‌افزارهای به کار رفته در آن، می‌توان گفت که با یکی از ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده نسل 13 اینتل و کارت گرافیک سری RTX 40 انویدیا روبرو هستیم.

لپ‌تاپ Katana 15 با وزن حدود 2.25 کیلوگرم در ابعاد 359 در 259 در 24.9 میلی‌متری ساخته شده و یک نمایشگر 15.6 اینچی به همراه دارد. این ابعاد باعث شده که شما بتوانید لپ‌تاپ جدید MSI را تقریباً در هر نوع کوله‌ای جای داده و آن را به راحتی حمل کنید.

استفاده از بدنه تماماً پلاستیک در ساخت Katana 15 B13VFK باعث شده تا این دستگاه وزن کمی داشته باشد. از آنجا که با یک لپ‌تاپ گیمینگ سروکار داریم، ام اس آی سعی کرده با استفاده از طرح‌های برجسته‌ای مانند جای پیچ و خطوط شکسته روی بدنه جلوه‌های بصری خشن‌تری برای آن به ارمغان آورد. با این حال، به نظر می‌رسد که MSI در این مسیر شکست خورده و طرح‌های استفاده شده روی لپ‌تاپ Katana 15 ظاهر قدیمی‌تر و از مد افتاده‌ای را برای آن ایجاد می‌کنند.

در قسمت پشتی لپ‌تاپ خبری از پورت‌های ورودی و خروجی نیست و MSI تصمیم گرفته این بخش را تماماً در اختیار سیستم خنک‌کننده قرار دهد. بنابراین، پورت‌های ورود و خروجی به طرفین لپ‌تاپ منتقل شده‌اند.

در قسمت چپ Katana 15 شاهد استفاده از یک پورت USB3.2 در کنار یک پورت USB2.0 هستیم.

در سمت راست نیز خروجی HDMI 2.1، پورت Type-C، پورت شبکه، یک پورت USB3.2 و جک 3.5 میلی‌متری قرار گرفته است.

بر همین اساس می‌توان گفت که MSI برای این لپ‌تاپ گیمینگ طیف کاملی از پورت‌های اتصال را در نظر گرفته تا گیمرها هیچ جای نگرانی نداشته باشند.

در ادامه به کیبورد و تاچ‌پد لپ‌تاپ Katana 15 B13VFK می‌رسیم که یکی از جذاب‌ترین قسمت‌ها برای گیمرها و به طور کلی کاربران لپ‌تاپ به شمار می‌آید.

MSI برای این لپ‌تاپ از یک صفحه کلید بزرگ با نورپردازی RGB استفاده کرده تا حال و هوای گیمینگ آن را حفظ کند. البته نورپردازی این کیبورد از نوع چهار ناحیه‌ای (4-Zone) است که نسبت به نورپردازی Per-Key شدت نور کم‌تر و جلوه‌های غیر نرم‌تری را ارائه می‌کند.

MSI به همین‌جا بسنده نکرده و برای ارائه ظاهری گیمینگ، طراحی کیبورد را با ایده‌های جدیدی همراه کرده است. به عنوان مثال، کلید‌های WASD و دکمه پاور از روکش شیشه‌ای برخوردار شده‌اند که اجازه می‌دهد نور بیشتری عبور داده شده و در تاریکی جلوه بصری زیباتری را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این، فلش‌های مکان‌نما (Arrow Keys) هم طراحی متفاوتی نسبت به سایر دکمه‌های کیبورد دارند.

به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ بخش تاچ‌پد یا Trackpad معمولاً چندان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. با این حال، لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 در این زمینه نیز عملکرد خوبی از نظر دقت نمونه برداری لمسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، لپ‌تاپ B13VFK ام اس آی به یک نمایشگر 15.6 اینچی مجهز شده که رزولوشن FHD (1920 در 1080 پیکسل) و نسبت تصویر 16:9 را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

پنل این نمایشگر از نوع IPS LCD با روکش مات بوده و نرخ تازه‌سازی تصویر 144 هرتز را به همراه دارد که برای گیمرهای حرفه‌ای گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

از آنجا که تب استریم کردن و کلاس‌های آنلاین این روزها بسیار داغ شده، MSI در این لپ‌تاپ گیمینگ یک وب‌کم HD با رزولوشن 720p و 30 فریم بر ثانیه را در نظر گرفته است. در کنار وب‌کم نیز دو میکروفن کوچک قرار دارد که می‌تواند نیازهای معمول یک گیمر یا دانش‌آموز را برطرف کند.

بررسی سخت‌افزارها

سری کاتانا از لپ‌تاپ‌های گیمینگ ام اس آی به شمار می‌آید، بنابراین استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند در این محصول برای ارائه یک عملکرد خیره‌کننده در بازی‌ها و برنامه‌های سنگین، چندان تعجب‌آور نیست.

بر همین اساس، MSI تصمیم گرفته نسخه میان رده سری Katana 15 یعنی لپ‌تاپ گیمینگ مدل B13VFK را به پردازنده Core i7-13620H نسل سیزده اینتل، کارت گرافیک RTX 4060 و ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR5 مجهز کند.

پردازنده Core i7-13620H بر پایه فناوری ساخت 10 نانومتری تولید شده و می‌تواند حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرتمندتر از پردازنده‌های نسل قبل خود عمل کند.

این پردازنده ده هسته‌ای که ۱۶ رشته پردازشی یا Thread نیز به همراه دارد، در حالت پایه فرکانس 1.8 گیگاهرتز و در حالت توربو فرکانس 4.9 گیگاهرتز را ارائه می‌کنند.

برای تست عملکرد پردازنده قدرتمند این لپ‌تاپ به سراغ نرم‌افزار Geekbench 5.4 رفته‌ایم. همانطور که انتظار می‌رفت،پردازنده Core i7-13620H توانست امتیاز بالایی در این معیار بنچمارک به ثبت رسانده و حتی برخی از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار مانند Ryzen 7 6800H و Core i7 12650H را مغلوب سازد.

در مرحله بعد نوبت به بررسی عملکرد کارت گرافیک مورد استفاده از لپ‌تاپ MSI می‌رسد. از آنجا که با یک لپ‌تاپ گیمینگ سروکار داریم، می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش بررسی این لپ‌تاپ تست و بنچمارک GPU خواهد بود.

پردازنده گرافیکی RTX 4060 مورد استفاده در لپ‌تاپ B13VFK نیز ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 به همراه داشته و پهنای رابط 128 بیتی و بیشینه انتقال 256 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار دارد.

این پردازنده گرافیکی با فناوری 5 نانومتری TSMC و بر اساس معماری Ada Lovelace انویدیا ساخته شده است.

تست‌های مختلف پردازنده گرافیکی RTX 4060 این محصول نشان داد که Katana 15 نه‌تنها می‌تواند به راحتی از پس تمام بازی‌های روز دنیا برآید، بلکه شما می‌توانید برای انجام کارهای سنگین گرافیکی نیز بر روی آن حساب کنید.

نام بازی

Low

Medium

High

Ultra

Red Dead Redemption 2

180

160

105

95

Forza Horizon 5

243

220

189

141

Far Cry 6

153

148

119

106

نتایج اجرای بازی‌های روز دنیا در این لپ تاپ، حاکی از عملکرد سریع و قدرتمند آن است که برتری را نسبت به نسل‌های قدیمی رقم می‌زند.

سیستم خنک‌کننده و باتری

برخلاف رایانه‌های رومیزی، در لپ‌تاپ‌ها فضای کافی برای چرخش هوا و خنک شدن قطعات سخت‌افزاری وجود نداشته و شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ مجبور هستند برای مهار کردن برخی از قطعات پرمصرف که دمای بالایی دارند، از راه‌حل‌های خنک‌سازی ابتکاری و جدیدی بهره ببرند.

بر همین اساس، MSI تصمیم گرفته برای خنک کردن قطعات سخت‌افزار لپ‌تاپ Katana 15 از سیستم خنک‌کننده CoolerBoost 5 با طراحی جدید Shared-Pipe استفاده کند که در آن لوله‌های انتقال حرارت CPU و GPU به یکدیگر متصل شده‌اند.

سیستم خنک‌سازی این لپ‌تاپ شامل ۶ لوله انتقال حرارت مسی و دو عدد فن در قسمت پشتی است که به راحتی می‌توانند از پس گرمای تولید شده توسط پردازنده، GPU و سایر قطعات بربیاید.

برای تامین برق مورد نیاز این لپ‌تاپ گیمینگ نیز یک باتری ۳ سلولی 11.4 ولتی با ظرفیت اسمی 4700 میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده است. با این حال، آنجا که با یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند سروکار داریم، نباید از باتری انتظار شارژدهی بالایی داشت.

باتری این لپ‌تاپ می‌تواند در استفاده روزمره چیزی حدود ۲ ساعت شارژدهی داشته باشد. در صورت استفاده گیمینگ و اجرای بازی‌های سنگین نیز این عدد به ۱ ساعت کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت که لپ‌تاپ Katana 15 B13VFK با در نظر داشتن بازه قیمتی خود، به نسبت مشخصات ارائه شده یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزشمند بازار محسوب می‌شود.

این لپ‌تاپ ویژگی‌های قابل توجه سخت‌افزاری مانند پردازنده نسل سیزده اینتل، پردازنده گرافیکی RTX 4060، یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD M.2 و 16 گیگابایت حافظه رم پرسرعت را به همراه دارد که نسبت به برچسب قیمت آن، یک محصول مقرون به صرفه در مقایسه با رقبا توصیف می‌شود.

ارسال نظر