استاندارد IP68 در گوشی موبایل به چه معناست؟

در هنگام بررسی مشخصات گوشی‌های هوشمند احتمالا با استاندارد IP68 برخورد کرده‌اید. ولی معنی IP68 یا به طور کلی رتبه بندی IP چیست؟

استاندارد IP68 در گوشی موبایل به چه معناست؟

استاندارد IP68 در گوشی موبایل یعنی چه؟

در بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته، به سختی می‌توان دستگاهی پیدا کرد که در برابر آب یا گرد و غبار مقاومت نداشته باشد. البته این خاصیت به تازگی رواج پیدا کرده و قبلا خیلی کمیاب بود.

حتی کمپانی‌هایی نظیر وان پلاس نیز خاصیت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را به گوشی‌های ممتاز خود اضافه کرده‌اند. اکثر گوشی‌های هوشمند در سال 2022 همراه با رتبه IP عرضه می‌شوند. ولی رتبه‌بندی IP چیست و حروف و اعداد آن به چه معناست؟

رتبه بندی IP چیست؟

درجه‌بندی IP معمولا از 4 و در برخی موارد خاص از 5 کاراکتر تشکیل شده است. دو کاراکتر اول، یعنی I و P مخفف عبارت Ingress Protection است که ترجمه فارسی آن، محافظت در برابر نفوذ (مثلا آب و گرد و غبار) می‌شود. به بیان کلی، IP نشان می‌دهد که یک دستگاه تا چه اندازه در برابر ورود چیزهای خارجی به درون خود مقاومت می‌کند.

کاراکتر سوم که یک عدد است، نشان‌دهنده مقاومت دستگاه در برابر ذرات کوچک مثل خاک و غبار است که در بازه صفر (بدون مقاومت) تا 6 (حداکثر مقاومت) قرار دارد. کاراکتر چهارم که باز هم یک عدد است، به مقاومت در برابر نفوذ مایعات و آب اشاره می‌کند که حداکثر آن به رقم 8 می‌رسد.

پس اگر یک گوشی دارای استاندارد IP68 بود، یعنی بهترین مقاومت را در برابر آب و گرد و غبار از خود نشان می‌دهد.

معنی IP6X چیست؟

در هنگام بررسی مشخصات گوشی یا هر دستگاه دیگر، احتمالا به رتبه بندی IP با ارقام متفاوت برخورد خواهید کرد. دستگاه‌های دارای درجه IP6X مقاومت یکسانی در برابر گرد و خاک دارند.

مثلا دستگاهی با رتبه IP67 در مقایسه با گوشی گلکسی S22 اولترا سامسونگ با استاندارد IP68 مقاومت یکسانی را در برابر گرد و خاک از خود نشان می‌دهد، ولی خاصیت ضد آب بودن آن، ضعیف‌تر است.

گوشی دارای درجه IP67 دارای حداکثر مقاومت در برابر گرد و خاک است، اما برخلاف دستگاه‌های IP68، حداکثر عمق 1 متری آب را تحمل می‌کند. یعنی عمق بیشتر باعث نفوذ آب به داخل دستگاه می‌شود.

معنی IPX8 چیست؟

از طرف دیگر، دستگاه‌های دارای درجه IPX8 مقاومت عالی در برابر آب دارند. عدد 8 نشان می‌دهد که دستگاه در عمق بیش از 1 متر مورد آزمایش قرار گرفته و از آن سربلند بیرون آمده است.

حداکثر مجاز عمق آب معمولا توسط کمپانی‌ها مشخص می‌شود. مثلا گوشی آیفون 13 اپل قادر به تحمل عمق 6 متری آب به مدت 30 دقیقه است.

استاندارد IP68

معنی IP65، IP53 و غیره چیست؟

محصولاتی که دارای بیش از یک IP هستند، یعنی خاصیت ضد آب بودن آن‌ها از جهات مختلف آزمایش شده است. مثلا گوشی سونی اکسپریا Z5 علاوه بر رعایت استاندارد IP68 دارای رتبه IP65 هست. رتبه IP65 نشان می‌دهد که این گوشی در برابر پاشیدن و اسپری آب (باران یا زیر دوش) نیز مقاومت می‌کند.

مدل‌های قدیمی بیشتر دارای رتبه IP53 هستند. این دستگاه‌ها تا حدودی در برابر گرد و غبار و اسپری آب مقاومت می‌کنند، ولی تحمل افتادن درون آب را ندارند.

معنی IP67 چیست؟

همان‌طور که قبلا گفته شد، دستگاه دارای رتبه IP67 نهایت مقاومت در برابر گرد و خاک را از خود نشان می‌دهد. ولی خاصیت ضد آب بودن تنها به مدت نیم ساعت و در حداکثر عمق 1 متری آب پایدار است.

معنی WR50 در اپل واچ چیست؟

دو کاراکتر اول WR به معنی مقاومت در برابر آب (Water Resistant) بوده و عدد 50 به حداکثر عمق مجاز آب اشاره می‌کند. درجه WR50 یعنی با خیال راحت می‌توانید در عمق 50 متری با ساعت هوشمند خود شنا کنید.

ارسال نظر