ماجرای حکم جلب مدیر عامل سروش به دلیل امتناع از ارائه اطلاعات یکی از کاربران
رسانه کلیک - مدیر فنی پیامرسان سروش با بیان این که تا بهحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشته ایم در مورد حفظ اطلاعات شخصی در این پیام رسان گفت: ما هیچ وقت به خاطر یک دسترسی غیرمجاز، اعتماد کل کاربرانمان را از بین نمی بریم.
به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ ایمان عیسی زاده مدیر فنی پیامرسان سروش در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجویان درباره حریم شخصیشان در این پیام رسان پاسخ داد.
وی عنوان کرد: ما در پیامرسان سروش سعی می کنیم از پروتکل های معروف امنیتی استفاده کنیم. علاوه بر آن به صورت مداوم، تستهای امنیتی را در پیام رسانمان داریم. هم توسط تیم فنی خودمان در داخل شرکت و هم با تیم هایی که بیرون هستند کار می کنیم و آنها اگر مسئله ای امنیتی پیدا کنند به ما گزارش فنی می دهند و ما برای رفع آن اقدام می کنیم.
عیسیزاده اظهار داشت: برخلاف تبلیغات وسیعی که علیه سروش می شود خدا را شکر تابحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشتیم.
وی ادامه داد: همچنین برای حفاظت از محتوای حریم شخصی مردم دیسیپلین های خاصی داریم. تا حالا یکبار اتفاق افتاده است که از ما دیتای کاربران را خواسته اند؛ پلیس فتای اصفهان اواخر سال گذشته می گفت یک کاربری مطلب مجرمانه منتشر کرده و اطلاعات وی را میخواست تا پیگیری کند. ما گفتیم مطابق آیین نامه ای که داریم، مجاز نیستیم اطلاعاتی دهیم؛ ضمن این که باید با دستور قضایی بیایید. رفتند و با دستور قضایی آمدند ولی دستورشان کامل نبود. لذا همکاری نکردیم تا این که برای مدیرعامل ما حکم جلب صادر کردند.
مدیر فنی پیامرسان سروش بیان کرد: ما خیلی با مسئولین مختلف از جمله اعضای شورای عالی فضای مجازی صحبت کردیم. گفتیم که اگر مردم بخواهند به پیام رسان داخلی اعتماد بکنند، در سطح شورا یا قانونگذاری کلان مملکت، باید این تضمین را به مردم بدهند که هیچ وقت دسترسی به دیتای آنها مجاز شمرده نخواهد شد.
وی افزود: واقعیت این است که سرویسی که مورد انتظار دولت یا حاکمیت از امثال ما هست، برخلاف تصورات عمدتا منع سرویس است. یعنی مثلا می گویند فلانی دارد رفتار نامناسبی انجام میدهد، دسترسی وی را قطع کنید. من قطع می کنم ولی این که او چه کسی بود، کجا بود، چه زمانی پیام داد، به چه کسی پیام داد، رفیقش کیست و غیره اینها را ما نمی توانیم انتقال بدهیم.
عیسیزاده گفت: با مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی داشتیم، این مسئله تا بخش زیادی محقق شده است. رییس قوه قضائیه هم یک ابلاغیه داشت و برای قضات توضیح داد که وقتی می خواهند حکمی صادر بکنند، محدودیتهایشان چیست. فتوای رهبری هم که خیلی بیشتر به ما کمک کرد. فتوای رهبری خطاب به خود ما پیام رسان ها بوده که شما حق ندارید اطلاعات شخصی بدهید. همچنین مرکز ملی فضای مجازی که بازوی اجرایی شوراست، در این زمینه به شدت فعال شده است. خود وزارت ارتباطات هم همین طور و می گوید اگر هر نوع دسترسی از هرجایی از شما خواسته شد، به ما ارجاع بدهید که ما اول برویم با تمام قوانین حقوقی بسنجیم.
وی تصریح کرد: اعتماد، کل سرمایه یک اپلیکیشن پیام رسانی است. درنتیجه ما هیچ وقت به خاطر یک دسترسی غیرمجاز، اعتماد کل کاربرانمان را از بین نمی بریم، حتی یک دسترسی غیرمجاز باعث می شود کل اعتماد از بین برود. شما دیدید سر فیسبوک با آن همه قدرت تبلیغاتی و رسانه ای گسترده به خاطر دسترسی های غیرمجاز چه بلایی آمد. تمام دنیا علیه اش گارد گرفتند. با گذشت زمان وقتی مردم می بینند که ادعاهای دسترسی و هک واقعیت ندارد کم کم این اعتماد شکل می گیرد، ولی واقعیت امروز این است که فعلا هجمه های رسانه ای سنگینی علیه سروش وجود دارد.
به گفته وی پیامرسان سروش در حال حاضر بیش از یازده میلیون کاربر دارد؛ قبل از این که فیلترینگ تلگرام انجام شود، پیامرسان سروش برنامه مفصلی برای جذب کاربر شروع کرده بود و تا قبل از فیلترینگ، سروش بیش از هفت میلیون کاربر داشت. بعد از فیلترینگ تا زمان حاضر حدود چهار میلیون کاربر دیگر جذب شده است.