اثری از سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیر ساخت مشاهده نشد

رسانه کلیک - ادعای وجود سرورهای نسخه‌ های غیررسمی تلگرام از جمله هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیر ساخت، موجب شد تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان بازدید خبرنگاران و عکاسان را از این ساختمان فراهم کند؛ بازدیدی که مشخص کرد سرورهای پیام‌ رسان‌ های غیررسمی تلگرام در این مرکز وجود ندارد.

اثری از سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیر ساخت مشاهده نشد

به گزارش کلیک به نقل از پانا؛ سهراب آغ بیات، مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت، در جریان بازدید خبرنگاران از ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت، واقع در میدان امام خمینی، عنوان کرد:‌ طبقه نهم ساختمان ارتباطات زیرساخت محل استقرار سوئیچ تلفن‌ های ثابت و بین‌ المللی است و سرورهای نسخه‌ های غیررسمی تلگرام که ادعای نصب آنها در این طبقه مطرح شده است، در این مکان وجود ندارد.

در بازدیدی که از بخش‌ های مختلف طبقه نهم این ساختمان انجام شد در ابتدا سالن سوئیچ تلفن‌ های ثابت مورد بازدید قرار گرفت که از طریق این مرکز ارتباط تلفنی بین‌ شهری میان تهران و سایر شهرها پشتیبانی می‌ شود.

آق‌ بیات با بیان اینکه سالانه یک میلیارد دقیقه ارتباط بین‌ شهری در این مرکز پشتیبانی می‌ شود، اظهار کرد:‌ بسته به ایام مختلف سال میزان ارتباط بین‌ شهری متفاوت است و این مرکز مجموع سوئیچ ارتباط بین‌ شهری را حمایت می‌ کند.

او در پاسخ به پرسش‌ های مکرر خبرنگاران که جویای امکان جا به‌ جایی سرورهای نسخه‌ های غیررسمی تلگرام بودند،‌ افزود:‌ در طبقه نهم این مرکز سرور هیچ یک از پیام‌ رسان‌ ها مستقر نبوده است و امکان جا به‌ جایی سرورها نیز به آسانی وجود ندارد.

آغ بیات در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جا به‌ جایی سرورهای آی بی ام در سال گذشته را مطرح کرد، بیان کرد:‌ جا به‌ جایی سرورها شدنی است، اما به آسانی امکان‌ پذیر نیست. آنچه مهم است و این بازدید به این منظور فراهم شده است نبود سرور پیام‌ رسان‌ های غیررسمی است و شما هم می‌ توانید از تمامی قسمت‌ های این طبقه که ادعای وجود سرور پیام‌ رسان‌ ها در آن وجود دارد بازدید کنید.

در انتهای بخش غربی طبقه نهم این ساختمان نیز سوئیچ بخش‌ های ارتباط بین‌ الملل وجود داشت و مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت بخش‌ های مختلف این سالن را برای خبرنگاران تشریح کرد.

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ ها اظهاراتی به نقل از سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل، مبنی بر حمایت‌‌ نشدن از پیام‌ رسان‌ های داخلی منتشر کردند. او گفته بود کمکی به پیام‌ رسان‌ های داخلی در بخش سی‌ دی‌ ان و سرورها نشده است و حتی سرورهایی که در طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی (ره) برای تلگرام بوده است در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است و در صورتی که می‌ توانستند آن‌ ها را به سروش بدهند، اما ندادند.

این موضوع‌ امروز واکنش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دنبال داشت که اظهار کرد: شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد، اما نبودن سرورهای نسخه‌ های غیررسمی تلگرام در طبقه نهم ساختمان امام (ره) را می‌ شود، ثابت کرد. ما امروز از روابط عمومی خواسته‌ ایم ساعت ۱۴، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار عمومی بگذارند ( پاسخ تند وزیر ارتباطات به ادعای سردار جلالی درباره سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی ).

جهرمی در خصوص اظهارات مطرح‌ شده نسخه‌ های غیررسمی تلگرام نیز اضافه کرد: برخی یک بار می‌ گویند سرور در طبقه نهم است؛ یک بار می‌ گویند اینترنتش را وزارت ارتباطات تامین می‌ کند. خوب، همه اینترنت کشور را ما تامین می‌ کنیم. نمی‌ شود حرف‌ های بی ربط بزنیم و صحبت‌ هایی مطرح کنیم که مبنایی نداشته باشد. در بحث نسخه‌ های غیررسمی هم کسانی که در این مسئله در مرکز ملی ورود کردند، گفته‌ اند اینها در دوران گذار باشند تا توانمندی لازم ایجاد شود. این به ما برنمی‌ گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ ایم. نمی‌ دانم چرا آقایان هر از چندگاهی می‌ آیند و صحبت‌ های این گونه مطرح می‌ کنند، فضاسازی می‌ کنند و با اهداف سیاسی این حرف‌ ها را می‌ زنند.

پس از آن نیز بلافاصله روابط عمومی وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ ای اعلام کرد که پیرو اظهارات مطرح شده در رسانه‌ ها مبنی بر استقرار سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی در طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت، از خبرنگاران دعوت می‌ کند جهت بازدید از این طبقه در روز جاری (دوشنبه ۲۵ تیر) حضور یافته و نتیجه را اعلام کنند ( واکنش وزارت ارتباطات به خبر استقرار سرورهای نسخه های فارسی تلگرام در ایران ).

البته وزارت ارتباطات پیش از این هم با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص نسخه‌ های فارسی پیام‌ رسان تلگرام در اطلاعیه‌ ای اعلام کرده بود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ گونه سروری در اختیار تلگرام و یا نسخه‌ های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته است با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام رسان‌ های بومی مجاز قرار گرفته است.

ارسال نظر