تهیه بزرگترین نقشه ستارگان با دو میلیون ستاره

هفته گذشته آژانس فضایی اروپا  بزرگ‌ترین نقشه اجرام سماوی را منتشر کرد. این نقشه شامل دو میلیون ستاره و  داده های مربوط به فاصله آن‌ها و حرکت آن‌ها در آسمان است.

تهیه بزرگترین نقشه ستارگان با دو میلیون ستاره

به گزارش کلیک، انتشار این نقشه اولین بخش از بیش از یک میلیارد ستاره ای است و آژانس در نظر دارد در سال آینده با کمک ماهواره گایا(Gaia) از آن‌ها نقشه برداری کند.

آلوارو خیمنس، مدیر بخش علمی ESA گفت "گایا در خط مقدم ستاره شناسی و تصویر برداری از آسمان به نحوی ارزشمند است که تا به حال انجام نشده بود. این نقشه تصویر اولیه ای از داده های فوق العاده می دهد که در انتظار ما هستند و درک ما را از توزیع و حرکت ستارگان در آسمان متحول می کنند."

gaia2

گایا در دسامبر ۲۰۱۳ پرتاب شد و داده ها در طی ۱۴ ماه اولیه عملیات گرد آوری شد. این نقشه شامل تصاویری از کهکشان ها، خوشه های ستاره ای باز و خوشه های ستاره ای کروی در همسایگی ما است.

تیمو پروستی، از اعضای تیم گایا می گوید "نقشه زیبایی که ما منتشر کردیم، تراکم ستارگان را که توسط گایا اندازه گیری شده در طول آسمان نشان می دهد و تایید می کند که این داده ها را در طی اولین سال ماموریت خود جمع آوری کرده است."

این ماهواره علاوه بر اطلاعاتی مربوط به فاصله، مکان و حرکت ستارگان؛ انحنای نور ستارگان را نیز اندازه گرفته است که به دانشمندان در تحلیل ساختار داخلی آن کمک می کند.

گایا دومین ماهواره ستاره شناسی اروپا است و اولین ماهواره که نقشه ۱۰۰،۰۰۰ ستاره را تهیه کرده است. تیم گایا امیدوارند تصاویر بی سابقه ای از یک میلیارد ستاره را تا پایان سال ۲۰۱۷ تهیه کنند. برای دستیابی به این تصاویر، تلسکوپ گایا باید با یک صفحه فوکوس، دقیق تر شود که بتواند بیش از یک میلیارد شی را با دقتی قابل مقایسه با یک سکه در اقیانوس اطلس هدف قرار دهد.

ارسال نظر