تاثیر شگفت انگیز احساسات مثبت و منفی بر سلامت انسان

مطمئنا در طول روز دچار یک سری احساسات مثبت و منفی می شویم، اما آیا می دانستید تک تک احساسات، اعم از مثبت و منفی، تاثیرات قابل توجهی بر سلامت انسان دارند؟

تاثیر شگفت انگیز احساسات مثبت و منفی بر سلامت انسان

کلیک- وجود ارتباط میان و ذهن بدن یک بار به طور کامل توسط سیر اصلی علم رد شد و بسیاری آن را شبه علم خواندند. خوشبختانه، این موضوع در سال های اخیر دچار تغییرات مثبتی شده است؛ به لطف نشریات علمی جدید که بیان کرده اند افکار، احساسات و عواطف نقش مهمی در تنظیم سلامت کلی و زیست شناسی ما بازی می کنند.

نمونه های متعددی از جنبه های مختلف علم این موضوع را اثبات می کند. با در نظر گرفتن تمام شواهد می توان این موضوع را فهمید که قدرت این ارتباط میان ذهن و بدن می تواند یک مسئله جنجال برانگیز و کمی ترسناک باشد! بنابراین، تنها تعداد محدودی از نمونه ها در این مقاله به شما معرفی می شوند که البته همین چند نمونه می تواند برای هرچه برجسته تر ساختن این واقعیت که در سال های اخیر به شدت نادیده گرفته شده، موثر واقع شود.

موسسه HeartMath

برخی از جذاب ترین تحقیقات در این زمینه از موسسه HearthMath منتشر شده است. تحقیقات این موسسه موفق شده تا زمینه های روشنی را از تعدادی از اکتشافات جالب در مورد چگونگی تاثیر احساسات بر سلامت انسان ها برجسته سازد. از طریق این تحقیقات (و نیز کار دیگران)، ما می دانیم که احساسات مثبت مزایای فیزیولوژیکی مثبتی در بدن شما ایجاد می کنند و احساسات منفی مخالف آن را انجام می دهند. شما می توانید به سادگی سیستم ایمنی بدن خود را با برانگیخته ساختن احساسات مثبت تقویت کنید. قلب در واقع دارای یک سیستم از سلول های عصبی است که دارای هر دو حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت است و این سیگنال های قلب به مغز فرستاده می شوند تا در نتیجه، تجربه های عاطفی و احساسی در ما ایجاد شوند.

آن ها همچنین نشان داده اند که میدان الکترومغناطیسی ساطع شده از قلب انسان را می توان از فواصل دور از بدن انسان اندازه گیری کرد. با یادگیری چگونگی تغییر احساسات، ما در واقع قادر به تغییر اطلاعاتی هستیم که در این میدان مغناطیسی تابش شده از قلب کد شده است. این موضوع قطعا یکی از جالب ترین و هیجان برانگیز ترین مسائلی است که می توان با مطالعات بیشتر نکات جالب توجهی را از آن درک کرد.

بخش بزرگی از تحقیقات HeartMath بر این میدان های مغناطیسی متمرکز است و نیز این موضوع که چگونه نه تنها بر موجودات زنده دیگر، بلکه میدان های الکترومغناطیسی زمین می تواند در برخی از شرایط بر خود ما و همه موجودات زنده دیگر در این سیاره تاثیر بگذارد.

اپی ژنتیک

علم برخی از اکتشافات جدید و خیره کننده ای به دست آورده است که به نقش ذهن در کنترل فرایند زیست شناسی ما می پر دازد. اپی ژنتیک (مطالعه تغییرات در موجودات ناشی از اصلاح حالت ژن) به ما نشان داده است که ژن ها و DNA بر فرایند زیست شناسی ما هیچ گونه کنترلی ندارد، بلکه DNA توسط سیگنال های خارج سلولی کنترل می شود که شامل پیام هایی است که از طرف افکار ما ساطع می شوند.

یکی از مقامات برجسته و محقق در مورد چگونگی تاثیر احساسات در حالت ژنتیکی، زیست شناس سلولی به نام بروس لیپتون است. او در کتاب های خود توضیحات عمیق و پرجزئیاتی را ارائه می کند؛ نام کتاب او The biology of Belief and Spontaneous Evolution است.

اثر دارونما

زیست شناسی باور را می توان در تعدادی از راه های مختلف نشان داد. توانایی مغز برای تغییر شکل و چگونگی ارتباط آن با بدن بر اساس افکار یک شخص و درک او از محیط، یک مثال بارز است.

دکتر لیپتون معتقد است: اثر دارونما باید موضوع تلاش های تحقیقاتی عمده شود. اگر محققان پزشکی موفق به استفاده تمام و کمال از اثر دارونما شوند، آن ها با ارائه ابزار بدون عوارض جانبی، مبتنی بر انرژی و کارامد، لطف بزرگی به پزشکان می کنند. شفادهندگان انرژی می گویند که در حال حاضر این ابزار را در اختیار دارند، اما من یک دانشمند هستم و بر این باورم که هر چه بیشتر در مورد علم دارونما بدانیم، بهتر قادر خواهیم بود تا از آن در محیط های بالینی استفاده کنیم (برگرفته از کتاب مذکور).

برخی از نشریات جالب در مورد اثر دارونما وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه به شدت مورد نیاز است. یکی از این نشریات شامل مدرسه بیلور مطالعات پزشکی منتشر شده در سال ۲۰۰۲ در مجله New England Journal of Medicine است که درباره عمل جراحی برای بیماران با درد شدید و ناتوان کننده زانو بود. بسیاری از جراحان و یا حداقل بسیاری از آن ها می دانند که هیچ اثر دارونمایی در جراحی وجود ندارد. برای این مطالعه، بیماران به سه گروه تقسیم شدند. جراحان غضروف های آسیب دیده در زانو را از یک گروه تراشیدند.

برای گروه دوم، آن ها مفصل زانو را تخلیه کردند تا بدین ترتیب تمام موادی که باعث التهاب می شدند، خارج گردند. هر دو این فرایندها برای افرادی که از ورم مفاصل زانو رنج می برند، استاندارد است.

علاوه بر این، بر روی گروه سوم یک عمل جراحی "جعلی" انجام شد. بدین صورت که بیماران تنها تسکین داده شدند و این تفکر به آن ها به صورت دروغین تلقین شد که انگار تازه از زیر تیغ جراحی بیرون آمدند. برای این گروه بیماران، پزشکان برش های ساختگی در زانو ایجاد کردند و درست همانند فرایند اصلی جراحی، آب نمک را بر روی زانو ریختند. هر سه گروه از طریق فرایند نوتوانی پیش رفتند و نتایج شگفت آور بودند!

گروه دارونما، به همان اندازه ای پیشرفت داشتند که دو گروه دیگر برخوردار از عمل جراحی واقعی داشتتد. جراح درگیر در این مطالعه اظهار داشت که مهارت او به عنوان یک جراح هیچ سودی بر روی این بیماران نداشت و تمام سود عمل جراحی برای استئوآرتریت زانو، اثر دارونما بود.

فیزیک کوانتوم

در گذر از قرن نوزدهم، فیزیکدانان شروع به بررسی رابطه بین انرژی و ساختار ماده کردند. در انجام این کار، این باور که جهان فیزیکی و مادی نیوتنی که در بطن بسیاری از اطلاعات عملی بود، رد شد و این نظریه که ماده چیزی نیست جز توهم، جایگزین آن شد! جهان ما قاعدتا چیزی بیش از یک جهان مکانیکی و فیزیکی است و ساختار زیست شناسی ما بیش از یک مفهوم فیزیکی است. با ظهور فیزیک کوانتوم، دانشمندان نقص های موجود در فیزیک نیوتنی را متوجه شدند؛ آن چنان که فیزیک کوانتوم به ما نشان می دهد که قلمرو نامرئی و غیر مادی بسیار مهم تر از قلمرو مادی است.

ماکس پلانک، فیزیکدان نظری ارائه دهنده نظریه کوانتوم و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۱۸ می نویسد:

به نظر من هوشیاری یک موضوع اساسی است و همواره از ماده به عنوان مشتق هوشیاری یاد می کنم. ما نمی توانیم از هوشیاری عقب بمانیم. هر چیز مورد بحث و هر چیزی که ما از آن به عنوان موجود یاد می کنیم، وجود هوشیاری و آگاهی را روشن می سازد.

این امر همچنین در مورد سیستم زیست شناسی بدن ما نیز صدق می کند و خیلی بیشتر از یک موجودیت فیزیکی مکانیکی است. بررسی و تفسیر درست سیستم زیست شناسی انسان، بدون پرداختن به عوامل غیر فیزیکی که نقش مهمی در تنظیم آن مانند افکار و احساسات بازی می کنند، غیر ممکن است.

آزمایش شکاف دو کوانتومی یک آزمایش بسیار محبوب است که در بررسی چگونگی ترکیب آگاهی (هوشیاری) و جهان مادی - فیزیکی ما مورد استفاده قرار گرفته است. این آزمایش به طور موثری، چگونگی اتصال و ارتباط عوامل مرتبط با آگاهی و جهان مادی فیزیکی ما در برخی از موضوعات را مستند سازی می کند.

یک وحی بالقوه از این آزمایش این است که ناظر، واقعیت را ایجاد می کند. یک مقاله منتشر شده در مجله کارشناسی مقالات فیزیک نوشته شده توسط دکتر دین رادین، توضیح می دهد که چگونه این آزمایش چند بار استفاده شده است تا نقش آگاهی در شکل دادن به ماهیت واقعیت فیزیکی بررسی شود.

تمام تحقیقات انجام شده در زمینه های مذکور در حال کمک به افزایش آگاهی در مورد موضوعی است که مفاهیم فوق العاده ای را برای تمامی انسان ها به همراه دارد.

نیکولا تسلا می گوید: روزی که علم شروع به مطالعه پدیده های غیر فیزیکی کند، قادر خواهد بود تا در عرض یک دهه، به اندازه تمام قرن های پیش از آن، دچار پیشرفت شود.

نمودارهای درد عاطفی

تعداد بسیار زیادی از کتاب ها و مقالات وجود دارد که در مورد ارتباط بدن با ذهن منتشر شده اند و موارد بالا تنها بخش کوچکی از اطلاعاتی است که وجود دارد؛ شاید بتوان گفت یک یک دید کلی راجع به این مسئله به خواننده می دهد.

این موضوع که چه نوع از احساسات و چگونه باعث تاثیر خاص بر روی بدن می شود، هنوز مشخص نشده است. این علم باستانی است و مفاهیمی از این قبیل نیازمند یادگیری، منابع مالی، و مطالعه بیشتر در جهان علم است. علم همواره با توجه به تمام مسائل و موضوعات از دست رفته در گذشته کند بوده است که در واقع ما انسان ها مسبب آن هستیم. فیزیک کوانتوم و فلسفه شرقی باستان یک مثال بارز هستند.

با ذکر این نکته، در زیر چند نمودار درد عاطفی را مشاهده می کنید که این نظریه را با طرح جزئیات نشان داده اند. من شخصا هیچ شکی در این مسئله ندارم که احساسات منفی مسبب بروز و ایجاد بیماری ها و دردها است؛ صرف نظر از آن که ما انسان ها آن را کاملا درک کنیم و به عنوان یک مسئله ملموس به آن نگاه کنیم یا خیر.

emt-683x1024

۱۴۱۹۱۸۸۰_۸۸۸۰۳۰۷۶۷۹۹۵۳۱۲_۷۴۳۴۱۵۸۶۶_o-1024x1024

ارسال نظر