محققان کربن دی اکسید را به بتن پایدار تبدیل کردند

جهانی را با مقدار کم یا بدون بتن در تصور کنید. آیا اصلا ممکن است؟ این ماده تقریبا در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در جاده‌ها، در خانه‌ها، پل‌ها و ساختمان‌ها. در ۲۰۰ سال گذشته، این ماده پایه و اساس بسیار مهم سیاره ما بوده است.

محققان کربن دی اکسید را به بتن پایدار تبدیل کردند

به گزارش کلیک، هنگامی که سیمان با آب مخلوط می‌شود، به عامل اتصال در بتن تبدیل می‌گردد. این ماده هم چنین یکی از بزرگترین عوامل انتشار گازهای گلخانه ای است . در واقع، حدود ۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان از بتن نشأت می گیرد.

یک منبع به مراتب بزرگ تر برای انتشار دی اکسید کربن دود خروجی در نیروگاه‌ های سراسر جهان است که از دودکش آن‌ها خارج می شود. انتشار کربن از این نیروگاه‌ ها بزرگ ترین منبع گاز مضر گلخانه‌ای در جهان است.

گروهی از محققان رشته های مختلف علمی در دانشگاه UCLA بر روی یک راه حل منحصر به فرد فعالیت کرده‌اند که ممکن است به از بین بردن این منابع گازهای گلخانه ای کمک کند. طرح آن ها ایجاد یک فرایند به نام " حلقه بسته" خواهد بود که کربن دی اکسید را از دودکش نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها گرفته و از آن برای ایجاد مصالح ساختمانی جدید استفاده می کند. که می توان با استفاده از چاپگرهای سه بعدی آن را تولید نمود.

جی. آر. دیشازو استاد سیاست عمومی در دانشگاه UCLA Luskin و مدیر مرکز نوآوری UCLA Luskin گفت: چیزی که این تکنولوژی دارد و آن را برای ما با اهمیت می کند این است که دی اکسید کربن مضر را که از دودکش‌ها ساطع می شود، دریافت و آن را به عنصر با ارزشی تبدیل می کند. من تصمیم گرفتم تا در این پروژه مشارکت کنم، چرا که این پروژه می تواند یک راه حل برای تغییر معادله سیاست آب و هوا در کل دنیا باشد.

وی در ادامه گفت: این تکنولوژی با تغییر جهانی آب و هوا مقابله می کند، که یکی از بزرگ ترین چالش‌هایی است که جامعه در حال حاضر با آن مواجه است و طی قرن آینده نیز روبرو خواهد شد. سیاست‌های عمومی و راهنمایی اقتصادی برای این تحقیق را فراهم شده است . این تحقیقات علمی توسط گرو کانت رهبری می شود. هنری ساموئل در زمینه مهندسی عمران و محیط زیست، ریچارد کانر استاد برجسته در شیمی و بیوشیمی و علوم مواد و مهندسی، لوران پیلون استاد مهندسی مکانیک و هوا فضا و مهندسی زیستی و ماتیو بوچی استادیار در رشته مهندسی عمران و محیط زیست هم دیگر اعضای تیم هستند. که ممکن استاد در آینده تعداد افراد بیشتری به این تیم ملحق شوند."

این اولین تلاش برای جذب انتشار کربن از نیروگاه نیست. این کار قبلا انجام شده است، اما چالش این که چگونه کربن دی اکسید را مهار کنند، اولین بار است که مطرح شده است.

دیشازو در این خصوص گفت: ما نه تنها امیدواریم که بتوانیم تا آن جا که امکان دارد گازهای بیشتری را مهار کنیم، بلکه قصد داریم گازهای مهار شده را در جایی ذخیره کنیم و از آن برای ایجاد یک نوع ماده و مصالح ساختمانی جدید که جایگزین بتن و سیمان می‌شود، استفاده کنیم. تلاش فعلی ما این است که استفاده از کربن دی اکسید را به جای بتن و سیمان اشاعه دهیم؛ در حالی که نتایج به دست آمده از تولید دی اکسید کربن در سیمان ، همانند زغال سنگ است ، اگر بتوانیم از CO2 استفاده کنیم و مواد و مصالح ساختمانی جدیدی تولید کنیم، این یک فرصت بسیار مناسب خواهد بود.

محققان در مورد امکان کاهش گاز گلخانه‌ای در ایالات متحده ، به ویژه در مناطقی که نیروگاه با سوخت زغال سنگ فراوان کار می‌کند، بسیار هیجان زده هستند. اما حتی بیشتر از آن می‌توان تولید گازهای گلخانه‌ای را در چین و هند کاهش داد. چین، در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، و این در حالی است که هند به زودی رتبه دوم را از آمریکا را خواهد ربود!

تا کنون، مواد ساخته شده جدید تنها در یک مقیاس آزمایشگاهی کوچک و با استفاده از چاپگرهای سه بعدی به شکل به مخروط تولید شده اند.

دیشازو گفت: ما مفهوم این کار را اثبات کرده ایم.، اما برای پیشرفت چشمگیر نیاز به حجم بیشتر مواد داریم. این که یک عنصر را در آزمایشگاه تولید و اثبات کنید، یک نکته است؛ نکته دیگر آن است که ببینید چگونه در شرایط دنیای واقعی کار می‌کند.

منبع: phys

ارسال نظر