کمک جوراب های هوشمند به افراد دیابتی

جوراب‌های هوشمند ساخته شده در دانشگاه ناتینگهام می‌توانند جان افراد دیابتی را نجات دهند.

کمک جوراب های هوشمند به افراد دیابتی

به گزارش کلیک، بیماران دیابتی به لطف جوراب هوشمند پیشرفته جدید ساخته شده در دانشگاه ناتینگهام می‌توانند در مورد از دست دادن پا یا حتی جان‌شان نجات یابند.

پژوهشگران دانشگاه ناتنیگهام ترنت جوراب‌های الکترونیکی ساخته‌اند که می‌تواند با اندازه گرفتن دمای پای افراد به آن‌ها در مورد زخم‌هایی ناشی از دیابت، که قابلیت به خطر انداختن جان آن‌ها را دارد آگاهی بدهد.

این پروژه که با همکاری مرکز مراقب‌های بهداشتی آگاهی رسانی مستقر در سان‌فرانسیسکو انجام شد، سیگنال‌هایی به اپلیکیشنی که می‌تواند توسط پزشکان نظارت شود می‌فرستد و می‌تواند تفاوت قابل ملاحظه‌ای در سرعتی که بیماران درمان دریافت می‌کنند ایجاد کند.

این تکنولوژی به وسیله گروهی به سرپرستی پروفسور تیلاک دیاس، از گروه هنر و طراحی این دانشگاه شکل گرفت و امید می‌رود بیماران قادر باشند عادت‌های آتی‌شان را با دست‌آوردهای این تکنولوژی سازگار کنند.

پروفسور دیاس، کسی که گروه پژوهش پیشرفته دانشگاه را رهبری می‌کند، گفت:«مهم است که جراحات پای افراد دیابتی شناسایی شوند و قبل از این که به شکل پیش‌رونده‌ای سلامت فرد آسیب بزنند تا جایی که ممکن است به سرعت معالجه شوند.»

«با ترکیب سنسورهای الکترونیکی و فیبر در الیاف، قادر هستیم اولین علایم زخم‌های جزیی را شناسایی کنیم، سریعا هشدار بدهیم که چه زمانی این زخم‌ها ایجاد شده‌اند و تا جایی که ممکن است به مبتلایان کمک کنیم از پیشرفت یک شرایط بسیار جدی اجتناب کنند.»

maxresdefault
عملکرد عصبی افراد مبتلا به دیابت می‌تواند به دلیل مشکلی به نام اختلال عصبی پیرامونی مرتبط به دیابت، کاهش پیدا کند و آن‌ها در معرض مشکلات فراوان و اغلب شدید مربوط به پا هستند که ریسک نسبتا بالایی برای عفونت، قانقاریا و قطع عضو دارد.

تغییر درجه حرارت بین دو پا می‌تواند اولین نشانه از شکل گیری یک زخم باشد.

سیستم جوراب هوشمند اخطار دهنده با اندازه گیری درجه حرارت به وسیله ابزارهایی به نام رزیستور برقی کار می‌کند که کمتر از یک سوم میلی‌متر طول دارند. این ابزارها که در غلاف‌هایی صمغ‌اندود شده و مقاوم در برابر آب به شکل کپسول درآمده‌اند، در الیاف جوراب‌ها تعبیه شده‌اند و بسیار ریزتر از آن هستند که توسط کسی که آن‌ها را می‌پوشد حس شوند.

این جوراب‌ها با الیاف رسانای گرما به یک بلوتوث سفارشی ساخته شده توسط مرکز مراقب‌های بهداشتی آگاهی رسانی متصل هستند، جوراب‌ها با داده‌های حرارتی توسط اسمارت‌فون بیمار با کامپیوتر دکتر ارتباط برقرار می‌کنند.

ران ما، مدیر اجرایی مرکز مراقب‌های بهداشتی گفت:« جراحات پا به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصبی و مشکلات گردش خون که اغلب این افراد را آزار می‌دهد بسیار خطرناک هستند.»

«افراد مبتلا به دیابت نه تنها قادر نیستند احساس کنند چه زمانی پای‌شان آسیب دیده، بلکه آسیب دیدگی به دلیل خوب نشدن زخم شدید می‌شود که این موضوع باعث می‌شود در هر سی ثانیه در دنیا یک نفر به دلیل دیابت عضوی را از دست بدهد.»

«آزمایشات بالینی نشان داده‌اند نظارت بر درجه حرارت می‌تواند تا ۷۲ درصد از جراحات پا جلوگیری کند. جورابی با قابلیت حس کردن دما با سیستم اخطاردهی برای زخم‌های پا، که به بیماران مبتلا به دیابت و ساختار حمایتی آن‌ها عرضه خواهد شد، راحت قابل استفاده است و به راحتی وارد زندگی آن‌ها خواهد شد.»

پسیندو لوگودا، محقق، کسی که تکنولوژی جوراب سنسوری را به عنوان بخشی از پروژه دکترایش ساخت، بیان کرد:« مورد ویژه‌ای که در طرح ما وجود دارد این است که جوراب برای تمام مقاصد و اهداف کاملا قابل شستن و قابل پوشیدن است. مثل این است که یک جفت جوراب معمولی بپوشید. اما در حقیقت بخشی از تکنولوژی پیشرفته‌ای را می‌پوشید که بر سلامت شما نظارت می‌کند و اطلاعات را هم‌زمان برای پزشک‌تان ارسال می‌کند.»

امید می‌رود این جوراب‌ها بتوانند در آینده همه روزه در مراقب از سلامت استفاده شوند.

منبع:nottinghampost

ارسال نظر