باریک ترین نانودماسنج دنیا ساخته شد

DNA حرارت دیده باز می شود و دانشمندان دانشگاه مونترال از همین موضوع برای توسعه کوچک ترین دماسنج جهان که از DNA ساخته شده است بهره بردند.

باریک ترین نانودماسنج دنیا ساخته شد

به گزارش کلیک، این دماسنج از موی انسان باریک تر است و کاملا قابل برنامه ریزی است. فناوری نانو مربوط به دستکاری ماده در سطح اتم و مولکول است و در رشته فیزیک و شیمی از آن استفاده های فراوانی می شود. این نانو دماسنج حاکی از توانایی های فناوری نانو است.
بنا به گفته Study این نانو دماسنج راه حلی برای مشکلات مربوط به نظارت بر تغییرات دما در ساختارهای با مقیاس بسیار کوچک است که در فناوری نانو مورد استفاده قرار گرفته اند. ابزارهای موجود برای انجام چنین کاری بسیار بزرگ هستند. همان طور که در بالا به آن اشاره شد، ایده تولید چنین محصول انقلابی از یک کشف که مربوط به 60 سال پیش است الهام گرفته شده است؛ کشفی که معلوم کرد رشته های مولکول DNA بر اثر مقدار مشخصی دما از یکدیگر باز می شود.
محققان با شکل گرفتن این ایده ساختارهای DNA ساختند که قادر است در برخی دماها پیچ بخورد و باز شود. پیچیدن و باز شدن رشته های RNA و دیگر مولکول های زیستی برای ایجاد تغییر در دما در ارگانیسم های زنده صورت می گیرد و دانشمندان نیز از این دماسنج های بسیار کوچک طبیعی الهام گرفتند.

image_3821-Nanothermometer

پروفسور والی بیلای گفت در سال های اخیر متخصصان زیست شیمی کشف کردند مولکول های زیستی از قبیل پروتئین ها یا RNA (مولکولی شبیه به DNA) در ارگانیسم های زنده به عنوان دماسنج نانو عمل کرده و با پیچ خوردن یا باز شدن به گزارش دما می پردازند.
محققان در حال کار بیشتر روی این محصول هستند تا بتوان از آن ها در دستگاه های الکترونیکی نیز بهره برد. این نانو دماسنج نقش مهمی در پاسخ دادن به سوالات بحث برانگیز در رشته علوم و فناوری ایفا می کند. سایر دستگاه هایی مانند این نانو دماسنج در تولید ساختارهای فوق قوی، بازسازی سلول ها و کمک به کارآمدتر شدن نانو محاسبات مورد استفاده قرار گیرند.
پروفسور والی بیلای افزود تصور ما این است که در آینده نزدیک این نانو دماسنج های مبتنی بر DNA در دستگاه های الکترونیکی قرار داده شوند تا تغییرات دما را در مقیاس نانو بررسی و نظارت کنند.
این نانودماسنج همچنین به درک بهتر عملکردهای بیولوژیکی کمک خواهد کرد. برای مثال بدن انسان دارای دمای 37 درجه سلسیوس است اما دانشمندان علاقه دارند که بدانند آیا تغییر دمای زیاد در مقیاس نانو در بدن انسان رخ می هد یا خیر.
منبع: ibtimes

ارسال نظر