ثبت هزاران کهشکان و سیاه‌چاله در تصویر شگفت‌انگیز تلسکوپ فضایی

تلسکوپ فضایی، با ثبت یک تصویر فوق‌العاده شگفت انگیز، ۱۳۰۰ کهکشان و سیاه‌چاله فضایی را در معرض تماشا قرار داد.

ثبت هزاران کهشکان و سیاه‌چاله در تصویر شگفت‌انگیز تلسکوپ فضایی

به گزارش کلیک، Square Kilometer Array (SKA) که قدرتمند‌ترین تلسکوپ رادیویی در جهان است، از آفریقای جنوبی تا استرالیا، ۳،۰۰۰ دیش را به هم متصل خواهد کرد، ۰٫۴ مایل مربع از مساحت سطح را پوشش خواهد داد و به ستاره‌شناسان این اجازه را خواهد داد تا با میزان دقت بی‌سابقه‌ای، در فضا سیر کنند و به اکتشافات خود بپردازند.

اما دانشمندان و علاقمندان‌ به فضا باید تا حدود سال ۲۰۲۴ صبر کنند تا این پروژه چند ملیتی به طور کامل به وقوع بپیوندد و اجرا شود. در این میان، تعداد انگشت شماری از گیرنده‌های در منطقه متروک و خشک کارو آفریقای جنوبی فقط یک تصویر با شکوه از اعماق فضا فرستاده‌اند که دانشمند ارشد از SKA در آفریقای جنوبی، فرناندو کامیلو، آن را به مراتب بهتر از سطح انتظارات ما دانست.

meerkatfirstlight100-970x546-c

کامیلو به خبرگزاری فرانسه گفت: تصویر گرفته شده توسط یک خوشه آفریقای جنوبی از تلسکوپی به نام MEERKAT است که نشان‌دهنده ۱۳۰۰ کهکشان است که از این تعداد فقط ۷۰ کهکشان قبلا شناخته شده بودند. سیاه چاله‌های عظیم نور و جاذبه را در مرکز برخی از این کهکشان ها به اعوعاج سوق می‌دهند. گاز هیدروژن نیز به مقدار زیاد در ستارگان فشرده می‌شود. به طور کلی، تصویر، نشان‌دهنده قدرت تلسکوپ MEERKAT در مرحله فعلی آن است؛ اگرچه نمونه قدرت نهایی SKA نیز هست. این یعنی این تلسکوپ با توجه به وضعیت امروی خود، تنها یک چهارم از راه را برای تبدیل شدن به بهترین تلسکوپ رادیویی در نیمکره جنوبی پیموده است.

meerkatfirstlight4-970x546-c

تصویر "First Light" ثبت شده توسط MEERKAT یک منطقه از آسمان را نشان‌ می‌دهد که تنها شامل ۰٫۰۱ درصد از کره آسمانی است و قبل از این‌که همه دیش‌های تلسکوپ خوشه نصب شوند، تصویربرداری شد.

پروفسور جاستین جوناس، تکنولوژیست ارشد SKA آفریقای جنوبی در یک بیانیه مطبوعاتی SKA گفت: بر اساس نتایجی که امروز نشان داده شده است، ما مطمئن هستیم که بعد از نصب و استقرار ۶۴ دیش ماهواره، MEERKAT به برترین تلسکوپ نوع خود تا زمان ظهور SKA تبدیل خواهد شد.

ska5-970x546-c

زمانی که این پروژه تکمیل شود، SKA به توانایی شگفت انگیز و بی‌نظیری دست خواهد یافت؛ توان اکتشافی به میزان ۱۰۰۰۰ برابر پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های رادیویی امروز!

ارسال نظر