تهدید تیم کوک برای حذف اپلیکیشن Uber از اپ استور

اپلیکیشن Uber یکی از اپلیکیشن های معتبر و پر کاربرد برای اجاره اتومبیل است. اما اخیرا مهندسان اپل موفق به کشف قابلیت های پنهانی در این اپلیکیشن شده اند که باعث می شد تا کاربران این اپلیکیشن که از دستگاه آیفون برای ساخت حساب کاربری و اجاره اتومبیل استفاده می کنند ردیابی شوند. 

تهدید تیم کوک برای حذف اپلیکیشن Uber از اپ استور

به گزارش کلیک، بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز، مدیر عامل شرکت اپل، تیم کوک با مدیر عامل Uber تراویس کلانیک ملاقاتی داشته است. در این دیدار تیم کوک نارضایتی خود را در خصوص قابلیت های پنهان اپلیکیشن Uber ابراز کرده است. این قابلیت های پنهان در اپلیکیشن پنهان باعث می شود تا با استفاده از یک سری برچسب گذاری ها، مشخص شود کدام یک از کاربران اپلیکیشن Uber از دستگاه های اپل به خصوص گوشی های آیفون برای کار با این اپلیکیشن استفاده می کنند. این قابلیت های پنهان در اپلیکیشن Uber که منجر به شناسایی کاربران گوشی های آیفون می شود برای اویلت بار توسط مهندسان اپل شناسایی شد.

در نهایت با تلاش این مهندسان دلایل این امر پیدا شد. از این رو تیم کوک در این ملاقات به در خواست خود از Uber مبنی بر رفع این قابلیت ها در اپلیکیشن Uber تاکید مجدد کرده است. همچنین مدیر عامل شرکت اپل در گفته های خود به صورت تلویحی به این نکته اشاره کرده است که چنانچه Uber در خصوص این درخواست مبنی بر توقف ارائه اطلاعات کاربران دستگاه های اپل از طریق این اپلیکیشن، اقدامات لازم را انجام ندهد اپل به زودی ارائه این اپلیکیشن از طریق اپ استور را متوقف خواهد کرد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از کاربران اپلیکیشن Uber کاربران دستگاه های اپل به خصوص گوشی های آیفون هستند از این رو در صورت عدم ارائه این اپلیکیشن بر روی اپ استور، Uber بسیاری از کاربران خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل کلانیک موافقت خود برای اجرای درخواست اپل مبنی بر توقف رد یابی کاربران دستگاه های اپل از طریق اپلیکیشن Uber را اعلام کرده است.

Uber دلیل این که چرا کاربران دستگاه های اپل از طریق اپلیکیشن Uber بر چسب گذاری می شوند را جلوگیری از تقلبی بودن گوشی های تلفن همراه اپل یعنی آیفون دانسته است. در چین، حافظه بسیاری از گوشی های اپل که از کاربران آن ها دزدیده میشود پاک می شوند و دوباره فروخته می شوند. برخی از کاربران اپلیکیشن اپل با استفاده از همین آیفون های سرقت شده اقدام به ساخت حساب کاربری بر روی اپلیکیشن Uber می کنند و از طریق این حساب های کاربری جعلی اقدام به اجاره اتومبیل می کنند. اما Uber می تواند با استفاده از fingerprinting هویت گوشی های آیفون را حتی زمانی که حافظه آن ها به طور کامل پاک شده است را شناسایی کند. اما تا قبل ملاقات دو مدیر عامل Uber این اطمینان را داده بود که این روند هیچ گونه تاثیر سویی برای کاربران گوشی های آیفون ندارد.

اما به هر حال گزارشات واصله از مهندسان اپل باعث شد تا این دو مدیر عامل با یکدیگر ملاقات کرده و اپل در خواست خود را از Uber مطرح نماید و از Uber بخواهد تا هر چه سریع تر برای انجام این در خواست اقدامات لازم را انجام دهد. به نظر می رسد هر دو طرف از نتایج این ملاقات راضی و خشنود بوده اند. در واقع اپل شرکت Uber را به توقف بر چسب گذاری کاربران دستگاه های اپل ملزم نموده است و Uber نیز از حذف این اپلیکیشن از اپ استور جلوگیری کرده است.

ارسال نظر