انتشار بی سابقه کربن در جو زمین

حدود ۱۰ میلیون سال پس از انقراض دایناسورها، سیاره ما دچار تشدید غلظت دی اکسید کربن در جو شد.

انتشار بی سابقه کربن در جو زمین

به گزارش کلیک٬ هیچ کس از علت PETM اطمینان ندارد، اما این رویداد دما را تا ۵ درجه سانتیگراد افزایش داده است (۴۱ درجه فارنهایت). زمین به سرعت در حال گرم شدن است و موجودات دریایی به دلیل اسیدی شدن اقیانوس ها روبه نابودی هستند.

بررسی گذشته

امروزه دانشمندان اغلب به PETM به عنوان قیاسی برای افزایش دمای فعلی می نگرند.

در حقیقت، یک مطالعه جدید نشان می دهد که انسان ها کربن بیشتری را به جو با نرخی سریع تر از آنچه در طول PETM اتفاق افتاده وارد می کنند.

محقق ارشد ریچارد زیبی، یک اقیانوس شناس از دانشگاه هاوایی، مانوا، گفت: اکوسیستم ها نیاز به زمان دارند تا تنظیم شوند.

زیبی گفت: "ما به آن سرعت می بخشیم و به احتمال زیاد عواقب آن شدیدتر می شود."

زیبی اظهار داشت که تنها رویدادی که در حال حاضر از آن آگاهی دارند انتشار توده عظیم کربن در دوره کوتاهی از زمان که PETM می باشد، است.

او گفت:"در واقع ما مجبوریم به دوره های نسبتا قدیمی بازگردیم، چرا که در سال های اخیر، ما هیچ چیز قابل مقایسه ای با آنچه که انسان در حال حاضر انجام می دهد، نداریم". وی افزود: بنابراین PETM بسیار مهم است زیرا روزنه ای در شناخت وضعیت ما است.

کربن زیادی در داخل جو در طول PETM تزریق شده و رویداد گرم شدن کره زمین به دنبال آن بیش از ۱۰۰،۰۰۰ سال به طول انجامید. دقیقا نحوه وقوع انتشار سریع یک موضوع متفاوت است.

در مواجهه با آینده

او همراه با همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا-ریورساید و دانشگاه بریستول، یک هسته عمیق اقیانوسی از رسوبات در سواحل نیوجرسی را به منظور بررسی این مسئله که در طول PETM چه رویدادهایی رخ داده است، مورد بررسی قرار دادند.

هدف این تیم تحقیقاتی تعیین نسبت بین ایزوتوپهای مختلف کربن و اکسیژن طی ۵۶ میلیون سال پیش است. این برای بررسی رابطه بین این دو مهم است، به دلیل آن که به محققان اجازه می دهد تا سطوح CO 2 را در دمای اتمسفر در آن زمان تعیین کنند.

زیبی و همکارانش دریافتند که شکافی بین زمانی که پالس های عظیم کربن به جو وارد شدند و در پی آن گرم شدن زمین وجود دارد، چرا که اقیانوس ها اینرسی حرارتی بزرگتری دارند. یک زمان تاخیر بزرگ نشان دهنده انتشار کربن بیشتر است، در حالی که فقدان تاخیر زمانی به این معنی است که CO 2 به آرامی وارد شده است.

احتمالا درحدود ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلیارد تن کربن به خودی خود در طول PETM به جو تزریق می شود که معادل ۱ میلیارد تن کربن در سال است. در حال حاضر، انسان در حال انتشار ۱۰ میلیون تن کربن در سال می باشد، که بر زمین با سرعت بیشتری اثر می گذارد.

این چه معنی برای آینده ما دارد؟ قیاس PETM با زمان ما کامل نیست، اما نشان می دهد که دوره ما بدتر از چیزی است که در زمان انقراض دایناسورها اتفاق افتاد.

زیبی گفت: "این دو نتایج اصلی باعث می شود که اسیدی شدن اقیانوس ها سخت تر شده، اکوسیستم ممکن است به دلیل نرخ [انتشار کربن] سخت تر شود."

همچنین به این دلیل که میزان انتشار کربن بی سابقه است، سیاره ما به طور موثر به عصر حالت"بدون قیاس" وارد شده است، که در آن هیچ حالت موازی برای نرخ تغییرات وجود ندارد. این نشان دهنده یک چالش است که می تواند پیش بینی های آب و هوای آینده را محدود کند.

یافته های این مطالعه در مجله Nature Geoscience ارائه شده است.

منبع: techtimes

ارسال نظر