ساخت یک نارنجک و نارنجک انداز با چاپگرهای سه بعدی توسط ارتش آمریکا

محققان یک سازمان تحقیقاتی متعلق به ارتش آمریکا، موفق به ساخت یک نارنجک و نارنجک انداز با استفاده از چاپگر سه بعدی شدند. هر دو وسیله آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و دارای عملکرد خوبی هستند.

ساخت یک نارنجک و نارنجک انداز با چاپگرهای سه بعدی توسط ارتش آمریکا

به گزارش کلیک ، موسسه تحقیقاتی طراحی کننده و تولید کننده جنگ افزار ARDEC که متعلق به ارتش آمریکا است به تازگی موفق شده است یک نارنجک و نارنجک انداز به وسیله چاپگرهای سه بعدی تولید کند و نارنجک هایی که این به شیوه جدید تولید شده اند، با موفقیت و بدون هیچ گونه مشکلی مورد آزمایش قرار گرفته اند. استفاده از چاپگرهای سه بعدی می تواند به ارتش آمریکا کمک کند که نمونه های اولیه سلاح های خود را سریع تر و با هزینه کمتری بسازد. این نارنجک انداز جدید RAMBO نام دارد که مخفف عبارت Rapid Additively Manufactured Ballistics Ordnance به معنای پرتاب کننده سریع و افزاینده گلوله است. این نارنجک انداز بر اساس طرح نارنجک انداز M230A1 ساخته شده است و همه بخش های آن به جزء چفت ها و فنرها، با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه شده اند.

اگر چه تجهزات مورد نیاز برای ساخت RAMBO با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه شده اند؛ اما انجام یک سری فرایندهای پردازشی بر اساس مواد به کار گرفته شده در ساخت اجزای مختلف نارنجک انداز و همچنین پیچیدگی آن ها، لازم و ضروری است؛ برای مثال لوله و خشاب آلومینیومی با استفاده از تکنیک جوش مستقیم فلزی (DMLS) ساخته شده اند. در این تکنیک ابتدا مقداری پودر آلومینیوم روی سطوح ریخته می شود و سپس پودر با استفاده از اشعه لیزر ذوب می شود و جذب فلز می شود. این کار چند بار انجام می شود و چندین لایه روی هم ایجاد می شوند. پس از آنکه تمام لایه ها ایجاد شد، پودرهای اضافی از روی سطوح پاک می شوند و تمام تجهیزاتی که در حین انجام عملیات مورد استفاده قرار گرفته اند، نیز از روی آن ها برداشته می شود. لازم به ذکر است که عملیات ماشین کاری و سنگ زنی بیشتری نیز برای صاف و صیقلی کردن لوله تفنگ و خشاب لازم است.

یکی از مزایای RAMBO این است که خان اسلحه در داخل لوله آن قرار گرفته است. لازم به ذکر است که خشاب و لوله تفنگ توسط یک پوشش مقاوم پوشانده شده اند تا لایه ای سخت و مقاوم در برابر سایش بر روی آن ها ایجاد شود.

طبق گفته سازمان ARDEC، هزینه تولید خشاب و لوله اسلحه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی، برای هر پوند (تقریبا ۴۵۳ گرم) ۱۰۰ دلار است که هزینه مقرون به صرفه ای نیست؛ اما در عوض فرایند تولید آن ها تنها ۷۲ ساعت طول کشیده است. یکی از مزایای تولید بخش های مختلف اسلحه به وسیله چاپگرهای سه بعدی این است که هیچ براده آهنی تولید نمی شود و ساخت آن ها نیازمند وجود یک ماشین کار ماهر نیست.

محققان علاوه بر ساخت نارنجک انداز، موفق شده اند گلوله های مشقی M781 چهل میلی متری را نیز با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه کنند. محققان به دلیل اینکه گلوله های مشقی نیازمند مواد انفجاری نیستند، تصمیم گرفتند آن ها را نیز به وسیله چاپگرهای سه بعدی تهیه کنند.

یکی از موانع ساخت گلوله ها با استفاده از چاپگرهای سه بعدی، بدنه مسی آن ها بود؛ زیرا امکان استفاده از مس در چاپگرهای سه بعدی وجود ندارد؛ اما محققان موفق شدند یک جایگزین دیگر برای مس پیدا کنند.

محققان سازمان ARDEC، نارنجک انداز RAMBO را در فضاهای باز و بسته مورد آزمایش قرار دارند در این آزمایشات ۱۵ نارنجک با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفتند و هیچ مشکلی در لوله و سایر بخش های آن ها مشاهده نشد؛ البته ترک های کوچکی در کارتریج آن ها به وجود آمد؛ اما این مشکل سریعا برطرف شد.

تمام محققان تاکید کرده اند که هدف آن ها از استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت نمونه های اولیه اسلحه، تولید نمونه های اولیه با هزینه کمتر و یا نارنجک اندازهای برتر نیست؛ بلکه آن ها می خواستند این موضوع را ثابت کنند که می توان با استفاده از چاپگرهای سه بعدی، اسلحه هایی با کیفیت و عملکرد خوب تولید کرد. از سویی دیگر محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، فرایند ساخت نمونه های اولیه اسلحه ها و ایجاد تغییرات مختلف در آن ها را سریع تر کنند و مدت زمان این فرایند پیچیده را به چند ساعت و یا حداکثر چند روز کاهش دهند. در حال حاضر ساخت نمونه اولیه یک اسلحه چند ماه طول می کشد.

ارسال نظر