تکنولوژی VAR چه نقشی در مسابقات جام جهانی 2018 دارد؟

رسانه کلیک - تکنولوژی VAR یکی از جذابیت های مسابقات جام جهانی 2018 به حساب می آید. در این مطلب می خواهیم با این فناوری و نحوه عملکرد آن آشنا شویم.

تکنولوژی VAR چه نقشی در مسابقات جام جهانی 2018 دارد؟

همان طور که می دانید، رویداد جام جهانی 2018 از 25 خرداد ماه با برگزاری مسابقه میان روسیه و عربستان آغاز شد. این رویداد جهانی در کشور روسیه برگزار می شود.

دنیای تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و مسئولان فیفا نیز از این موضوع کاملا باخبر بوده و قصد دارند فناوری های مختلف را وارد رشته های ورزشی کنند. اگر پیگیر رقابت های والیبال در سطح جهانی باشید، مطمئنا می دانید که تکنولوژی ویدئو چک چندی است که در این عرصه مورد استفاده قرار می گیرد. حالا مسئولین فیفا در فکر تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 را مورد هستند و قصد دارند از نکات مثبت آن نهایت بهره را ببرند. اما بیایید با هم ببینیم که این فناوری چیست، چگونه کار می کند و چه مسئولیت هایی را بر عهده دارد.

تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته و از پتانسیل بالایی برای تغییر نتیجه بازی های مختلف برخوردار است. بسیاری از اتفاقات خطرناک که توسط تیم های مختلف ایجاد می شود، توسط این فناوری امکان تغییر را داراست و می تواند تأثیر بسزایی روی نتیجه نهایی این تورنمنت جهانی داشته باشد.

تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 شامل چند کمک داور است که در یک اتاقی نشسته و از روی مانیتورهای پیش روی خود، بازی را زیر نظر دارند.

در حال حاضر، 13 شخصیت مختلف مسئولیت ایفای نقش در زمینه کمک داور ویدئویی را بر عهده دارند. آنها به صورت اتفاقی برای هر بازی انتخاب شده و در یک محل از پیش تعیین شده مستقر می شوند؛ لذا مهم نیست که بازی ها در کدام استادیوم برگزار می شوند. آنها بعد از پوشیدن یونیفرم اختصاصی، روی صندلی های مربوطه مستقر شده و آماده کمک به داور اصلی میدان می شوند.

آنها توسط مانیتورهای قرار گرفته در این اتاق، به صورت کامل به تمام زوایای دوربین و صحنه های آهسته دسترسی داشته، می توانند بین آنها سوییچ کرده و به این ترتیب، به داور اصلی میدان کمک می کنند.

کمک داورهای ویدئویی تمام بازی ها را زیر نظر داشته و در صورت مشاهده صحنه های خطرناک و تأثیرگذار، به داور اصلی میدان اطلاع می دهند. امکان برقراری ارتباط معکوس وجود دارد و داور اصلی در صورت شک داشتن نسبت به صحنه ای، می تواند از تیم داوران ویدئویی درخواست کمک کند.

بد نیست بدانید که تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 تنها به عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار می گیرد و تصمیم نهایی با شخص داور اصلی میدان است، حتی اگر نظر وی کاملا با نظر تیم داوران ویدئویی متفاوت باشد.

تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018

تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 در چه صحنه هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

اگرچه فیفا اجازه ورود تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 را صادر کرده، اما قدرت تصمیم گیری آنها بسیار محدود است. در صحنه های زیر تنها از این فناوری استفاده می شود:

  • گل ها: در صورتی که شک و شبهاتی در مورد اتفاق افتادن گل وجود داشته باشد، از کمک داوران ویدئویی استفاده می شود. همچنین اگر تخلفی در هنگام به ثمر سیدن گل به وجود آمده باشد، داور اصلی میدان از این طریق می تواند متوجه این موضوع شود.
  • پنالتی ها: اگر یک صحنه پنالتی مشکوک در محوطه جریمه اتفاق افتد، داور اصلی میدان می تواند از تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 برای اطلاع از این موضوع و تشخیص بهتر کمک بگیرد. در صورت تشخیص و گرفته شدن خطای اشتباه، امکان بازگشت تصمیم از این طریق نیز امکان پذیر است.
  • کارت قرمز: اگر داور اصلی میدان خطایی را تشخیص دهد، تیم داوران ویدیویی می توانند نسبت به رنگ کارت اظهار نظر کرده و تشخیص دهند که بازیکن خاطی لایق دریافت کارت قرمز است یا خیر. این موضوع یکی از مهم ترین دلایلی است که تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 مورد استفاده قرار گرفته است.
  • تشخیص اشتباه: داوران ویدئویی در هنگام تشخیص اشتباه داور، می توانند به داد وی رسیده و این موضوع را به او گزارش دهند. به این ترتیب مطمئنا دیگر شاهد دریافت کارت زرد یا قرمز اشتباه توسط بازیکنان نخواهیم بود.

روال انجام این کار به سه روش زیر انجام می شود:

  1. در حالت اول، داور اصلی میدان تنها پیغامی را از طریق گوشی های قرار گرفته درون گوش دریافت می کند و به این ترتیب، ممکن است هیچ یک از حاضران در استادیوم یا افرادی که این رقابت ها را از تلویزیون مشاهده می کنند، متوجه این موضوع نشوند.
  2. در حالت دوم و برای ارجاع تصمیم به داوران ویدئویی، داور اصلی میدان یک مستطیل را به وسیله دستان خود روی هوا می کشد و به این ترتیب، دیگران از این تصمیم باخبر می شوند. نظر داوران حاضر در اتاق VAR از طریق گوشی به داور اصلی میدان اعلام شده و وی با کشیدن مجدد یک مستطیل روی هوا، تصمیم خود را با مشورت با افراد حاضر در اتاق VAR گرفته و ادامه مسابقه را پیگیری می کند.
  3. در سومین حالت که مطمئنا برای تمامی افراد ملموس خواهد بود، شخص داور به سمت گوشه ای از میدان آمده و از طریق مانیتوری که در آنجا قرار دارد، صحنه آهسته این اتفاق را مجددا مرور کرده و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ می کند.

تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018

ارسال نظر