کمپانی ورتو به هاکان اوزان واگذار شد

کمپانی ورتو سازنده گوشی های لوکس و دست ساز برای سومین بار از سال ۲۰۱۲ تاکنون واگذار شد. این تولید کننده گوشی های گران قیمت این بار به تملک تاجری ترک تبار به نام «هاکان اوزان» در آمده است.

کمپانی ورتو به هاکان اوزان واگذار شد

اگر به گوشی های لوکس و دست ساز علاقه داشته باشید و خبرهای این دست از محصولات را دنبال کنید احتمالا نام کمپانی ورتو نیز به گوشتان خورده است. کارخانه ورتو در کشور انگلستان واقع شده و با وجود فراز و فرودهای فراوان مالی همچنان به تولید گوشی هایی دارای سیستم عامل اندروید با سخت افزارهایی متوسط اما ظاهری لوکس می پردازد و با نمایندگی هایی در سراسر دنیا به حیات خود ادامه می دهد.

این کارخانه در سومین نقل و انتقال خود به یک تاجر تبعیدی ترک تبار با نام «هاکان اوزان» واگذار شده. خانواده «اوزان» که در گذشته دارایی های فراوانی مانند بانک، نیروگاه، شبکه های تلویزیونی و اپراتور مخابراتی Telsim را در اختیار داشتند این بار ورتو را با قیمت ۵۰ میلیون یورو خریداری کرده اند. نخستین بار این کمپانی در سال ۲۰۱۲ توسط نوکیا خریداری شد و در همان سال با قیمت ۱۷۵ میلیون یورو به شرکت خصوصی سوئدی ECT VI فروخته شد. این شرکت سوئدی نیز در اداره این کمپانی چندان موفق ظاهر نشد تا آنکه در سال ۲۰۱۵ ورتو به یک هلدینگ هنگ کنگی به نام Godin واگذار شد.

بر اساس گزارش های مالی منتشر شده ورتو در سال ۲۰۱۴ به فروش ۱۱۰ میلیون دلاری رسیده اما در کنار آن ۵۳ میلیون دلار نیز ضرر خالص را متحمل شده. البته در سال ۲۰۱۵ خبرها حاکی از این بود که ورتو توانسته ۴۵۰ هزار گوشی با قیمت متوسط ۶۰۰۰ دلار را به فروش رساند. حال باید دید ورتو با چهارمین صاحب خود چه می کند.

خانواده اوزان همانند ورتو در دنیای پول و اقتصاد فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده اند. در سال ۲۰۰۱ اپراتور تلسیم که با کمک های مالی نوکیا و موتورولا تاسیس شده بود با بدهی ۲٫۷ میلیارد دلاری مواجه شد. ساله سیه روزی از سر این خانواده هنوز کنار نرفته بود که در سال ۲۰۰۴ دولت ترکیه ۲۰۰ کمپانی متعلق به آنها را مصادره کرد. پس از آن هم دولت مدعی شد که این خانواده باید بدهی ۵٫۷ میلیارد دلاری بانک Imar را پرداخت کنند. نتیجه آنکه هاکان و خانواده اش هست و نیست خود را برداشته و به کشور فرانسه پناهنده شدند. اکنون سرنوشت ورتو با صاحب جدید خود می تواند جالب و دیدنی باشد!

ارسال نظر