امشب ستاره دنباله دار بسیار درخشانی در آسمان قابل رویت است

نزدیک ترین ستاره دنباله دار از سال ۱۹۸۳ تا کنون دیروز از کره زمین گذر کرد و امروز شاهد ستاره دنباله دار دیگری با فاصله دورتر اما بزرگتر خواهیم بود.

امشب ستاره دنباله دار بسیار درخشانی در آسمان قابل رویت است

به گزارش کلیک، دانشمندان معتقدند این ستاره دنباله دار به قدری درخشان است که در دورترین نقاط نیز با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود. ستاره دنباله دار کوچک تر P / 2016 BA14 با اینکه از فاصله ۳٫۵ میلیون کیلومتر عبور کرد به دلیل دور تر بودن از خورشید خیلی واضح نبود، در واقع به عنوان سومین ستاره دنباله دار نزدیک به زمین در طول تاریخ به ثبت رسید.

این ستاره دنباله دار از فاصله ای نه برابر دورتر از فاصله ماه تا زمین عبور کرد به طوری که احتمال برخورد آن با زمین وجود نداشت و جای هیچ گونه نگرانی برای دانشمندان نبود و شانس مشاهده تصاویر بسیار دیدنی و جذاب را برای ما فراهم کرد. همچنین رصد این ستاره فرصت پیشرفت در زمینه مطالعه بر روی دنباله دارها را برای دانشمندان مهیا ساخت.

آنچه که برای دانشمندان در مورد این دو ستاره دنباله دار بسیار ویژه است چگونگی ارتباط این دو ستاره با هم است. همچنین عبور دو دنباله دار در دور روز پی در پی اتفاقی فوق العاده نادر است.

ستاره دنباله دار بزرگتر که ۲۵۲P/LINEAR نامیده شده است برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ کشف شد و از آن زمان تاکنون تحت بررسی است، اما ستاره دنباله دار P / 2016 BA14 که دیروز ۲ فرودین ۱۳۹۵ از نزدیکی زمین عبور کرد در دی ماه سال گذشته دیده شد. در ابتدا ستاره شناسان فکر می کردند شهاب آسمانی بسیار خطرناکی به سمت زمین در حرکت است.

اما زمانی که بیشتر بررسی کردند متوجه شدند که P / 2016 BA14 در واقع دارای دم است، یعنی تکه بزرگی از سنگ یا فلز جدا شده از سیاره دیگر نیست، بلکه ترکیبی از گرد و غبار و سنگ ها می باشد که با هم به شکل توده ای جامد در آمده اند و ستاره ای دنباله دار را تشکیل داده اند.

همانطور که در تصویر زیر می بینید مدار دو دنباله دار یکسان نیستند، اما به اندازه کافی برای این فرض مشابه هستند که آنها به نحوی بهم مرتبط می باشند. (یکی از فرضیه های برجسته این است که ستاره دنباله دار P/2016 BA14 قطعه ای جدا شده از ستاره دنباله دار بزرگتر است)

مدار عبور دو دنباله دار

اما آنچه که واقعا مردم را هیجان زده کرده این است که درخشندگی ستاره دنباله دار ۲۵۲P/LINEAR صد برابر بیشتر از آنچه انتظار می رفت است به طوری که با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت خواهد بود. این دنباله دار با فاصله امنی از ۵٫۲ میلیون کیلومتر عبور خواهد کرد و به عنوان پنجمین ستاره دنباله دار نزدیک به زمین در طول تاریخ ثبت خواهد شد.

۲۵۲P/LINEAR همچنین به دلیل انتشار کربن دو اتمی (C2) سایه ای بسیار زیبا از نور سبز را نشان می دهد. (گازی در هنگام یونیزه شدن مولکول های آن به رنگ سبز می درخشد)

ستاره دنباله دار با نور سبز

تنها افرادی که در نیمکره جنوبی هستند می توانند ستاره دنباله دار ۲۵۲P/LINEAR را مشاهده کننده و متاسفانه رویت این دنباله دار در مناطق دیگر میسر نخواهد بود.

حتی اگر در نیم کره جنوبی باشید برای دیدن آن باید تلاش کنید زیرا مانند شیء بزرگ، مبهم و مه آلود است که به راحتی توسط نور ماه از بین می رود اما جای نگرانی نیست، پروژه تلسکوپ مجازی عبور این دنباله دارها را رصد و به صورت زنده پخش می کند، بنابراین شما به راحتی فرصت دیدن ستاره های دنباله دار را در آسمان شب در خانه های خود خواهید داشت و اگر ستاره دنباله دار ۲۵۲P/LINEAR در چند هفته آینده روشن باقی بماند، مردم در هر دو نیمکره فرصت رویت آن را خواهند داشت. همچنین احتمال باران شهاب سنگ ضعیفی را در نهم فرودین ماه امسال به دنبال خواهد داشت زیرا زمین از گرد و غبار به جای مانده در مدار ستاره دنباله دار عبور می کند.

منبع: sciencealert

ارسال نظر