سیستم ViMove از دردهای ستون فقرات جلوگیری می کند

حسگرهای سیستم ViMove با اتصال به کمر حرکات آن را ثبت می کنند و در صورت قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت اشتباه هشدار می دهد.

سیستم ViMove از دردهای ستون فقرات جلوگیری می کند

به گزارش کلیک، سیستم ViMove با وجود حسگرهایی که روی نقاط مختلف کمر قرار می گیرد حرکات آن را برای ارزیابی و تصحیح نحوه نشستن و راه رفتن ثبت و تحلیل می کند.

کلاری کلمن گزارش می کند: دو سال پیش پس از درد های کمری که بر اثر جلسات باشگاه ایجاد شده بود به فیزیوتراپیست مراجعه کردم و ایشان به من گفت گودی کمر دارم. من به طور طبیعی لگنم را زیاد به طرف بیرون نگه می دارم و این باعث ایجاد انحنای بیش از حدی در پایه ستون فقرات من شده است که به قسمت پایین تر کمرم فشار می آورد. از آن زمان به بعد کلاس های پیلاتیز را هم به برنامه ورزشیم اضافه کردم و سعی کردم لگنم را به سمت جلو نگه دارم تا آن انحنا صاف شود، اما هنوز گاهی اوقات کمرم تیر می کشد.

من تنها فردی نیستم که تجربه چنین مشکلی را داشته ام. در انگلستان بیش از چهار میلیون روز کاری در هر سال به دلیل کمر درد از دست می رود. بدتر از آن، در بسیاری از موارد قابل اجتناب است. به گفته فیزیوتراپیست اندی کورتیس: به غیر از تصادفات خودرو و آسیب های حاد راگبی، اکثر درد های کمر بر اثر حالت های بد بدن ایجاد می شود، چه در هنگام دویدن، کار کردن و یا نشستن

بنابراین من صندلی مناسبی با تکیه کمری برای دفتر کارم که ساعت های طولانی را در آنجا سپری می کنم تهیه کردم. اکثر اوقات در مورد درست بودن حالت بدنم مطمئن می شدم (پاها صاف روی زمین پا و کمر صاف) اما خیلی وقتا متوجه می شدم که ناخودآگاه یکی از پاهایم را زیرم تا کرده ام و یا پاهایام را روی هم انداخته ام که باعث می شد کمرم از حالت صاف خارج شود.

اما امروز نه با چشم هایم بلکه با یک جفت حسگری که با چسب دو طرفه به کمرم متصل شده بود شاهد تکان های کمرم بودم. این حسگرها که هر کدام عرضی حدود نصف گوشی هوشمند دارند حرکت بدن را ردیابی می کنند و اطلاعات را به صورت بی سیم به جعبه ای در اندازه تلفن همراه ارسال می کنند. کورتیس، مدیر خدمات مشترک فیزیوتراپی طرح فیزیو شما (Your Physio) این داده ها را دانلود می کند و دقیقا متوجه چگونگی حرکت بدن من می شود.

تا همین اواخر، این سیستم، به نام ViMove، تنها برای ورزشکاران حرفه ای استفاده می شد- تیم ژیمناستیک بریتانیا، همراه با باشگاه های فوتبال لیگ برتر مانند منچستر یونایتد و ساوتهمپتون از آن استفاده می کردند.

بررسی نحوه حرکت ستون فقرات

در اولین جلسه فیزیوتراپی کورتیس قبل از اینکه از من بخواهد مجموعه ای از تمرینات مشابه که برای بررسی محدوده حرکات بیمار استفاده می شود انجام دهم حسگرها را بر روی کمرم قرار داد: خم شدن به جلو و عقب، راست به چپ که نشان می دهد شما چگونه می نشینید و یا می ایستید.

کورتیس نتایج حاصل از ارزیابی را بر روی لپ تاپ خود در قالب نمودار و شکل به من نشان داد. من می خواستم ببینم یک فرد چگونه حرکت می کند و چه محدوده حرکاتی دارد. با ViMove، من دقیقا می توانم ببینم که آن حرکات از کجا نشات می گیرد- ستون فقرات یا لگن - و اینکه حرکاتی که در حال حاضر برای بیمار درد آور نیست آیا ممکن است در آینده باعث بروز مشکلاتی شود.

آزمایشات بالینی نشان می دهد که 10 هفته فیزیوتراپی بر اساس ViMove سه برابر احتمال بیشتری نسبت به یک سال فیزیوتراپی سنتی در بهبود کمر درد دارد.

جالب این است در حالی که این گزارش ViMove لوردوز (انحنای زیاد ستون فقرات بطرف جلو) من را نشان داد این را نیز مشخص کرد که هنوز لگن من در موقعیت صحیح قرار نگرفته است. به گمان کورتیس عضلات دو طرف ستون فقرات من بیش از حد محکم است که به لگن اجازه نمی دهد به طور کامل کج شود.

یکی از مسائل اصلی مقدار حرکتی نیست که من در اطراف کمرم دارم، بلکه عدم کنترل من در مورد حرکات آن است. کورتیس اعلام کرد: با تلاش و تمرینی که می کنید، نیاز به تمرکز بیشتری بر روی عضلات در باسن و کمر خود دارید که به ثابت نگه داشتن کمرتان کمک خواهد کرد.

او مشتاق است ببینید که من در غیاب او چگونه حرکت می کنم، بنابراین سنسورها را به من متصل کرد. در طول کار روزانه، کلاس پیلاتیز و در هنگام خواب، اکثرا فراموش می کنم که سنسورها روی بدنم متصل هستند، اگر چه گاهی اوقات در هنگام نشستن پشت میزم به یاد می آورم.

این گزارش نشان می دهد که من 50 درصد از وقتم را نشسته ام، بیش از 90 دقیقه در یک زمان. که جای تعجب نیست. وقتی پشت میز هستم، می توانم حداقل 2km در تمام طول روز حرکت کنم. اما آنچه مرا شوکه کرد این بود که 97 درصد از اوقاتی که نشسته بودم را دولا بودم با وجود اینکه تلاشم در جهت مخالف بود.

کورتیس معتقد است که این کجی کمر به دلیل انداختن یک پا رو یک پای دیگر در هنگام نشستن و یا قرار دادن یک پا روی صندلی است. راه حل او سر راست است. ورزش برای تقویت ماهیچه های کلیدی و فیزیوتراپی به منظور بهبود کجی لگن، او استفاده از صندلی های تطبیق پذیر را توصیه می کند. به طوری که بتوان بین نشستن و ایستادن در هنگام کار تغییر ایجاد کرد.

ایستادن در تمام مدت نیز به همان اندازه بد است. وی اعلام کرد: اما اگر بین ایستادن و نشستن هر 45 دقیقه تناوب ایجاد کنید تفاوت بسیار زیادی در جهت بهبود دردهای کمری موجب خواهید شد.

منبع: telegraph

ارسال نظر