هدست های واقعیت مجازی، کودکان را دچار انحراف بینایی می‌کند!

رسانه کلیک - محققان دانشگاه لیدز در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند استفاده از هدست های واقعیت مجازی حتی در مدتی بسیار کوتاه، توانایی های بصری کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال را دچار نقص شدید می‌کند.

هدست های واقعیت مجازی، کودکان را دچار انحراف بینایی می‌کند!

به گزارش کلیک ؛ به نقل از خبرگزاری گاردین، دانشمندان دانشگاه لیدز واقع در انگلیس اعلام کرده‌اند تا زمانی که تغییراتی در عملکرد هدست های واقعیت مجازی (VR) ایجاد نشود، استفاده مداوم از این دستگاه ها آسیب جدی به چشم افراد به ویژه کودکان وارد می‌کند. این درحالی است که شرکت های فیس بوک و گوگل با شتاب بسیاری به این حوزه ورود کرده‌اند و شرکت های سازنده سخت‌افزار در تلاشند این فناوری را به دنیای گوشی های هوشمند وارد کنند.

این اولین باری است که اثر منفی هدست های واقعیت مجازی روی سلامت کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. مارک مان ویلیامز، استاد روانشناختی بصری در این خصوص گفت: «دستگاه های VR دنیای سه بعدی را در یک صفحه دو بعدی به نمایش می‌گذارد و همین اتفاق فشار زیادی را به سیستم بصری انسان وارد می‌کند. این فشار به طور معمول باعث سردرد و چشم‌درد می‌شود. اما تبعات بلندمدت آن در کودکان نامعلوم است».

تیم پژوهشی دانشگاه لیدز برای انجام این تحقیق، ۲۰ کودک در فاصله سنی بین ۸ تا ۲۰ سال را بعد از آنکه یک بازی واقعیت مجازی ۲۰ دقیقه‌ای را تجربه کردند، مورد بررسی قرار داد. نتایج این تحقیق شواهدی دال بر بروز آسیب فیزیکی جدی به سیستم بصری آنان نشان نداد، اما بعضی از این کودکان برای مدت کوتاهی در شناسایی فواصل دچار اختلال شدند که به نظر می‌رسد در صورت استفاده دائمی از این تکنولوژی در دراز مدت آسیب های فیزیولوژیکی جدی‌تری در انتظارشان باشد.

شایان ذکر است، واقعیت مجازی از زمان معرفی تاکنون شاهد پیشرفت های شگرفی بوده و پیش‌بینی شده است این فناوری در دهه‌های آتی به بخش مهمی از زندگی انسان بدل شده و بسیاری از روابط اجتماعی در قالب همین محیط های سه بعدی مجازی شکل خواهد گرفت.

ارسال نظر