رصد طوفان های خورشیدی از طریق تلسکوپی قدرتمند موسوم به خرس بزرگ

دانشمندان اکنون به لطف به‌روزرسانی تلسکوپ باکیفیت تلسکوپ رصدخانه خورشیدی خرس بزرگ(BBSO) کالیفرنیا به دقیق‌ترین تصاویر زمان واقعی خورشید دست یافته‌اند.

رصد طوفان های خورشیدی از طریق تلسکوپی قدرتمند موسوم به خرس بزرگ

به گزارش کلیک ، قابلیت جدید به این معنی است که محققین قادر خواهند بود دید گسترده‌تری از فعالیت‌های خورشید در لحظه وقوع آن‌ها داشته باشند. این مساله برای درک رویدادهای قدرتمندی همچون طوفان های خورشیدی حیاتی است، زیرا تاثیر مخربی بر روی فناوری های ارتباطی روی زمین دارند.

فیلیپ گود از موسسه‌ی فناوری نیوجرسی می گوید "برای درک اساس مکانیک خورشید، مانند منبع طوفان های خورشیدی ، ما نیازمند گردآوری داده ها از یک میدان دید گسترده تر داریم. برای مثال در طی وقوع زبانه های خورشیدی، تغییرات میدان مغناطیسی در مکان های مختلفی در یک زمان رخ می دهد."

برای ضبط چشم انداز وسیع تر این نوع رویدادهای خورشیدی، تیم گود از جمله محققین رصدخانه ملی خورشیدی(NSO) و موسسه فیزیک خورشیدی Kiepenheuer آلمان، بیش از یک دهه بر روی اپتیک تطبیقی چند ترکیبی(multi-conjugate adaptive optics) یا به طور مخفف MCAO مشغول کار بودند.

دستگاه MCAO شامل سه آیینه است که برای اصلاح اعوجاج امواج نور ورودی به اتمسفر زمین، تغییر شکل می دهند. زمانی که نور خورشید وارد اتمسفر زمین می شود، با جریان های تند هوا برخورد کرده و دید ما را تار می کند. درست به همان نحوی که گرمای خارج شده از اگزوز باعث ایجاد یک مه چرخان در سطح جاده می شود.

این تاثیر ایجاد شده توسط مخلوط دماهای مختلف، باعث تحریف انتشار نور در میان اتمسفر می شود. درست به همین دلیل نیز ستارگان به چشم انسان چشمک زن به نظر می رسند، و تلسکوپ های رایج معمولا نمی توانند این ایراد را برطرف کنند.

دستگاه MCAO به لطف آیینه‌هایش، که توسط دوربین های فوق سریع با ظرفیت ۲۰۰۰ فرم در ثانیه با این مشکل کنار می آید. هر کدام از این سه آیینه نور را از ارتفاع های مختلف اتمسفر زمین دریافت می کنند: روی زمین، ارتفاع ۴٫۸ کیلومتری، و ۹٫۷ کیلومتری.

با تحلیل این تصاویر، سیستم به طور موثر اعوجاج نور را اصلاح می‌کند و یک دید زمان واقعی از فعالیت های خورشیدی می‌دهد که از مشاهدات پیشین سه برابر گسترده تر است.

این ارتقا به این معنی است که ما قادر خواهیم بود رویدادهایی همچون لکه های خورشیدی عظیمی با طول ۳۲،۰۰۰ کیلومتر در فوتوسفر خورشید را در زمان واقعی مشاهده کنیم. در حالی که پیش از این تنها بخش محدودی از این رویداد را بدون اعوجاج مشاهده می کردیم.

این دستگاه جدید می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه در معرض طوفان های ژئومغناطیسی قرار می گیریم.

ارسال نظر