نیازهای شهرهای هوشمند کدام ها هستند؟

شهرهای هوشمند آینده ساز دنیای فردای ما هستند و بخش‌های مختلف آن‌ها باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و دارای امنیت کاملی نیز باشند تا عملکرد   بخش‌های مختلف دچار اختلال نشود. اینترنت اشیا می‌تواند در ایجاد این هماهنگی نقش بسزایی داشته باشد.

نیازهای شهرهای هوشمند کدام ها هستند؟

کلیک - کارلو راتی، سرپرست آزمایشگاه City SENSEable معتقد است که اصطلاح شهر هوشمند فناوری را بر مردم ترجیح می‌دهد. به عقیده او استفاده از ابزار دیجیتالی تنها باید برای ارتقای کیفیت زندگی و قدرت بخشیدن به مردم، مورد تاکید قرار بگیرد. راتی، که برای شرکت در مراسم دوسالانه معماری Biennale در سیدنی استرالیا حضور یافته بود، در گفتگویی با Mashable Australia اذعان کرد که اینترنت در سال‌های اخیر زندگی ما را متحول کرده است و حالا با حضور یافتن در فضای فیزیکی تبدیل به فناوری جدیدی به نام اینترنت اشیا شده است و افزود شهر هوشمند به معنای به کار گیری اینترنت اشیا در مقیاس یک شهر است.

شرکت طراحی او به نام Carlo Ratti Associati، به تازگی دست به طراحی فضای اداری جدیدی زده است و هدف شرکت از این کار به واقعیت تبدیل کردن برخی از این ایده‌ها است. این ساختمان که به نوعی طراحی دوباره دفاتر مرکزی در تورینوی ایتالیا است، تلاش می‌کند این موضوع را ثابت کند که اینترنت اشیا چقدر می‌تواند فضای ما را پایدارتر و اجتماعی‌تر کند.

او اذعان کرد که ایده اصلی بسیار ساده است. امروزه انرژی زیادی برای سرمایش و گرمایش فضای خالی ادارات استفاده می‌شود و همچنین وسایل گرمایش در طول روز در زمانی که کسی داخل منازل آن نیست، نیز فضای خانه‌ها را گرم می‌کنند که خود این موضوع باعث هدر رفتن انرژی زیادی می‌شود.

در صورتی که انرژی و فضا به صورت بهتری با یکدیگر تطابق پیدا کنند، هدر روی انرژی از بین خواهد کرد.

در این اداره جدید سیستم دیجیتالی مدیریت کننده ساختمان، وضعیت سیستم روشنایی، گرمایش، تهویه و سیستم نوبت دهی را بر اساس حضور افراد تغییر می‌دهد. در این سیستم حسگرهایی قرار دارد که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. زمانی که فردی در این ساختمان حضور ندارد، ساختمان درست مانند کامپیوتر شما در حالت Standby قرار می‌گیرد.
https---blueprint-api-production.s3.amazonaws

جالب‌ترین موضوع این است که هنگامی که وارد ساختمان می‌شوید، تنظیمات شخصی شما اجرا می‌شود.

راتی اذعان کرد که یکی از تنظیمات مهم شخصی که توسط این سیستم به هنگام ورود فرد اعمال می‌شود، "Temprature bubbles" یا "حباب‌های گرمایی" است که به وسیله آن کارمندان قادر خواهند بود از طریق اپلیکیشن گوشی به فن‌های سقف فرمان بدهند. این تنظیمات شخصی (مرتبط با دما) شما را در همه نقاط ساختمان همراهی می‌کنند.

https---blueprint-api-production.s3.amazonaws.com-uploads-card-image-109811-5c1aeadd919f43f2b2f53be7909d84cb

راتی در ادامه گفته‌های خود افزود این پروژه هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد اما می‌توان گفت به دلیل صرفه جویی در هزینه و انرژی، به زودی ارزش واقعی این پروژه مشخص می‌شود.

اولین موضوع مهم برای طراح این پروژه توجه به نیازهای انسان در راستای تطابق اینترنت با فضای محسوس است. راتی اذعان کرد که نخستین مسأله مهم این است که طراح نباید کار خود را با فناوری شروع کند بلکه باید در ابتدا تنها نیازهای افراد و موارد کاربردی را در نظر بگیرد.

مساله دیگری که باید همانند هر فعالیت دیجیتالی دیگری به آن توجه کرد، تأمین امنیت ساختمان است. در صورتی که فعالیت‌های اصلی به صورت آنلاین انجام شود، چگونه باید آن‌ها را در برابر هک شدن محافظت کرد؟

راتی اذعان کرده است که باز بودن و دسترسی کامل، لازم و ضروری است و عقیده دارد که دسترسی کامل یکی از مسائل کلیدی برای افزایش انعطاف پذیری است. وی افزود نباید برای کنترل کل ساختمان تنها از یک کامپیوتر استفاده کرد؛ زیرا در صورتی که یک کامپیوتر هک شود، تمام ساختمان هک خواهد شد.

ایجاد انعطاف پذیری در ساختمان‌ها تنها زمانی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد که اینترنت با فعالیت‌های خانه، محل کار و شهر ما مطابقت کامل پیدا کند. راتی اذعان می‌کند زمانی که یک سیستم سایبری فیزیکی (مکانیسمی که توسط الگوریتم‌های کامپیوتری کنترل می‌شود و یا تحت نظارت آن‌ها قرار می‌گیرد) همانند نیروگاه برق هسته‌ای احداث می‌شود، در صورتی که بخش دیجیتالی و سایبری آن هک شود، بخش فیزیکی هم عملا در معرض خطرهای زیادی قرار می‌گیرد.

در نهایت می‌توان از طریق سیستم‌های هوشمندی که از سیستم‌های زیستی تقلید می‌کنند، به انعطاف پذیری دست یافت. در این تقلید هر چیزی نقشی را بر عهده دارد؛ تصور کنید زمانی که قسمتی از بدن شما زخم می‌شود، گلبول‌های سفید سریعا آن قسمت را ترمیم می‌کنند. راتی اذعان کرد این سیستم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش بر دیگری نظارت می‌کند و در صورتی که یکی از این بخش‌ها عملکرد نادرستی داشته باشد، بخش دیگر وارد عمل می‌شود.

فناوری‌هایی که همانند فعالیت‌های بدن انسان در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل می‌کنند، ممکن است پاسخی برای شهرهای واقعاً هوشمند باشد.

منبع: mashable

ارسال نظر