فراز و نشیب های دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ (بخش اول)

در این مطلب قصد داریم به بررسی اتفاقات دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ بپردازیم که شامل اتفاقات خوب و بد در این عرصه، فناوری های نوظهور امسال، بیان پیش بینی هایی در مورد پیشرفت فناوری های مختلف در سال ۲۰۱۷ و سایر موارد، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فراز و نشیب های دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ (بخش اول)

کلیک - در بخش اول قصد داریم به بررسی برخی از افت و خیزهای شرکت های بزرگ فناوری در سال ۲۰۱۶ بپردازیم و نگاهی به اتفاقات خوب و بدی که دنیای فناوری در این سال تجربه کرد، داشته باشیم. در بخش دوم نیز به بررسی فناوری هایی که در این سال پا به عرضه دنیای فناوری های گذاشته اند، می پردازیم و پیش بینی هایی در مورد اتفاقات سال ۲۰۱۷ مطرح می کنیم. در ضمن در بخش دوم به بررسی برخی از اتفاقات سیاسی و اقتصادی که امسال رخ دادند و به نوعی دنیای فناوری را تحت تاثیر خود قرار دادند، نیز خواهیم پرداخت.

دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ فراز و نشیب های بسیار زیادی را تجربه کرد که تاثیرات مثبت و منفی آن ها در افزایش و کاهش قیمت های سهام شرکت های مختلف مشخص شد.

اتفاقات خوب دنیای فناوری

ورود نینتندو به صنعت بازی موبایل

nintendo-company-sales-statistics_new

نینتندو امسال فعالیت مهمی انجام داد و وارد عرضه ساخت بازی های موبایل (عرضه Mario Run برای iOS) شد. این فعالیت نینتندو باعث شد که قیمت سهام این شرکت در همان ابتدای ورود این شرکت به این عرضه افزایش پیدا کند و همین امر موجب شده است افراد زیادی منتظر ساخت بازی های بیشتر توسط این شرکت برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS باشند.

عرضه پردازنده گرافیگی با فناوری ۱۴ نانومتری

امسال هر دو شرکت NVIDIA و AMD پردازنده های گرافیکی Fitfet با فناوری ۱۴ نانومتری خود را روانه بازار کردند و همین امر به علاوه موارد دیگر باعث شد، درآمد هر دو شرکت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

عملکرد و درآمد نسبتا خوب اینتل

intel-feature_new

اگر چه امسال ارزش سهام اینتل در طول سال ثابت ماند و رشد چندانی نداشت، اما با این حال باز هم به تولید بخش اعظمی از پردازنده های کامپیوترها ادامه داد و توانست درآمد معقولی به دست آورد؛ اما از سویی دیگر کاهش تقاضا برای کامپیوتر موجب شد این شرکت امسال نتواند درآمد مورد انتظار خود را کسب کند.

پیشرفت بسیار خوب فناوری ۴K/UHD در سال ۲۰۱۶

در سال جاری این فناوری پیشرفت زیادی داشت و توانست نقش مهمی در زمینه سرگرمی خانگی ایجاد کند. از سویی دیگر شرکت NVIDIA نیز از کارت گرافیک های ۴K خود یعنی GTX 1080 و Titan X Pascal رونمایی کرد (البته GTX 1080 هنوز عرضه نشده است). از سویی دیگر سونی نیز در کنسول PlayStation 4 Pro از پردازنده AMD استفاده کرد. قیمت تلویزیون های ۴K و پلیرهایی که قابلیت پخش دیسک های بلوری UHD را دارند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت. البته فناوری ۴K هنوز به شکل گسترده فراگیر نشده است.

خودروهای برقی، هیبریدی و هیدروژنی

جهان به دنبال این است که با تولید دی اکسید کربن مقابله کند و از روش هایی برای تولید انرژی استفاده کند که در آن ها میزان تولید دی اکسید کربن به حداقل برسد. در حال حاضر خودروهای برقی، هیبریدی و تعداد محدودی از خودروهای هیدروژنی، کم و بیش مورد استفاده قرار می گیرند و محققان در حال انجام آزمایشات بیشتر بر روی این خودروها هستند. ممکن است افراد نظرات متفاوتی در مورد پدیده تغییر اقلیم داشته باشند؛ اما موضوعی که همه ما کاملا قبول داریم این است که منابع سوخت های فسیلی واقعاً محدود هستند و دیر یا زود تمام می شوند، پس قطعا باید جایگزینی برای آن ها پیدا کنیم. با وجود اینکه هنوز برخی از افراد، طرفدار پر و پا قرص موتورهای احتراقی پر قدرت هستند، اما برای داشتن محیط زیست پاک، باید به سمت استفاده از این خودروها روی آوریم. می توان گفت سال ۲۰۱۶ سال خوبی برای رشد و شکوفایی خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست بود.

اتفاقات بد دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶

درآمد نه چندان خوب شرکت AMD

تغییر رویکرد شرکت های بزرگی همچون AMD فرایند زمان بری است. این شرکت در مسیر درستی قرار گرفته است، اما توجه خود را بر روی محصولاتی مانند کنسول هایی منعطف کرده است که درآمدزایی بالایی ندارند که باعث شده است این شرکت در سال ۲۰۱۶ افت و خیزهای زیادی را تجربه کند. تجربه ثابت کرده است که شرکت های بزرگ باید برای پیشرفت و فاصله گرفتن از عملکرد ضعیف خود، هزینه زیادی کند. اگرچه رونمایی این شرکت از نسل بعدی یعنی Ryzen می تواند امید هایی برای افزایش درآمد این شرکت در آینده ایجاد کنند؛ اما این شرکت برای رسیدن به اهداف خود باید راه زیادی را طی کند و سهام داران این شرکت باید قلبا اعتماد داشته باشند که این شرکت در زمینه های مالی به پیشرفت های زیادی دست خواهد یافت.

انفجار گوشی های گلکسی نوت

moahek6mulerv1pt3w7q_new

سال ۲۰۱۶ سال خوبی برای سامسونگ نبود و انفجار پی در پی گوشی های گلکسی نوت ۷ که قرار بود به یک شاهکار تبدیل می شود و رقیب جدی گوشی های آیفون ۷ و ۷ پلاس باشد، به شدت اعتبار سامسونگ را خدشه دار کرد و سامسونگ مجبور شد فراخوان جمع آوری آن ها را صادر کنند. حال باید دید سامسونگ در سال ۲۰۱۷ می تواند آبروی از دست رفته خود را دوباره به دست آورد یا نه.

عرضه بازی Mario Run تنها برای iOS

super-mario-run-1021x580jpg_new

همانطور که می دانید این بازی تنها برای سیستم عامل iOS منتشر شده است و تنها به صورت آنلاین هم می توان این بازی را اجرا کرد؛ از سویی دیگر باز کردن قفل این گوشی هم هزینه بالایی دارد. تمام این موارد باعث می شود که این سوال مطرح شود که آیا شرکت نینتندو روند درستی را در مورد این بازی دنبال می کند یا نه. ارزش سهام این شرکت در چند هفته اخیر ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. اگر چه این شرکت در سال جاری در وضعیت مالی خوبی قرار داشت؛ اما افت و خیزهای آن همچنان ادامه دارد.

تغییر ساختار شرکت اینتل

اینتل در سال جاری تغییرات عظیمی را در ساختار خود ایجاد کرد و ۱۲۰۰۰ نفر از کارکنان خود را که معادل ۱۱ درصد از کل نیروی این شرکت بود، اخراج کرد. اینتل در حالی که هنوز تولید بخش اعظمی از پردازنده کامپیوترهای سراسر جهان را در دست دارد، قصد دارد از بازارهای اصلی فاصله بگیرد. تغییر رویکرد اینتل نسبت به AMD دشوارتر است و حرکت این شرکت به سمت رویکرد جدید، یعنی سرمایه گذاری زمان زیادی می طلبد.

عدم جذب سرمایه توسط شرکت توییتر

شرکت توییتر فروخته نخواهد شد و جای مطمئنی برای سرمایه گذاری نخواهد بود؛ زیرا به احتمال زیاد سرمایه گذاران با خرید این شرکت، درآمدی کسب نخواهند کرد. نمی توان امیدوار بود که یک خریدار بتواند با خرید این شرکت، اهداف آن را محقق کند. با وجود اینکه زمانی که ریسک سرمایه گذاری در این شرکت در ماه های سپتامبر و دسامبر به اوج خود رسید، قیمت سهام آن نیز افزایش پیدا کرد؛ اما در نهایت هیچ اتفاقی رخ نداد و این شرکت سال میلادی جاری را با وضعیت مالی بدی به پایان رساند به طوری که قیمت سهام آن، ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. البته شاید استفاده کاخ سفید از توییتر در سال ۲۰۱۷ موجب شود یک شرکت مالی برای دستیابی به توییت های ترامپ، پیش از منتشر شدن آن ها در سراسر جهان، این شرکت را سریعا خریداری کند.

روند نزولی درآمد تسلا

screen-shot-2015-03-13-at-12-24-39-am_new

روند نزولی شدید درآمد تسلا در سال ۲۰۱۶ همچنان ادامه داشت؛ اما این شرکت اجازه نداده است نشانه های وضعیت بسیار بد مالی آن بر همگان آشکار شود. خودروهای ساخت این شرکت طرفداران بسیار زیادی دارد (البته برخی از افراد هنوز خودروهای بنزینی و دیزلی را ترجیح می دهند) اما نتوانسته است از روند نزولی درآمد خود جلوگیری کند.

شکست سنگین شرکت ترانوس

شرکت ترانوس که یک شرکت خدمات سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی آمریکایی است و هدف آن ایجاد روش های جدید آزمایش با استفاده از خون است، در سال ۲۰۱۶ با مشکلات زیادی مواجه شد؛ از صرف سرمایه کلان و عدم دستیابی به موفقیت (یک شرکت مالی خصوصی با امید کسب سود هنگفت، سرمایه زیادی در اختیار این شرکت قرار داد) تا منحل شدن برنامه های آینده این شرکت. الیزابت هولمز، مدیرعامل این شرکت در ابتدا تلاش کرد تا افراد زیادی را متقاعد کند که روش هایی را که در حال حاضر برای آزمایش بیماران مورد استفاده قرار می گیرد، متحول خواهد کرد؛ اما هیچ موفقیتی به دست نیاورد و تمام سرمایه ای را که به این شرکت اختصاص داده شده بود، نیز به باد داد.

افشای اطلاعات شخصی کاربران یاهو

۱_new

این شرکت بزرگ فناوری که دیگر توانی ندارد، در سال ۲۰۱۶ به تلاش خود برای کسب موفقیت ادامه داد و مدیر عامل این شرکت پیش از اینکه خبر افشای اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر آن در سراسر جهان پخش شود، شرکت مخابراتی Verizon را برای خرید این شرکت متقاعد کرد. مدتی پیش هم اطلاعات شخصی یک میلیارد کاربر این شرکت افشا شد که رسوایی بزرگی برای این شرکت بود. احتمالا شرکت Verizon حتی اگر بتواند مشکلات یاهو را برطرف کند، شرکت هایی با موقعیت های بهتر را خریداری خواهد کرد.

کاهش سرعت روند رشد اپل

apple-fbi-514451372_new

امسال سال بدی برای اپل نبود و توانست موفقیت های مالی خوبی در این سال به دست آورد؛ اما ابتکار و خلاقیت چندانی در محصولات امسال این شرکت دیده نشد و از سویی دیگر اتحادیه اروپا به مقامات ایرلند دستور داده است، مالیات ۱۳ میلیارد یورویی را از اپل باز پس گیرند که روند قانونی این کار نیز در حال انجام شدن است. این اتفاق می تواند اپل را با مشکلات زیادی مواجه کند. عملکرد سهام این شرکت امسال در حد انتظار نبود و چنانچه نتواند به روند رشد خود در سال های گذشته برسد، ممکن است پولی را که در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است، از آن ها باز پس گیرد.

ارسال نظر