نحوه هماهنگی UX و سئو با یکدیگر در سایت

اغلب افراد دچار این سوءتفاهم می شوند که سئو فقط شامل لینک دهی و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای سایت است هرچند این دو مورد استراتژی های مهمی هستند، اما موتور های جستجو هنگام رتبه بندی سایت ها فاکتورهای دیگری غیر از این دو مورد را نیز مدنظر قرار می دهند.

نحوه هماهنگی UX و سئو با یکدیگر در سایت

عناصر UX یا (تجربه کاربری) در اقدامات سئو

آیا سایتتان سریع، امن و موبایل فرندلی است؟ آیا محتوای سایتتان کیفیت لازم برای جذب کاربران را دارد؟ و به آنها انگیزه لازم برای ماندگاری در سایت شما را می دهد؟ آیا بارگیری سایتتان سریع انجام می شود و مسیر حرکتی سایت آسان است؟

با توجه به آنچه گفته شد، ادامه مقاله را بخوانید تا درمورد نحوه تناسب و هماهنگی UX با بهینه سازی موتور جستجو، اطلاعات بیشتری بدست آورید.

چرا UX در سئو مهم است؟

گوگل طی سال های اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. این موتور جستجوی غول پیکر دائما الگوریتم های خود را به روز رسانی می کند تا بهترین نتایج ممکن را در اختیار کاربران قرار دهد. ما شاهد تغییرات مهمی در گوگل بوده ایم، تغییراتی که نشانگر اهمیت UX برای سئو بوده است.

در کل اگر یک کاربر بارها و بارها از وبسایت شما دیدن کند، زمان زیادی را در آن سپری کند و با خیال آسوده در میان صفحات سایت شما بگردد گوگل متوجه می شود که UX وبسایت شما عالی بوده و به این ترتیب رتبه بندی سایت شما، ارتقا می یابد. اما در مقابل اگر افراد به محض ورود به سایتتان از آن خارج شوند و به صفحه نتایج گوگل بازگردند، یعنی اطلاعات مناسبی در آن پیدا نکرده اند و این مسئله می تواند باعث افت رتبه بندی شما شود.

سئو و UX اهداف مشترکی دارند

سئو و UX به خاطر اهداف مشترک با یکدیگر هماهنگی و تناسب دارند. اگر در سال های اخیر اخبار سئو را دنبال کرده باشید حتما می دانید که امروزه سئو موضوعی فراتر از تنها رتبه بندی کلمات جستجو شده بوده و به دنبال فراهم آوردن اطلاعات مناسب برای پاسخگویی به سوالات کاربران است. در چنین موقعیتی همکاری و تعامل سئو و UX شروع می شود و هدف مشترک هردو کمک به کاربران برای رسیدن به اهدافشان از طریق ارائه اطلاعات متناسب بوده. سئو افراد را به سمت محتوای مورد نیازشان هدایت می کند و UX نیز پس از اینکه کاربر صفحه را ترک کرد به سوالات سئو پاسخ می دهد.

اقدامات مهم سئو که بر UX تاثیرگذار است

بهتر است در ابتدا سئو و اقدامات تولید محتوایی را که بر UX تاثیر می گذارد بشناسیم. هم تگ های تصویری و هم هدینگ ها هر دو مهم هستند. تگ های تصویری درمواقعی که تصاویر هنوز بارگذاری نشده اند اطلاعات دقیقی درموردشان ارائه می دهد و به این ترتیب فارغ از اینکه تصویر بارگذاری شود یا نه، دریافت UX مربوط به کاربر را تضمین می کند. هدرها نیز به ساختار محتوای متن کمک کرده و خوانایی صفحه را افزایش می دهد.

  • ایجاد صفحه کپی با بیش از ۶۰۰ کلمه باعث می شود صفحه ای عالی و کامل داشته و به تمام نیازهای کاربران پاسخ دهید.
  • موبایل فرندلی بودن سایت موضوع مهمی است زیرا موبایل حدود بیش از ۵۲/۲ درصد از سهم بازار را شکل می دهد و در واقع از نقطه نظر استفاده جهانی از اینترنت در سال ۲۰۱۶ توانسته از کامپیوتر جلو بزند.
  • سرعت صفحه نیز نقشی حیاتی در این موضوع دارد. هیچ کس دوست ندارد بیش از دو ثانیه برای بارگذاری یک سایت منتظر بماند و همه توقع دارند اینترنت اسباب راحتی شان باشد.

چگونه می توان به UX درست رسید؟

خوشبختانه اکنون درک بهتری از اهمیت UX در بحث سئو دارید. حال با توجه به این مسئله برای اینکه UX تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی سایتمان داشته باشد کارمان را از کجا باید شروع کنیم.

  • استراتژی هایUX و سئو را با هم هماهنگ کنید: اولین کار که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید هر دو استراتژی با هم یکپارچه هستند، نه اینکه جداگانه به بهبود هریک بپردازید. پس از آن اصلی ترین هدف سایت باید تغییر و سبقت گرفتن باشد که هم سئو و هم UX در رسیدن به این هدف نقش مهمی دارند. اما برای داشتن سایتی موفق باید با هم همکاری داشته باشند.
  • در سال ۲۰۱۸ برای داشتن سایتی که برای استفاده برروی تمام پلتفورم ها بهینه سازی نشده هیچ عذری پذیرفته نیست. باید دقت داشته باشید که در ایران میلیون ها کاربر از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند. اگر فردی با استفاده از تلفن هوشمند وارد سایت شما می شود و خوانایی سایتتان خوب نیست، بعضی از دکمه ها کار نمی کند و یا سرعت لود شدن آن پایین است، به هیچ‌وجه نمی‌توانید جزو برترین رتبه‌بندی گوگل باشید.
  • مسیر حرکتی (Navigation) را ساده کنید: مسیر حرکتی وبسایت فاکتوری کلیدی در UX و در نتیجه رتبه بندی شما در ماشین جستجو بوده. صفحه اصلی سایت شما باید مسیر حرکتی ساده و شفافی داشته باشد. کاربران باید بتوانند به آسانی و به شکل بصری از سایت شما استفاده کنند نه اینکه برای گام بعدی مجبور باشند فکر کنند. یکی از روش های موثری برای کمک به گوگل در شناخت و شاخص بندی سایتتان این است که در وبسایت خود از نقشه سایت استفاده کنید.
  • بر کیفیت تمرکز کنید: مسیر حرکتی تنها عاملی نیست که گوگل در تعیین میزان کیفیت سایت شما به آن دقت می کند. سایر عواملی که باید به آن پرداخته شود شامل طرح بندی صفحات، تناسب محتوا، اصالت محتوا، ساختار لینک داخلی و سرعت پیج است.
  • هنگام رتبه بندی سایتتان براساس نتایج جستجو بدون شک UX یکی از مهمترین فاکتور های تعیین کننده خواهد بود. اگر قصد دارید قابلیت دیده شدن آنلاین سایت خود را افزایش داده و نهایتاً نرخ تغییرتان را به حداکثر برسانید باید استراتژی سئو و UX در سایتتان را با هم هماهنگ کنید.
  • از توصیه های ارائه شده به عنوان نقطه آغاز کار خود بهره بگیرید و اطمینان حاصل کنید که همچنان وبسایت خود را تست کرده و آن را بهبود می دهید و اگر همچنان راکد باقی ماندید بدانید که از رقبا عقب مانده اید.
ارسال نظر