اطلاع‌ رسانی کسر شارژ؛ راهکار مقابله با تخلفات بازیگران خدمات ارزش افزوده

رسانه کلیک - برای ساماندهی و کشف جرایم و تخلفات بازار خدمات ارزش افزوده تلفن همراه کافی است تا اپراتورها به صورت مرتب عملیات کسر اعتبار از حساب مشترکان را به ازای هر سرویس ارزش افزوده‌ ای که کاربر استفاده می‌ کند و در زمان هر بار کسر، با ارسال نوتیفیکیشن اطلاع‌ رسانی کنند.

اطلاع‌ رسانی کسر شارژ؛ راهکار مقابله با تخلفات بازیگران خدمات ارزش افزوده

به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ یکی از چالش‌ های ثابت و پرشمار مشترکان سیم‌ کارت‌ های هر یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور، کسر شارژ یا اضافه شدن هزینه‌ های ناخواسته تحت عنوان خدمات ارزش افزوده در فهرست هزینه‌ های آنان است که عموما مدعی عدم اطلاع و عدم درخواست برای فعال سازی آن بوده‌ اند.

‎اواخر هفته گذشته در حالی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه بستر حقوقی مناسب برای پیگیری و جرم‌ انگاری در حوزه تخلفات پیامک‌ های ارزش افزوده و انبوه و راه‌ های مقابله با آنها خبر داده بود که این حوزه از مصوبه قانونی قبلی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برخوردار است و راه‌ های ساده‌ ای هم برای تنظیم بازار خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و جلوگیری از تخلفات آن وجود دارد ( وزارت ارتباطات به دنبال راه های حقوقی مقابله با تخلفات سرویس ارزش افزوده و پیامک های انبوه ).

‎بدیهی‌ ترین گامی که می‌ توان به نفع مشترک خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و جلوگیری از تخلفات برخی از شرکت‌ها و اپراتورها در این بازار برداشت، الزام اطلاع‌ رسانی مرتب، منضبط و منسجم از سوی اپراتورها و شرکت‌ های ارائه‌ دهنده خدمات ارزش افزوده در زمان کسر هر نوع اعتبار (شارژ) از حساب مشترکان است تا مشترک درباره سرویس‌ های مورد استفاده و میزان هزینه‌ ای که بابت آنها در صورتحسابش کسر می‌ شود، مطلع باشد و به جای شوکه شدن از صورتحساب یا صفر شدن اعتبار، درباره تداوم یا لغو آنها حق انتخاب داشته باشد.

‎از همین رو به دنبال اقدامات وزارت ارتباطات برای ساماندهی بازار خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و برای حل مسئله و کشف جرایم و تخلفات کافی است تا اپراتور به صورت مرتب عملیات کسر اعتبار از حساب مشترک را به ازای هر سرویس ارزش افزوده‌ ای که کاربر استفاده می‌ کند و در زمان هر بار کسر، با ارسال نوتیفیکیشن (پیام اطلاع‌ رسانی) به اطلاع وی برساند.

اقدامی ساده و کارگشا که با یادآوری مرتب و دوره‌ ای به او حق انتخاب در ادامه برخورداری از سرویس ارزش افزوده یا لغو آن را می‌ دهد.

این در حالی است که در فروردین سال 1395 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به راه‌ اندازی سامانه سراسری 800 برای قطع پیامک‌ های تبلیغاتی و اطلاع یافتن از تعداد و نوع سرویس‌ های ارزش افزوده‌ ای که مشترکان عضو هستند، اقدام کرده بود.

یکی از مشکلات مردم در این زمینه وجود روش‌ های متفاوت در اپراتورهای تلفن همراه و وجود سیستم‌ های پراکنده بود که برای حل این مشکل سیستمی یکپارچه و یکنواخت طراحی شد که در همه اپراتورها عمل می‌ کند و اپراتورها مؤظف شدند تا به آن متصل شوند.

از سوی دیگر، طبق اعلام رییس وقت رگولاتوری در همان زمان، علت اطلاع‌‌ رسانی یکپارچه از طریق سازمان تنظیم مقررات را عدم اطلاع‌ رسانی شفاف اپراتورها درباره پیامک‌ های تبلیغاتی و سرویس‌ های ارزش افزوده به دلایل تجاری عنوان کرده بود و از همین رو رگولاتوری به عنوان یک سازمان بی‌ طرف، اطلاع‌ رسانی یکپارچه به مشترکان در این باره را برعهده گرفت.

‎این در حالی است که مسئله اطلاع‌ رسانی به مشترک پیش از این هم در موضوع فعال‌ سازی یک سرویس و دریافت تأیید دوباره از او برای برخورداری از یک سرویس مطرح شده بود که با دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای رعایت حقوق مشترکان، اپراتورها مؤظف شدند تا برای فعال سازی، علاوه بر تأیید اولیه، تأیید نهایی مشترک را نیز أخذ کنند.

‎بر همین اساس به نظر می‌ رسد این راهکار ساده که پیش از این نیز مورد آزمون و خطا قرار گرفته بود، می‌ تواند راهکاری ساده و در عین حال عملی برای حل مسئله جلوگیری از تخلفات ناشی از شارژ بدون اطلاع مشترک به ازای سرویس ارزش افزوده و ارائه حق انتخاب به او برای ادامه برخورداری از سرویس یا لغو آن باشد.

ارسال نظر