با انواع بلیط هواپیما برای سفر آشنا شوید

سفر هوایی به دلیل صرفه‌جویی در وقت و آسایش و راحتی، همواره مورد توجه افراد بوده است. اما نکته‌ای که شاید بیشتر باید به آن دقت کرد، آشنایی با انواع بلیط هواپیما برای سفر است.

با انواع بلیط هواپیما برای سفر آشنا شوید

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

همه ما هنگام سفرهای کاری و تفریحی، معمولا سوار قطار، اتوبوس، هواپیما و یا ماشین شخصی می‌شویم. اما سفر هوایی به دلیل صرفه‌جویی در زمان و البته راحتی بسیار، از محبوبیت بالاتری برخوردار است. موضوعی که در این بین مطرح می‌شود و کمتر کسی از آن به طور کامل اطلاع دارد، اصول و قواعد مربوط به تهیه بلیط هواپیما و انواع آن است. پرواز چارتری چه تفاوتی با پرواز سیستمی دارد؟ منظور از بلیط ایرپس چیست؟ در ادامه پاسخ این پرسش‌ها را به شما می‌گوییم.

بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی به دسته از بلیط‌ها گفته می‌شود که به طور مستقیم توسط شرکت‌های هواپیمایی مسافران عرضه می‌شوند. این بلیط‌ها از زمان‌بندی دقیقی برخوردار هستند و مسافران می‌توانند مدت‌ها قبل از پرواز، اقدام به تهیه آن‌ها کنند. بلیط‌های سیستمی به صورت طولانی مدت برنامه ریزی می‌شوند و در مقایسه با انواع بلیط‌های چارتری، از قیمت­های نسبتا بالاتری برخوردار هستند.

از مهم‌ترین مزیت‌های بلیط‌های سیستمی، امکان لغو و کنسلی این بلیط‌ها توسط مسافر است و افرادی که به دلایل مختلفی نمی‌توانند به پرواز رزرو شده خود برسند، قادر هستند با لغو بلیط هزینه واریز شده را استرداد نمایند. همچنین این بلیط‌ها از قیمت‌های مختلفی برای سنین متفاوت برخوردار هستند و سنین پایین مانند کودکان و خردسالان، بلیط‌های کم هزینه‌تری را شامل می‌شوند.

بلیط هواپیما چارتری

از دیگر انواع بلیط هواپیما می‌توان به بلیط چارتری اشاره کرد. زمانی که چارتر‌کننده‌هایی مانند تورها و و آژانس‌های مسافرتی اقدام به رزرو عمده صندلی‌های یک هواپیما برای پرواز به مقصد خاصی می‌کنند، بلیط‌های این پروازها به صورت بلیط چارتری به مسافران عرضه می‌شود. مزیت اصلی بلیط‌های چارتری قیمت پایین آن‌ها نسبت به بلیط‌های سیستمی هست، این در حالی است که امکانات پروازی که توسط این دو بلیط رزرو می‌شوند کاملاً مشابه یکدیگر هستند. البته پیش از رزرو بلیط چارتری، بهتر است بدانید که امکان لغو بلیط و استرداد هزینه بلیط وجود ندارد؛ بنابراین سعی کنید با اطمینان بیشتری بلیط چارتری مورد نظر خود را تهیه کنید.

بلیط‌ های یک طرفه

از دیگر انواع بلیط‌های هواپیما می‌توانیم به بلیط‌های یک طرفه اشاره کنیم. این دسته از بلیط‌ها اغلب برای پروازهایی عرضه می‌شوند که فقط از یک مبدا به مقصد انجام می‌گیرند.

بلیط‌ های دارای توقف برنامه ریزی شده

از انواع بلیط‌های هواپیما که افراد کمتری با آن آشنایی دارند می‌توان به بلیط‌های دارای توقف برنامه‌ریزی شده اشاره کرد. این دسته از انواع بلیط هواپیما به پروازهایی اختصاص می‌یابد که در طول پرواز از یک مبدا به مقصد، یک توقف از پیش برنامه ریزی شده و به مدت بیش از ۲۴ ساعت در برنامه پرواز دارند.

بلیط‌ های دارای توقف اجباری

دسته دیگر انواع بلیط هواپیما با عنوان بلیط‌های دارای توقف اجباری شناخته می‌شوند. نام دیگر این نوع بلیط "Lay-Over" بوده و به پروازهایی اختصاص می‌باید که در طول مبدأ تا مقصد آن، یک توقف اجباری صورت می‌گیرد. دلایل توقف اجباری صورت گرفته بین پرواز، می‌توان شامل همچون سوخت گیری، بارگیری یا تغییر هواپیما باشد. در نظر داشته باشید که انواع بلیط هواپیما که دارای توقف اجباری هستند، اغلب برای پروازهایی صادر می‌شوند که فاصله بین مبدا و مقصد بسیار طولانی است.

بلیط‌ های رفت و برگشت

بلیط‌های رفت و برگشت از دیگر انواع بلیط‌های هواپیما هستند که اصولاً برای پروازهایی که از یک مبدا به مقصد و مجدداً به همان مبدأ اولیه ختم می‌شوند، صادر شده و اصطلاحاً به آن Return Ticket نیز گفته می‌شود.

بلیط‌ های رفت و برگشت با مقاصد متغیر

از دسته دیگر انواع بلیط‌های هواپیما که می‌تواند برخی از سفرهای مسافران را به خوبی مدیریت کرده و در زمان و هزینهٔ بسیاری صرفه جویی کند، بلیط‌های رفت و برگشت با مقاصد متغیر هستند. این دسته از بلیط‌ها برای مسافرانی که قصد دارند با یک پرواز از مبدا به مقصد خود بروند و پس از آن از مکان دیگری مجدداً به مبدأ خود بازگردند، بهترین گزینه هست. بلیط‌های رفت و برگشت با مقاصد متغیر از انواع بلیط هواپیمایی است که بیشتر مورد استفاده تورهای مسافرتی قرار می‌گیرد.کاربرد این بلیط به این صورت است که، به طور مثال فردی از تهران به پاریس سفر کرده و قصد دارد از شهر موناکو فرانسه به تهران بازگردد، در این صورت می‌تواند به راحتی اقدام به تهیه بلیط‌های رفت و برگشت با مقاصد متغیر نماید.

بلیط‌ های دارای چند توقف

از انواع بلیط هواپیما که اغلب به تورهای گردشگری اختصاص می‌یابد، می‌توان به بلیط‌ها دارای توقف چندگانه اشاره کرد. این نوع بلیط‌ها ممکن است به صورت بلیط رفت و برگشت دو مقصدی و یا بلیط رفت و برگشت سه مقصدی صادر شوند و در پی پروازهای رزرو شده توسط آن‌ها مسافران این فرصت را دارند تا در بین پرواز، توقف‌هایی طولانی مدتی را در مقاصد گوناگون تجربه کنند و مجدداً به مبدأ خود باز گردند.

بلیط‌ های رفت و برگشت دو مقصدی

بلیط‌های رفت و برگشت دو مقصدی از کاربردی‌ترین انواع بلیط‌های هواپیما به‌شمار می‌آیند. استفاده از این نوع بلیط‌ها به این صورت است که مسافران با تهیه یک بلیط و صرف هزینهٔ پایین، می‌توانند به دو مقصد با یک پرواز دسترسی پیدا کنند و دیگر نیازی به تهیه یک بلیط مجزا برای مقصد دوم خود نخواهند داشت.

بلیط‌ های رفت و برگشت سه مقصدی

از دیگر انواع بلیط هواپیما که بسیار کاربردی است و مناسب تورهای گردشگری است، بلیط‌های رفت و برگشت سه مقصدی هست که کاملاً مشابه بلیط‌های رفت و برگشت دو مقصدی هستند، با این تفاوت که مسافران از سه مقصد با یک پرواز بازدید خواهند کرد.

بلیط‌ های کلاس ترکیبی

بلیط‌های کلاس ترکیبی از انواع بلیط هواپیما هستند که این امکان را در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا در پروازهای مختلف خود، کلاس‌های پروازی متفاوتی را تجربه کنند. بلیط‌های کلاس ترکیبی با نام "Mixed Class Ticket" نیز شناخته می‌شوند و عموماً به صورت بلیط‌هایی با کلاس‌های پروازهای ترکیبی اقتصادی، تجاری، ممتاز و یا فرست کلاس به مسافران عرضه می‌شوند.

بلیط‌ های بین المللی ایرپس

از دیگر انواع بلیط‌های هواپیما می‌توان به بلیط‌های بین المللی ایرپس اشاره کرد که توسط تعداد محدودی از آژانس‌های مسافرتی و فقط در بعضی از کشورها صادر می‌شوند. هزینه بلیط‌های بین المللی ایرپس به صورت استثنایی هست و مسافران با تهیه این بلیط‌ها این فرصت را دارند تا بین چندین فرودگاه مشخص در هر بازه زمانی که مایل باشند، پروازی بی دردسر را تجربه کنند.

همچنین بخوانید: بهترین صندلی هواپیما کجاست؟

در این مطلب هر آنچه راجع به انواع بلیط هواپیما باید بدانید را به شما گفتیم. اگر تجربه‌ای هنگام خرید هر یک از بلیط های فوق را دارید، لطفا آن را با خوانندگان به اشتراک بگذارید تا آنان نیز از تجربه شما استفاده کنند.

منبع: الی گشت

ارسال نظر