نکات مهم در کمپینگ جنگل که به کارتان می‌آید

در بین گردشگران ایرانی که کمتر در پی کمپینگ و شب ماندن در جنگل بوده‌اند، آگاهی‌های مورد نیاز چندان به‌دست نیامده است. بنابراین اگر قصد چادر زدن در دل طبیعت دارید، دانستن نکات مهم در کمپینگ جنگل برای شما ضروری است.

نکات مهم در کمپینگ جنگل که به کارتان می‌آید

کمپینگ در جنگل‌های شمال و شب ماندن، بی شک تجربه متفاوتی از رفتن به هتل‌ها و سوییت‌های اجاره‌ای است که می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، به شرطی که اقدامات لازم را برای تامین ایمنی کمپینگ در جنگل انجام دهید. اما این اقدامات چیست؟

۵ نکته مهم برای کمپینگ جنگل

۱. به‌همراه داشتن ابزار اصلی کمپینگ

اولین نکته‌ای که باید برای شب ماندن در طبیعت در نظر داشته باشید، به‌همراه داشتن ابزارهای اصلی کمپینگ است.

قبل از هرچیز برای کمپینگ جنگل به یک چادر مسافرتی مناسب و کیسه‌خواب نیاز دارید. سپس باید یک چراغ‌قوه قوی با باطری اضافه، شارژر همراه، کبریت یا فندک و نقشه محدوده کمپینگ (کاغذی) همراه خود ببرید.

  • نکته اول: شب مانی در جنگل جای ریسک نیست؛ پس به‌هیچ‌عنوان روی چراغ‌قوه و نقشه تلفن همراهتان حساب باز نکنید. به دلایل مختلفی مثل تمام شدن شارژ گوشی و در دسترس نبودن شارژ همراه این احتمال وجود دارد که دسترسی شما به امکانات گوشی موبایلتان قطع شود، !
  • نکته دوم: حتما قبل از سفر یک‌بار چگونگی برپایی چادر مسافرتی را امتحان کنید. هر چادر مسافرتی دستورالعمل خاص خود را دارد، اگر بلد نیستید چطور چادرتان را برپا کنید جای نگرانی نیست، با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید راحت‌ترین روش برای برپایی چادرتان را پیدا کنید.

بیشتر بدانید: لوازم کمپینگ و آفرود چه چیزهایی هستند؟

۲. همراه داشتن مواد غذایی و آب کافی

به یاد داشته باشید که شما در فاصله نسبتا زیادی از مرکز شهر قرار دارید، پس دسترسی شما به همه‌چیز بسیار محدود است. سعی کنید مواد غذایی و آب کافی برای مدت‌زمان سفرتان همراه خود ببرید. کنسروها و مواد غذایی نیمه آماده گزینه‌های مناسبی برای استفاده در کمپینگ هستند.

حتما چند ماده غذایی با کالری بالا مانند آجیل و شیرینی‌جات هم به همراه داشته باشید، زیرا هم وزنی ندارند و هم در جنگل‌نوردی‌های طولانی به شما در تأمین انرژی موردنیاز بدنتان کمک خواهند کرد. در صورتی که کوله‌گرد هستید و نمی‌توانید آب زیادی برای آشامیدن به همراه ببرید یک دستگاه تصفیه آب قابل‌حمل به شما کمک می‌کند تا بتوانید از آب رودخانه برای آشامیدن استفاده کنید.

  • نکته: محل پخت‌وپز غذا در کمپینگ جنگل را کمی دورتر از محل برپایی چادر در نظر بگیرید تا احتمال نزدیک شدن حیوانات به محل استراحتتان را کاهش دهید.

آب و غذا در کمپینگ جنگل

۳. بردن جعبه کمک‌های اولیه

از ضروری‌ترین چیزها در این سفر جعبه کمک‌های اولیه است. پماد سوختگی، بانداژ، پماد آنتی‌بیوتیک، چسب زخم، آنتی‌هیستامین، ضد آفتاب، داروی مسکن، قیچی، پماد گزیدگی و موچین از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید.

اگر شما یا یکی از هم‌سفرانتان دارو و قرص خاصی مصرف می‌کنید، حتما تعداد بیشتری از مقدار مصرف آن دارو را در جعبه کمک‌های اولیه‌تان قرار دهید.

  • نکته: جعبه کمک‌های اولیه را باید در کیف ضد آب قرار دهید. پس از این سفر اگر دوباره حال و هوای کمپینگ در طبیعت به سرتان زد، حتما پیش از هر کاری کمبودهای جعبه کمک‌های اولیه خود را تامین کنید.

۴. پوشیدن لباس و کفش مناسب

کفش مناسب در کمپینگ جنگل بسیار مهم است. یک کفش خوب تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و میزان رضایت شما از این سفر خواهد داشت. پس بهتر است در هزینه کردن برای خرید کفش صرفه‌جویی نکنید.

  • نکته: در چنین سفرهایی بهتر است چند لابه لباس بپوشید و در صورت گرم شدن یک یا دولایه از لباستان را کم کنید. تمام احتمالات را در نظر بگیرید و حداقل دو دست لباس اضافه همراه داشته باشید.

۵. آموختن اصولی برپا کردن آتش

یکی از مهم‌ترین کارها در این سبک از سفر، آتش درست کردن اصولی است. درست کردن آتش موقع شب، شما را از نزدیک شدن حیوانات وحشی در امان نگه می‌دارد، بنابراین در یک محل امن و در فاصله‌ای مناسب از چادرتان، اقدام به برپا کردن آتش کنید.

  • نکته مهم: هنگام آتش درست کردن در جنگل، باید گودال آتش شما حداقل در فاصله‌ی ۲٫۵ متری از علف‌های خشک قرار داشته باشد.

آموزش درست کردن گودال آتش در جنگل برای کمپینگ

آموزش درست کردن گودال آتش برای کمپینگ جنگل

گودالی به عمق ۷ تا ۱۰ سانت حفر کنید و کمی خاک یا سنگ را مثل دیوار، دورتادور آن بچینید. این کار باعث جلوگیری از پخش شدن آتش می‌شود. سپس مقداری آتشزنه را (می‌تواند یک تکه کاغذ و یا پنبه باشد) در میان گودال قرار دهید. حالا برای بزرگ کردن آتش‌، شاخه‌های خشک و نازک را اضافه کنید و بعد تکه‌های بزرگ و قطور هیزم را روی چوب‌های نازک بگذارید. در نهایت آتشزنه را (به کمک ژل آتش‌زا و یا مقدار بسیار کمی الکل صنعتی) روشن کنید.

نکات پایانی

از دیگر وسایلی که ممکن است در چنین سفری به آن‌ها احتیاج پیدا کنید، می‌توان به کلاه و عینک آفتابی، اسپری دافع حشرات، وسایل آشپزی، دوربین عکاسی و وسایل سرگرمی مثل کتاب و موزیک پلیر اشاره کرد.

اگر تجربه کمپینگ جنگل دارید برای ما از تجربه خود و نکاتی که باید برای یک چنین سفری در نظر داشت بنویسید.

ارسال نظر