تحول دیجیتال در صنعت گردشگری جهان

سایت معروف Airbnb تحولی در دنیای گردشگری بوجود آورد. ایده این سایت، سفر رفتن را آسان کرد. اما آیا صنعت گردشگری هنوز چشم به Airbnb دوخته است؟ تحولات محسوسی در صنعت گردشگری جهان رخ داده است.

تحول دیجیتال در صنعت گردشگری جهان

این روزها دنیای دیجیتال نقش ارزشمندی در زندگی مردم ایفا می‌کند. از صنعت جهانگردی گرفته تا خرده‌فروشی‌های محلی، همه یک سایت یا اپ دارند، یا عضوی از یک خانواده دیجیتال بزرگتر هستند.

صنعت گردشگری جهان مدیون ایده Airbnb است؟

بیش از 10 سال است که سایت Airbnb راه‌اندازی شده و به سرعت صنعت جهانگردی را تغییر داده است. این سایت با تکیه بر بازارهای آنلاین، نرخ ارزان و ارائه مکان‌های خاص، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد.

آمار گردشگری جهان

صنعت هتلداری سنتی از این تحول دل خوشی نداشت. در یکی از گزارش‌های سایت Airbnb مشخص شد که 42 درصد از مشتریانش، خدمات گردشگری دیجیتال را جایگزین روش‌های سنتی کرده‌اند. یکی دیگر از مزایای استفاده از خدمات این سایت، رهایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها است.

اما صنعت هلتداری سنتی نیز روند خود را با بازاریابی دیجیتال تغییر داد و رقیب اصلی سایت Airbnb شد.

چرا Airbnb موفق شد؟

موفقیت Airbnb این نیست که همیشه انتخاب اول گردشگران است. بسیاری از گردشگران اقامت در هتل را‌ به گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهند. ‌نکته قابل توجه این است که رزرو هتل در شهرهای پرتردد و ایام تعطیل تقریبا غیرممکن است و اقامتگاه‌های Airbnb تنها گزینه گردشگران است.

افرادی که Airbnb را انتخاب می‌کنند به دنبال یک تجربه صمیمی از سفر هستند. آنها می‌خواهند در تار و پود جامعه قرار بگیرند و احساس منحصربه‌فردی داشته باشند. برآورده کردن این تمایلات نیازمند مکانی از بافت محلی و بومی مقصد گردشگران است.

طبق تحقیقات به عمل آمده، ورود Airbnb به صنعت گردشگری باعث کاهش 1.3 درصدی رزرو هتل در 10 شهر پرتردد آمریکا شد.

این شرکت در حال حاضر 5,597 نفر کارمند دارد و سهم بزرگی در اشتغال‌زایی برای آمریکا و دیگر کشورها داشته است.

درآمد سالانه Airbnb

بیشترین درآمد Airbnb دریافت هزینه پورسانت از مهمان و میزبان است. این روش درآمد به اصطلاح «اقتصاد مشارکتی» نامیده می‌شود.

اقتصاد مشارکتی یک مدل تجاری یا اقتصادی است که اغلب به عنوان اقتصاد همتا به همتا شناخته می‌شود. این مدل به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد تا با به اشتراک گذاشتن منابع انسانی و فیزیکی، درآمد تجارتی خود را افزایش دهند.

گردشگری جهان

درآمد شرکت مذکور در سال 2019 به 4.7 میلیارد دلار رسید. اما بعد از شیوع کرونا و در سال 2020 به 3.4 میلیارد دلار کاهش یافت.

مقایسه Airbnb با سایت‌های مشابه ایرانی

اگر شروع به جستجو در گوگل کنید، تعدادی سایت فعال در حوزه گردشگری، در لیست سرچ صفحه اول گوگل برای شما نمایش داده خواهد شد.

اولین موردی که به چشم می‌خورد، نرخ اقامتگاه‌های ارائه شده در این سایت‌ها است که تفاوت چندانی با هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای آن شهرها ندارد.

نکته بعدی تعداد محدود شهرهای ارائه شده در این اپلیکیشن‌ها است. ایران، کشور 4 فصلی است که مناطق زیبایی برای گردشگری دارد. اما جای خالی اقامتگاه‌های بومی در تمام مناطق ایران به شدت احساس می‌شود.

محدود بودن اقامتگاه‌ها به ویلا و آپارتمان از دیگر مشکلاتی است که به چشم می‌خورد. کلبه‌های جنگلی، خانه‌های درختی، اتاق‌هایی از جنس خانه‌های روستایی و غیره می‌تواند جذابیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

جایگاه صنعت گردشگری ایران در جهان

چندی پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سهم ایران از صنعت گردشگری جهان را نیم درصد اعلام کرد و گفت این رقم باید به دو تا سه درصد برسد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از مسعود سلطانی‌فر نوشته که رشد ورود گردشگر به ایران 12 درصد بود و در آمدی 8 میلیارد دلاری نصیب صنعت گردشگری کرده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی میانگین تعداد گردشگران خارجی سال‌های گذشته را 5 میلیون نفر اعلام کرد.

اما پیش‌بینی روند گردشگری، گویای سخن دیگریست.

بسیار واضح است که گسترش صنعت گردشگری می‌تواند جانشین خوبی برای فروش ذخایر نفت وگاز باشد و همچنین در کاهش بیکاری، افزایش سطح درآمد ملی، ارز آوری و سایر مسائل اجتماعی و اقتصادی برای کشور مفید واقع شود .

ارسال نظر