راهنمای خرید کفش مناسب طبیعت گردی

غیر از این دو نکته، باید حتما ۳ فاکتور حیاتی دیگر را موقع خرید کفش مناسب طبیعت گردی در نظر بگیرید:

راهنمای خرید کفش مناسب طبیعت گردی

شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی یک مسیر سربالایی را طی می‌کنید برای کفشی که پوشیده‌اید به خودتان بد و بیراه بگویید. یا گاهی با کفش‌های زیبا اما نامناسب‌تان از ادامه مسیر هم بازمانده باشید.

در صورتی که پاهای شما هنگام راه رفتن احساس راحتی نداشته باشد زود خسته می‌شوید و در نتیجه از گشت و گذاری که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودید لذتی نخواهید برد. پس بهتر است با انواع کفش های مناسب کوهنوردی، کویر نوردی و طبیعت گردی آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درستی برای خرید کفش مورد نیازتان داشته باشید.

راهنمای خرید کفش مناسب طبیعت گردی

انتخاب کفش اول از همه به هدف شما از رفتن به طبیعت گردی بستگی دارد. مثلا اگر یک کوهنوردی سبک نصفه روزه در کوه ‌ای کم ارتفاع اطراف شهر خود را در برنامه خود جای داده‌اید به‌هیچ‌وجه به کفش‌های بزرگ و سنگین احتیاجی ندارید. یا اگر می‌خواهید به جنگل‌های اطراف شهرتان بروید و از رودخانه عبور کنید مطمئنا باید کفشی متفاوت از کفشی که برای کوهنوردی می‌پوشید انتخاب کنید.

اولین راه برای انتخاب بهترین کفش این است که به ۲ نکته بسیار ساده توجه کنید:

  • هدف و مسیر شما: اگر چه که پوشیدن کفش های سنگین و گران قیمت کوهنوردی احساس امنیت بیشتری به شما می‌دهد اما واقعیت این است که این کفش‌ها مناسب همه مسیرها و برنامه‌ها نیستند. برنامه‌های سبک و مسیرهایی با شیب کمتر و در هوای آفتابی می‌توانند با کفش‌های ساده‌تری طی شوند.
  • راحتی کفش: با پوشیدن یک کفش تا چه مقدار احساس راحتی می‌کنید؟ قیمت، زیبایی، برند و اینکه کفش را از کدام نمایندگی خریده‌اید را فراموش کنید. آیا پاهایتان داخل کفش احساس راحتی دارد؟ فقط در صورتی که پاسختان به این سوال مثبت است می‌توانید این کفش را بین گزینه‌هایی که برای پوشیدن دارید جای دهید.

غیر از این دو نکته، باید حتما ۳ فاکتور حیاتی دیگر را موقع خرید کفش مناسب طبیعت گردی در نظر بگیرید:

  • طول کفش: انگشتان پای شما باید بتوانند به‌سادگی داخل کفش حرکت کنند. اگر انگشتان پایتان حساس است یا مشکل خاصی در ساق پای خود دارید به این نکته راحت بودن انگشتان پا بسیار دقت کنید.
  • عرض کفش: پاهای شما نباید از طرفین تحت فشار باشند.
  • حجم کفش: حجم پای شما باید با امنیت کامل داخل محفظه داخلی کفش قرار گیرد .

آشنایی با مدل‌های کفش پیاده روی

۱. کفش پیاده‌روی سبک

این کفش‌ها بیشتر شبیه کفش‌هایی هستند که دوندگان مسافت‌های طولانی، از آن‌ها استفاده می‌کنند. این کفش‌ها معمولا ساق‌های کوتاهی دارند و برای یک کوهنوردی نصف روزه بسیار مناسب هستند. خیلی از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای و فوق العاده از همین مدل کفش‌ها برای طی کردن مسافت‌های طولانی و هموار استفاده می‌کنند.

یک تئوری محاسباتی بسیار ساده می‌گوید که به میزان هر 500 گرم وزن اضافی که روی پاهایتان تحمل می‌کنید مثل این است که 2 کیلوگرم بار اضافه به کوله پشتی‌تان اضافه کرده باشید. همین نکته ساده نشان می‌دهد که فقط با انتخاب کفش مناسب و سبک، تا چه اندازه می توانید از خستگی‌های اضافه در مسیرهای طولانی کم کنید.

کفش پیاده‌روی سبک

۲. کفش مخصوص پیاده روی و کوهنوردی یک‌روزه

این مدل کفش‌ها ساق‌های متوسط یا بلند دارند و برای کوهنوردی‌های یک‌روزه و یا سفرهای کمپینگی مناسبند. اگرچه کفش‌های کوهنوردی هم منعطف هستند و به خوبی از مچ پاهایتان محافظت می‌کنند، اما به‌نسبت کفش‌هایی که برای پیاده روی و کمپینگ استفاده می‌شوند راحتی کمتری دارند.

کفش مخصوص پیاده روی و کوهنوردی یک‌روزه

۳. کفش مناسب مسافرت کمپینگی و چندروزه

این مدل کفش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وزن زیاد بدن و کوله افراد در سفرهای چندروزه را تحمل کنند. کفش‌هایی با دوام و منعطف با کفی‌هایی سخت‌تر از کفی‌های کفش‌های پیاده‌روی. این کفش‌ها برای مسافران چندروزه به طبیعت پیشنهاد فوق العاده‌ای است.

کفش مناسب مسافرت کمپینگی

همچنین بخوانید: نکات مهم در کمپینگ جنگل که به کارتان می‌آید

۴. کفش کوهنوردی

این کفش‌های سنگین که کفی‌هایی بسیار سفت و سخت دارند برای مسیرهای سنگین و طولانی مناسبند. کفش کوهنوردی به خوبی می‌تواند از پس مسیرهای یخ زده بربیاید و شما را با خیال راحت از مسیرهای برفی زمستانی عبور دهد. این کفش‌ها زمخت و مقاوم هستند و به خوبی از پاهای شما محافظت می‌کنند.

کفش کوهنوردی

آشنایی با انواع مدل پوتین

۱. پوتین ساق کوتاه

این پوتین‌ها برای سفرهای سبک مناسبند. زیرا ساق کوتاه هستند و در نتیجه نسبت به مدل‌هایی که ساق بلندتر دارند کمتر می‌توانند از مچ پای شما در برابر پیچ خوردن مراقبت کنند. بنابراین پاهای شما بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. یکی دیگر از معایب کوتاه بودن ساق این پوتین‌ها این است که احتمال برخورد مستقیم پاهایتان به سنگ‌ها بیشتر می‌شود و اگر این کفش‌ها را در جاهایی که شن ریزه وجود دارد بپوشید داخل کفشتان پر از شن و سنگریزه می‌شود.

پس بهتر است فقط زمانی از این نوع کفش‌ها بپوشید که یک مسیر سبک، بدون بارندگی و بدون سنگ‌ریزه در پیش دارید.

پوتین ساق کوتاه

۲. پوتین ساق متوسط

این نوع پوتین کاملا دور مچ پای شما را می‌گیرند و محافظت بهتری برای سنگ‌ها و تکه‌های کوچک بیرون‌زده از صخره‌ها هستند. این کفش‌ها برای مسیرهایی که نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک هستند پیشنهاد می‌شوند. در روزهای بارانی که سطح کوه پر از گل و لای می شود و سنگ‌ها لغزنده‌ترند و قصد دارید مسافتی طولانی‌تر طی کنید،پوتین ساق متوسط گزینه مناسبی برای انتخاب است.

پوتین ساق متوسط

۳. پوتین ساق بلند

این کفش‌ها محافظتی فوق العاده از مچ پا و ساق پاهای شما در برابر مسیرهای غیر قابل پیش‌بینی برایتان فراهم می‌کنند. اگر عادت به کوله کشی‌های سنگین دارید، پوتین ساق بلند راحت‌تر می تواند وزن اضافی بار شما را به طرز متناسبی تحمل کند. این کفش‌ها را قبل از رفتن به یک برنامه سنگین بپوشید تا پاهایتان به وزن و بلندی ساق آن‌ها عادت کند.

پوتین ساق بلند

پوتین‌ها و کفش ها معمولا از چه موادی درست می‌شوند؟

سیار مهم است که بدانید کفشی که قصد انتخاب آن را دارید از چه موادی تشکیل شده؛ چرا که تکنولوژی ساخت و مواد به‌کار رفته در این کفش‌ها می‌تواند خاصیت ضد آب بودن، سنگینی یا سبک بودن، قابلیت عبور هوا در داخل کفش و ... را ایجاد کند.

  • چرم تراکم بالا:

این مدل کفش‌ها دوام بالایی دارند و دیر خراشیده می‌شوند. از طرفی تراکم بالای دانه‌های چرم باعث می‌شود خاصیت فوق العاده‌ای برای ضد آب بودن ایجاد کنند. چرم‌های تراکم بالا معمولا در ساخت کفش‌هایی استفاده می‌شوند که قرار است در مسافت‌های طولانی و برنامه‌های سنگین استفاده شوند. اما تراکم بالای چرم در کفش نمی‌تواند خاصیت تنفس پذیری خوبی برای پاهایتان بوجود بیاورد و چندان هم سبک نیست.

چند روز قبل از رفتن به یک تور هیجان انگیز و سنگین کفش‌ها را بپوشید تا پاهایتان به آن‌ها عادت کنند.

  • چرم تراکم پایین:

در برخی مدل کفش‌ها از چرم تراکم پایین و نایلون استفاده می‌شود تا کفش سبک‌تر باشد و قابلیت تنفس‌پذیری بهتری ایجاد کند. در این نوع کفش‌ها قسمت داخلی چرمی سفت و سخت‌تر نسبت به چرم رویه کفش دارد. ترکیب نایلون و چرم باعث می‌شود قیمت این کفش‌ها پایین‌تر باشد. ولی به همان میزان، خاصیت ضد آب بودن این کفش‌ها پایین می‌آید.

  • چرم نوبوک:

این مدل چرم‌ها که حالت مخملی دارد نیز در ساخت بسیاری از کفش‌ها به کار می‌رود. در برابر خراش و آب مقاوم است و انعطاف پذیری کمی دارد.

  • مواد مصنوعی ترکیبی:

در ساخت پوتین‌های جدید ترکیب پلی استر و نایلون، زیاد به چشم می‌خورد. کفش‌هایی که این مواد در ساخت‌شان به کار رفته است ارزان‌ترند و سریع‌تر خشک می‌شوند، اما در اثر استفاده زیاد خیلی زود ظاهر کهنه‌ای به خود می‌گیرند.

  • پوشش ضد آب:

پوتین‌هایی که در ساخت آن‌ها از تکنولوژی ضد آب استفاده می‌شود، از غشایی قابل تنفس و ضد آب در مواد سازنده خود استفاده می‌کنند. این کفش‌ها به‌منظور خشک نگه داشتن پاهای شما در رطوبت ساخته و طراحی شده‌اند. نکته منفی این کفش‌ها، استفاده از آن‌ها در تابستان است. به علت غشای قابل تنفس و ضد آبی که در کفش استفاده شده جریان هوا به داخل کفش در روزهای گرم تابستانی به سختی اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود در روزهای تابستانی و گرم ،احساس عرق کردن و گرما در قسمت کف پای خود داشته باشید.

دلیل راحتی بعضی کفش‌ها چیست؟

«کفی کفش» دلیل عمده راحتی یا راحت نبودن یک کفش است. نوع کفی کفش می‌تواند احساس متفاوتی از انعطاف، سختی و ضربه‌گیری را به صاحب کفش بدهد.

رایج‌ترین موادی که برای ساخت کفی کفش مورد استفاده قرار می‌گیرند موادی به اسم EVA و پولی اورتان هستند. کفشی که از مواد EVA در آن استفاده شده سبک‌تر و ارزان‌تر است. اما پولی اورتان کفش را محکم‌تر و بادوام‌تر می‌کند که به همین دلیل در ساخت کفش‌های کوهنوردی به کار می‌رود.

مواد کفی کفش

دور تا دور کفی کفش، مواد بسیاری برای ایجاد خاصیت ضربه‌گیری و محافظت بیشتر کفش وجود دارد.

مواد کفی کفش

  • Shank: یک میله نازک 3 تا 5 میلیمتری که بین رویه و زیره کفش قرار می‌گیرد و باعث انتقال فشار وزن انسان به زیره کفش می‌شود. ممکن است این میله از نانو یا پولی‌اورتان پلاستیکی ساخته شود.
  • PLATE: تکه جلویی زیری کفش
  • Outsole: این تکه باعث جلوگیری از آسیب به پاهای شما هنگام برخورد به یک تکه سنگ می‌شود.

شما موفع خرید کفش مناسب طبیعت گردی به چه نکات دیگری توجه می‌کنید؟ تجربیات خود را برای ما بنویسید.

ارسال نظر