راه‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی

چند روش ساده برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید لباس‌های خود را با خیال راحت درون محفظه شستشو قرار دهید.

راه‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی

جلوگیری از رنگ دادن لباس ها

رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد مخصوصا خانم‌های خانه‌دار به حساب می‌آید. این مشکل زمانی به اوج می‌رسد که لباس‌های روشن همراه با لباس‌های رنگی درون محفظه ماشین قرار می‌گیرد.

زمانی که لباس‌های سفید حتی اگر با لباس‌های رنگ روشن شسته شوند، باز هم می‌توان تغییر رنگ در آن‌ها را احساس کرد. اما چرا لباس‌ها رنگ پس می‌دهند؟

اگر لباس به شیوه نادرست و بی‌کیفیت رنگ‌آمیزی شود، احتمال رنگ پس دادن آن زیاد است. عدم استفاده از تثبیت‌کننده رنگ نیز یکی دیگر از دلایل رنگ پس دادن لباس محسوب می‌شود.

چطور بفهمیم لباس رنگ می‌دهد؟

تشخیص رنگ پس دادن لباس بسیار آسان است. کافی است جایی بین درز لباس را کمی نمناک کرده و سپس یک دستمال سفید روی این ناحیه قرار دهید و اتو بکشید. اگر پارچه رنگی شد، بهتر است این لباس را به طور دستی و جدا از لباس‌های دیگر بشویید.

پوشاک و البسه نو مخصوصا لباس‌هایی که پارچه آن‌ها خشک است، به احتمال زیاد رنگ پس می‌دهند. همیشه لباس‌های نو را برای اولین بار با دست بشویید تا از میزان رنگ پس دادن آن‌ها مطلع شوید.

جلوگیری از رنگ دادن لباس ها

روش‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها

با رعایت چند نکته ساده می‌توان از رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی جلوگیری کرد.

تفکیک لباس ها

سعی کنید لباس های روشن، لباس‌هایی با رنگ‌های مشابه، لباس های تیره و حوله‌ها را از هم تفکیک کرده و سپس آن‌ها را درون محفظه شستشو قرار دهید. با این کار ساده، تأثیر پس دادن رنگ لباس را به حداقل می‌رسانید.

شستشو با آب سرد

آب داغ باعث شسته شدن ماده تثبیت‌کننده رنگ روی لباس می‌شود. با توجه به برچسب مراقبتی لباس، دمای شستشو را تا حد ممکن پایین بیاورید تا از رنگ پس دادن لباس‌ها جلوگیری کنید.

کاهش سایش و برخورد لباس ها

هر چه لباس های بیشتری را داخل محفظه ماشین قرار دهید، امکان سایش آن‌ها به یکدیگر بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ها بهتر است محفظه شستشو را بیش از حد پر نکنید.

هرگز از دور تند ماشین برای شستن لباس‌ها استفاده نکنید، چون این کار باعث افزایش سایش و برخورد لباس ها با یکدیگر می‌شود.

در ضمن، پاک‌کننده‌های شیمیایی بسیار قوی باعث تحریک لباس و پس دادن رنگ می‌شود. جز در موارد خاص، از پاک‌کننده‌های قوی استفاده نکنید.

به عنوان یک نکته دیگر، پارچه‌ها و لباس های ظریف را با ماشین نشویید، چون علاوه بر نابودی الیاف، رنگ آن‌ها نیز آزاد می‌شود.

استفاده از ورقه‌های جذب رنگ

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها در ماشین، استفاده از ورقه‌های جذب رنگ است. این ورقه‌ها رنگی که لباس پس داده را جذب کرده و مانع ترکیب آن با لباس‌های دیگر می‌شود.

شستن دستی لباس های بدرنگ

اگر یک لباس همیشه رنگ می‌دهد، آن را با دست بشویید و لباس‌های درون ماشین را از شر آن در امان نگه دارید.

انتخاب لباس با مواد پایدار

هنگام خرید لباس حتما به جنس آن توجه گنید. پارچه‌های کش‌باف، تریکو، کتان و پلی‌استر در برابر رنگ دادن مقاوم هستند و به‌ندرت رنگ خود را از دست می‌دهند.

همچنین بخوانید: پارچه آنغوره چیست؟

خواندن برچسب لباس

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها در ماشین لباسشویی، خواندن برچسب لباس ها است. برچسب لباس، بایدها و نبایدها و همین‌طور دما و نحوه شستشوی مناسب (دستی یا با ماشین) را به شما نشان می‌دهد.

جلوگیری از رنگ دادن لباس ها

عدم استفاده از خشک‌کن

اگر در خشک شدن لباس‌ها عجله ندارید، آن‌ها را در معرض نور آفتاب قرار دهید. عدم استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی نیز یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها به حساب می‌آید.

البته در صورت لزوم، بهتر است از دور کند خشک‌کن برای خارج کردن آب اضافی لباس‌ها کمک بگیرید.

عدم ترکیب نمک و سرکه

هرگز سرکه یا نمک را به پودر یا مایع لباس‌شویی اضافه نکنید. نمک تنها در هنگام رنگرزی باعث تثبیت رنگ به الیاف می‌شود. سرکه می‌تواند بوی بد لباس‌ها را از بین ببرد، ولی الیاف را نابود می‌کند.

شما چه ترفند دیگری را برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ها پیشنهاد می‌دهید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر