نمودار عمق بازار چیست؟ | آموزش تحلیل نمودار Market Depth

نمودار عمق بازار یکی از ابزارهایی است که معامله‌گران و تحلیلگران حرفه‌ای از آن برای بررسی میزان عرضه و تقاضا در سفارش‌های ثبت شده یک دارایی استفاده می‌کنند، اما این نمودار دقیقا چیست و چگونه می‌توان آن را تحلیل کرد؟

نمودار عمق بازار چیست؟ | آموزش تحلیل نمودار Market Depth

نمودار عمق بازار چیست؟

پیش‌تر در مطلب آمار معاملات صرافی‌های ارز دیجیتال اشاره کردیم قیمت دارایی‌ها در بازارهای معاملاتی مانند ارزهای دیجیتال توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در مطلب فوق‌الذکر همچنین اشاره شد که نمودار عمق بازار (Market Depth) می‌تواند بینشی نسبتا کامل درمورد عرضه و تقاضا و در بازار ارائه دهد. در این مقاله قصد داریم نمودار عمق بازار را شرح دهیم و روش تحلیل آن را نیز بررسی کنیم.

نمودار عمق بازار میزان عرضه و تقاضا را برای یک دارایی در سطوح قیمت مختلف نشان می‌دهد که می‌تواند برای یافتن سطوح حمایت و مقاومت نیز کاربردی باشد.

اگر در محور افقی نمودار سطوح قیمت و در محور عمودی حجم سفارشات ثبت شده را قرار دهیم، کلیت نمودار عمق بازار را رسم کرده‌ایم. در تصویر زیر نمونه‌ای از یک نمودار عمق بازار است.

نمودار عمق بازار نمودار عمق بازار نمونه

همان‌طور که در تصویر نمونه قابل‌مشاهده است، نمودار از میانه به دو قسمت مساوی تقسیم شده است. قسمت سمت چپ که به رنگ سبز ترسیم می‌شود، میزان حجم تجمعی سفارشات خرید و در قسمت سمت راست نمودار، میزان حجم تجمعی سفارشات فروش به رنگ قرمز ترسیم می‌شود.

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که حجم تجمعی سفارشات به چه معناست؟ اگر دقت کرده باشید، در قسمت سفارشات خرید نمودار، هرچه به سمت چپ حرکت کنیم، میزان سفارش‌ها نیز افزایش می‌یابد. در قسمت فروش نمودار نیز همین امر برای حرکت به سمت راست صادق است. منظور از "تجمعی" این است که هر نقطه‌ای از نمودار مجموع تمام سفارشات پیش از خود را نیز شامل می‌شود.

به بیان دیگر یعنی اگر بخواهیم حجم سفارشات موجود در یک بازه را به دست بیاوریم، باید حجم سفارشات در نقطه اول را از نقطه دوم کم کنیم.

تجمعی بودن حجم سفارشات تجمعی بودن حجم سفارشات در نمودار عمق بازار

حال که با کلیت نمودار عمق بازار آشنا شدیم، نوبت تحلیل و بررسی آن است.

بازار عمیق چیست؟

بازار عمیق (Deep Market) بازاری است که در آن سفارشات خریدوفروش به‌آسانی انجام می‌شوند و زمانی که یک برای تکمیل سفارشات باید منتظر ماند، کوتاه است. در بازار عمیق، نسبت ورود و خروج سرمایه تقریبا برابر است و میزان نقدینگی نیز در بازار بالاست؛ به همین دلیل روند تغییر قیمت نیز حرکات منظم‌تر و منطقی‌تری دارد.

در بازار عمیق، تأثیر نهنگ‌ها (افرادی که دارایی زیادی دارند و می‌تواند با سفارشات عظیم خود قیمت آن را دست‌کاری کنند) بر قیمت دارایی کمتر است و آن‌ها دیگر نمی‌توانند به‌آسانی به بازار جهت دهند.

دیوار خرید و دیوار فروش چیست؟

هنگامی که در نمودار عمق بازار شاهد یک خط عمودی در یک قیمت خاص باشیم، در آن سطح قیمت یک دیوار خرید یا یک دیوار فروش شکل‌گرفته است. اساسا دیوار خرید یا دیوار فروش نشان‌دهنده تعداد یا حجم زیاد سفارشات در یک قیمت خاص است.دیوار خرید و دیوار فروش

دیوارهای خریدوفروش معمولا در قیمت‌های رُند شکل می‌گیرند؛ زیرا در این سطوح سفارش‌های زیادی ثبت می‌شود و این اعداد معمولا سطوح حمایت و مقاومت روانی هستند.

دیوارهای فروش می‌توانند در کوتاه‌مدت موجب کاهش قیمت شوند یا مانع رشد آن شوند. برای مثال تصور کنید که 500 نفر برای فروش ارز دیجیتال بیت کوین در 40 هزار دلار سفارش ثبت کرده‌اند و قیمت نیز به 40 هزار دلار رسیده است. اگر شخصی قصد داشته باشد بیت کوین خود را سریعا بفروشد، برای اینکه سفارشش پیش از آن 500 نفر انجام شود باید سفارش خود را به قیمتی پایین‌تر ثبت کند و همین امر موجب کاهش قیمت خواهد شد.

عکس این موضوع برای دیوارهای خرید نیز صادق است. دیوارهای خرید موجب افزایش قیمت می‌شوند و یا مانع کاهش قیمت خواهند شد.

نکته دیگری که باید درمورد دیوارهای خرید و فروش به آن توجه داشت، صحت آن‌ها است. این دیوارها ممکن است توسط نهنگ‌ها ایجاد شده باشند و صحت نداشته باشند. این افراد پس از آنکه بازار را در جهت دلخواه خود هدایت کردند، ممکن است سفارشات خود را لغو کنند و دیوار را از بین ببرند.

امیدواریم این مطلب در معاملات و تحلیل‌هایتان مفید واقع شود. نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر