آموزش استخراج اتریوم از صفر تا صد (قسمت اول)

رسانه کلیک - اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. این ارز دیجیتال آغازکننده بسیاری از خلاقیت‌های نوآورانه در فناوری blockchain بوده است و بسیاری از توکن‌های موفق در بلاک چین آن میزبانی می‌شوند. در ماه مه، برای دومین بار در سال گذشته درآمد استخراج اتریوم از درآمد استخراج بیت کوین پیشی گرفت. در این مطلب چگونگی استخراج اتریوم را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

آموزش استخراج اتریوم از صفر تا صد (قسمت اول)

بیشتر بخوانید: عقب ماندن درآمد استخراج بیت کوین از اتریوم

پیش از آغاز آموزش نحوه استخراج اتریوم لازم است ذکر کنیم که توسعه دهندگان اتریوم اعلام کرده‌اند که بلاک چین این ارز دیجیتال قرار است به فرایند اثبات سهم (Proof-of-Stake) مهاجرت کند و دیگر قابل استخراج نباشد. زمان دقیقی از انجام این تغییر در شبکه بلاک چین موجود نیست، بنابراین مشخص نیست که تا چه زمانی استخراج اتریوم سودآور باشد. این مطلب فقط جنبه آموزشی دارد و به‌عنوان توصیه اقتصادی یا پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری نوشته نشده است.

فرایند استخراج اتریوم با الگوریتم Ethash انجام می‌شود. این الگوریتم توسط کارت‌های گرافیک قابل پردازش است اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) مخصوص این الگوریتم نیز ساخته‌شده‌اند که بازده بسیار بالایی دارند.

ممکن است برایتان جالب باشد که توسعه‌دهندگان اتریوم با استفاده از دستگاه‌های ای‌سیک مخالف‌اند. آن‌ها عقیده دارند که ورود دستگاه‌های ای‌سیک به شبکه، همان اتفاقاتی را که برای بیت کوین رخ داد، تکرار خواهد کرد. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران بزرگ مزرعه‌های عظیم با دستگاه‌های ای‌سیک راه‌اندازی خواهند کرد.

در چنین شرایطی، سختی شبکه بالا خواهد رفت و کارت‌های گرافیک دیگر سودآور نخواهند بود. پس از آن استخراج‌گران کوچک که دلیل غیرمتمرکز بودن شبکه هستند، از استخراج و ایمن‌سازی شبکه دست خواهند کشید و استخراج اتریوم نیز به‌آرامی به‌سوی متمرکز شدن پیش خواهد رفت.

این مطلب به آموزش استخراج اتریوم با استفاده از کارت‌های گرافیک می‌پردازد. استخراج اتریوم در هر کامپیوتری که دارای کارت گرافیکی مجزا با حداقل 5 گیگابایت VRAM باشد، قابل انجام است. این مقدار VRAM موردنیاز برای ذخیره‌سازی DAG بلاک چین بوده و با گذر زمان افزایش پیدا می‌کند. کارت‌های 4 گیگابایتی تا دسامبر سال 2020 می‌توانستند اتریوم استخراج کنند، اما در زمان نوشتن این مطلب حجم DAG شبکه 4.266 گیگابایت است.

گرچه استخراج اتریوم با کامپیوترهای معمولی و لپ‌تاپ‌ها قابل انجام است، اما توجیه اقتصادی ندارد و به‌صرفه نیست. بهترین روش برای استخراج این ارز دیجیتال تهیه یک ریگ (Rig) استخراج است. ریگ مانند یک کیس معمولی کامپیوتر است؛ با این تفاوت که تعداد بیشتری کارت گرافیک روی آن نصب می‌شود.ریگ استخراج اتریوم

در ادامه این مقاله آموزش استخراج اتریوم با سخت‌افزارهای مورد نیاز برای تهیه ریگ استخراج آشنا خواهید شد.

کارت گرافیککارت گرافیک

اصلی‌ترین بخش یک ریگ استخراج کارت‌های گرافیک نصب شده در آن است. کارت‌های گرافیک مختلف، نرخ هش (سرعت پردازش عملیات مربوط به بلاک چین) متفاوتی دارند و میزان مصرف برقشان نیز با یکدیگر متفاوت است.

برای انتخاب کارت گرافیک مناسب، به جز موارد ذکر شده باید قیمت، سیستم خنک‌کنندگی، بازار فروش دست‌دوم و دیگر مسائل را در نظر بگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به این لینک کارت‌های گرافیک مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و از درآمد تخمینی‌شان مطلع شوید.

مادربوردمادربرد استخراج اتریوم

برای انتخاب مادربورد ریگ استخراج خود، مهم‌ترین عاملی که باید در نظر داشته باشید تعداد کارت‌های گرافیکی است که قرار است روی آن نصب کنید. گرچه می‌توانید از مادربوردهایی معمولی یا مادربوردهای سری گیمینگ استفاده کنید، پیشنهاد ما استفاده از مادربوردهای مخصوص استخراج است. این مادربوردها علاوه بر تعداد زیاد اسلات‌های PCIe برای نصب کارت گرافیک، برای استفاده مداوم طراحی شده‌اند و همچنین در BIOS خود، گزینه‌های بسیار کاربردی برای استخراج دارند.

محبوب‌ترین مادربورد استخراج Asus B250 Mining Expert است. این مادربورد از 19 اسلات PCIe پشتیبانی می‌کند و می‌توان آن را با 3 منبع تغذیه مختلف به صورت همزمان برق‌رسانی کرد. لازم به ذکر است، در دفترچه راهنمای این مادربورد ذکر شده است که برای استفاده کامل از 19 اسلات، باید از ترکیب خاصی از کارت‌های گرافیک استفاده کنید. درصورتی‌که قصد نصب کردن کارت‌های دلخواه خود را دارید، بد نیست بدانید تنها 13 اسلات برایتان قابل‌استفاده هستند.

پردازنده یا CPU

پردازنده اینتل

استخراج اتریوم از منابع پردازنده استفاده نمی‌کند و از پردازنده برای اجرای سیستم‌عامل، درایورها و نرم‌افزار استخراج استفاده می‌شود؛ بنابراین، برای ریگ استخراج نیازی به یک پردازنده قدرتمند نیست.

هنگام انتخاب پردازنده برای ریگ، حتما به مشخصات مادربورد خود توجه داشته باشید و بر اساس آن پردازنده را انتخاب کنید. برای مثال مادربورد Asus B250 Mining Expert بر مبنای چیپست B250 اینتل بوده و پردازنده‌های نسل 6 و 7 اینتل در سوکت LGA 1151 آن قابل نصب هستند. یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌ها برای ریگ استخراج Pentium G4400 نسل 6 یا Skylake اینتل است.

رمرم Corsair

همانند پردازنده، استخراج به رم زیاد نیز نیاز ندارد. 4 گیگابایت رم برای ریگ استخراج کافی است. برای انتخاب رم نیز به مشخصات مادربورد خود مراجعه کنید. برای مثال Asus B250 Mining Expert از رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند. اگر قصد انجام فعالیت‌های دیگر به‌ عنوان ‌مثال، میزبانی سرور با ریگ خود را دارید، می‌توانید از رم و پردازنده بهتری استفاده کنید.

SSDSSD Kingston

برای نصب سیستم‌عامل و اجرای نرم‌افزار استخراج به یک حافظه SSD نیاز خواهید داشت. 64 گیگابایت حافظه برای نصب سیستم‌عامل کافی است، اما در صورت نیاز می‌توانید اقدام به خرید حافظه اس اس دی با ظرفیت‌های بالاتر کنید.

منبع تغذیهمنبع تغذیه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ریگ، منبع تغذیه آن است. منبع تغذیه مناسب باید، راندمان بالایی داشته باشد و قابل‌اعتماد باشد. ایراد منبع تغذیه می‌تواند به سایر قطعات گران‌قیمت سیستم آسیب جدی وارد کند.

روش‌های مختلفی برای برق‌رسانی به ریگ‌ها وجود دارد؛ حتی در برخی موارد، ریگ‌ها را با ترکیبی از یک پاور معمولی ATX و یک پاور سرور برق‌رسانی می‌کنند. پیش از انتخاب منبع یا منابع تغذیه ریگ خود حتما تحقیقات کامل را انجام دهید و در صورت امکان با افرادی که در این موضوع تجربه دارند، مشورت کنید.

رایزررایزر کارت‌های گرافیک

برای نصب کارت‌های گرافیک خود، نیاز به رایزر خواهید داشت. رایزرهای مخصوص استخراج رمزارز انواع مختلفی دارند اما همگی در کارکردشان بسیار مشابه هستند. این رایزرها با استفاده از یک کابل USB 3 اسلات‌های PCIEX را به PCIe تبدیل کرده و فضای موردنیاز برای نصب کارت‌های گرافیک را فراهم می‌آورند. شما به تعداد کارت‌های گرافیک خود، رایزر نیاز خواهید داشت.

شاسی ریگشاسی ریگ اتریوم

برخلاف کامپیوترهای معمولی، نمی‌توان سیستمی با تعداد زیادی کارت گرافیک را داخل یک کیس قرار داد. به همین دلیل برای نصب ریگ‌های استخراج ارز دیجیتال از شاسی‌های مخصوص استفاده می‌شود. شما می‌توانید شاسی‌های آماده را متناسب با نیاز خود خریداری کنید و یا حتی یک شاسی برای ریگ خودتان بسازید.

پس از انتخاب و خریداری قطعات مورد نیاز برای استخراج اتریوم، نوبت به سرهم کردن ریگ و راه‌اندازی آن می‌رسد. در قسمت بعدی آموزش استخراج اتریوم درباره نحوه انتخاب، نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل، نرم‌افزار استخراج، استخر استخراج و تنظیمات اورکلاک و بهینه‌سازی کارت‌های گرافیک به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم از صفر تا صد (قسمت دوم)

ارسال نظر