آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس

رسانه کلیک - کلاب هاوس یکی از تازه‌ترین پدیده‌های امسال فضای مجازی است که از همان ابتدای تأسیس توانست خیل عظیم کاربران فضای مجازی را به سوی خود بکشاند و به عضویت در این اپلیکیشن ترغیب کند. اگر هنوز کلاب هاوس را نصب نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس را بخوانید.

آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت و گفت‌وگوی زنده کاربران است که علی‌رغم امکانات کم و محدودیت‌هایی که دارد، توانسته توجه خیلی‌ها را به سوی خود جلب کند.

این اپلیکیشن ابتدا در سال 2020 توسط پل دیویدسون و روهان ست از شرکت Alpha Exploration راه‌اندازی شد، اما در اوایل سال 2021 و در اوج محدودیت‌های کرونا ناگهان رونق گرفت. کاربرانی که از قرنطینه طولانی‌مدت خسته شده بودند و کمبود ارتباطات انسانی را حس می‌کردند، کلاب هاوس را به منزله بستر تازه‌ای برای صحبت و گپ زدن با دیگران کشف کردند.

کلاب هاوس روی کدام سیستم عامل قابل نصب است؟

این اپلیکیشن در ابتدا فقط برای کاربران سیستم عامل iOS قابل نصب و استفاده بود. برای همین کاربران اندرویدی که کنجکاو بودند ببینند در این شبکه نوظهور چه خبر است، مجبور به نصب پوسته‌های غیررسمی و غیرمجاز این برنامه شدند که امکانات کلاب هاوس را در اختیارشان قرار می‌داد. نهایتاً در تاریخ 9 می سال 2021، نسخه رسمی اندروید کلاب هاوس هم رونمایی شد.

این اپلیکیشن برای نصب در گوشی‌های آی‌فون به سیستم عامل iOS 13 به بالا احتیاج دارد و در گوشی‌های اندرویدی دارای نسخه اندروید 7 به بالاتر قابل دسترس است.اگر گوشی‌تان آی‌فون است از طریق اپ‌استور و اگر گوشی‌تان اندرویدی است از طریق گوگل‌پلی نسخه رسمی کلاب هاوس را نصب کنید.

چطور دعوت‌نامه کلاب هاوس بگیریم؟

برای استفاده از این اپلیکیشن نیاز به یک دعوت‌نامه دارید که می‌توانید از طریق دوستان و آشنایان دیگرتان که در این برنامه عضو هستند دریافت کنید. البته با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید افراد یا گروه‌هایی را پیدا کنید که دعوت‌نامه کلاب هاوس توزیع می‌کنند. با این حال با توجه به اینکه برای دریافت دعوت‌نامه لازم است شماره تلفن همراهتان را وارد کنید و همچنین در صفحه پروفایلتان نشان داده می‌شود توسط چه کسی دعوت شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم دعوت‌نامه‌تان را از افراد آشنا و معتبر دریافت کنید.

پس از دریافت دعوت‌نامه و تأیید شماره تلفن، به محیط کلاب هاوس و امکانات آن دسترسی پیدا خواهید کرد.

چطور صفحه پروفایلمان را در کلاب هاوس تنظیم کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید پیش از عضویت در کلاب هاوس به خاطر داشته باشید، این است که نام کاربری شما تنها یک بار قابل تنظیم است. پس در انتخاب نام کاربری و درست نوشتن آن به لحاظ نگارشی و املایی دقت کنید، چون دیگر امکان تغییر یا ویرایشش را نخواهید داشت.

در صفحه تنظیمات (Settings) کلاب هاوس می‌توانید تصویر کاربری‌تان را انتخاب کرده یا تغییر دهید (از این نظر محدودیتی ندارید) و نیز شرح حال کوتاه یا بیوی خود را بنویسید. مهم‌ترین نکته در نوشتن بیو این است که ببینید دلتان می‌خواهد چه اطلاعاتی از خودتان به دیگران بدهید و کاربرد این برنامه برایتان چیست. اکثر کاربران کلاب هاوس ترجیح داده‌اند با اسم و مشخصات واقعی خودشان در این برنامه عضو شوند و لذا بیوی توضیحاتشان هم شامل مشخصات کاری و حرفه‌ای‌شان است.

همچنین کلاب هاوس گزینه پیغام خصوصی یا Direct Message را ندارد، ولی می‌توانید صفحه اینستاگرام یا توییترتان را با آن لینک کنید. از این طریق کاربران می‌توانند ارتباطشان را در خارج از محیط کلاب هاوس با شما ادامه دهند.

آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس پروفایل روهان ست، یکی از دو بنیان‌گذار کلاب هاوس
در این صفحه نام و تصویر کاربری او و نیز تعداد دنبال‌شوندگان و دنبال‌کنندگان او دیده می‌شود

محیط برنامه کلاب هاوس

وقتی اپلیکیشن کلاب هاوس را باز می‌کنید، اولین صفحه‌ای که می‌بینید تالار عمومی یا اصطلاحاً Hallway آن است. در این بخش اتاق‌های گفت‌وگوی مختلفی که در همان لحظه در جریان است، برایتان فهرست شده است. این اتاق‌ها بر اساس موضوعات موردعلاقه‌تان و نیز افرادی که می‌شناسید یا دنبالشان می‌کنید به شما پیشنهاد می‌شوند. می‌توانید نام این اتاق‌ها و همچنین تعدادی از اعضای اصلی‌شان را ببینید و با کلیک روی هرکدام وارد آن اتاق شوید.

برای مثال در تصویر زیر نام یک اتاق و برخی از حاضران در آن را می‌بینید. اعدادی هم که در زیر نام اتاق ذکر شده است، تعداد کل اعضای حاضر و نیز تعداد اعضایی است که میکروفونشان باز است و اجازه صحبت دارند.

برای خارج شدن از یک اتاق کلاب هاوس هم کافی است گزینه Leave Quietly را انتخاب کنید تا از آن اتاق بیرون بیایید.

آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس تصویر یکی از اتاق‌های کلاب هاوس
این اتاق 442 شنونده و 9 صحبت‌کننده دارد

چطور در یک اتاق کلاب هاوس صحبت کنیم؟

وارد یک اتاق کلاب هاوس شده‌اید، موضوع بحث برایتان جذاب است و دلتان می‌خواهد شما هم در آن صحبت کنید و نظرتان را بگویید؟ وقتی وارد یک اتاق می‌شوید، در ابتدا فقط شنونده هستید. برای صحبت کردن در اتاق لازم است دستتان را بالا ببرید (Raise a Hand) و به مدیران اتاق اعلام کنید که تمایل به حرف زدن دارید.

برای این کار روی علامت دستی که در قسمت پایین صفحه است کلیک کنید. این‌طوری یک نوتیفیکیشن از طرف شما برای مدیران اتاق ارسال می‌شود. البته مدیران اتاق هم می‌توانند خودشان شما را برای صحبت کردن دعوت کنند. در این صورت یک نوتیفیکیشن برایتان ارسال شده و از شما پرسیده می‌شود که تمایل به حرف زدن دارید یا نه.

برای صحبت در یک اتاق کلاب هاوس، روی علامت دست کلیک کنید تا درخواستتان برای مدیران اتاق فرستاده شود

یادتان باشد وقتی روی سکوی صحبت‌کنندگان (Speakers) آمدید، میکروفونتان را فقط موقع حرف زدن روشن کنید. در غیر این صورت صدای محیط اطرافتان یا خش‌خش حاصل از برخورد میکروفون یا هندزفریتان با لباستان در اتاق پیچیده و باعث آزار دیگر کاربران می‌شود.

اگر مطمئن نیستید که میکروفونتان روشن است یا خاموش (در شرایطی که جزو صحبت‌کنندگان هستید)، به علامت آن در کنار عکس کاربری‌تان در اتاق توجه کنید. علامت خط خوردنِ میکروفون به این معناست که میکروفون خود را خاموش کرده‌اید. برای این کار باید در قسمت نوار پایین صفحه، روی علامت میکروفون کلیک کنید.

علامت خاموش بودن میکروفون فرد در کلاب هاوس

چطور دیگران را به کلاب هاوس دعوت کنیم؟

کلاب هاوس هر چندوقت یک بار دعوت‌نامه‌هایی را به کاربرانش می‌دهد تا با استفاده از آن، دیگر دوستانشان را به برنامه دعوت کنند. اگر دعوت‌نامه تازه‌ای در اختیارتان قرار بگیرد، در قسمت اعلانات (Notifications) به شما اعلام می‌شود.

همچنین از طریق صفحه Invite می‌توانید ببینید چند عدد دعوت‌نامه دارید و با استفاده از آن، دوستانتان را به برنامه دعوت کنید.

گزینه دیگری که در اختیارتان قرار دارد، متصل کردن دفترچه شماره تلفن گوشی همراهتان به کلاب هاوس است. از این طریق می‌توانید ببینید کدام‌یک از شماره‌های حاضر در تلفن همراهتان در این برنامه عضو هستند.

از طریق این صفحه، دوستانتان را به کلاب هاوس دعوت کنید

چطور در کلاب هاوس اتاق بسازیم؟

پیش از ساخت اتاق و مدیریت آن بهتر است آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس را به طور کامل خوانده باشید. امکان ساخت یک اتاق تازه، در اختیار همه کاربران کلاب هاوس قرار دارد. برای انجام این کار باید در محیط اصلی برنامه، روی دکمه سبز رنگ Start a Room کلیک کنید. پس از کلیک روی این گزینه، چند امکان مختلف در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید تصمیم بگیرید اتاق گفت‌وگوی موردنظرتان عمومی باشد یا خصوصی.

در اتاق گفت‌وگوی عمومی همه امکان حضور و شنیدن بحث را دارند، اما اتاق خصوصی محدود است و این اجازه را دارید که فقط دوستان مورد نظر خودتان را به آن دعوت کنید. در این صورت کاربران دیگر حتی اگر جزو دنبال‌کنندگانتان باشند، از برگزاری این اتاق خبردار نمی‌شوند و نمی‌توانند صحبت‌هایتان را بشنوند.

در صورتی که تصمیم به ایجاد اتاق عمومی دارید، انتخاب موضوع جذاب اهمیت دارد. موضوع یا نام اتاقتان را از قسمت Add a Topic مشخص کنید. هرچه این عنوان جذاب‌تر باشد، احتمالاً شنوندگان بیشتری به حضور در اتاق شما ترغیب می‌شوند.

آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس با کلیک روی گزینه Start a Room، این منو برایتان نمایش داده می‌شود

چطور حساب کاربریمان را در کلاب هاوس حذف کنیم؟

کلاب هاوس هم همچون دیگر شبکه‌های اجتماعی، این امکان را به کاربران داده است که بتوانند حساب کاربریشان را به صورت موقت یا دائمی پاک کنند.

برای پاک کردن حساب کاربری کلاب هاوس خود، باید در نوار بالایی صفحه روی عکس کاربری‌تان کلیک کنید تا وارد پروفایلتان شوید. از آنجا می‌توانید به گزینه تنظیمات (Settings) دسترسی پیدا کنید. پس از ورود به بخش تنظیمات، گزینه Account را انتخاب کنید تا در صفحه بعدی گزینه غیرفعال کردن حساب کاربری (Deactivate Account) را ببینید.

با کلیک روی این گزینه، کلاب هاوس به شما اعلام می‌کند که در صورت غیرفعال کردن حساب کاربری، نام و مشخصاتتان دیگر برای کاربران قابل مشاهده نخواهد بود. همچنین در صورت غیرفعال کردن حساب خود تا 30 روز فرصت دارید که دوباره حسابتان را فعال کنید. اگر ظرف مدت 30 روز این کار را نکنید، حساب شما برای همیشه غیرفعال خواهد شد.

در هر هفته تنها یک بار مجاز به غیرفعال کردن حسابتان هستید.

آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس هنگام اقدام به Deactivate کردن حساب، این توضیحات را خواهید دید

مهم‌ترین قوانین آموزش صفر تا صد استفاده از کلاب هاوس:

  • نام کاربری تنها یک بار قابل تنظیم است.
  • تصویر پروفایل و نام کاربری شما برای همه قابل مشاهده و جست‌وجو است.
  • طبق قانون کلاب هاوس ضبط صدای اتاق‌ها ممنوع است. با این حال برخی مدیران و اعضای حاضر در اتاق‌ها اقدام به ضبط مکالمات و صدای کاربران می‌کنند. بهتر است نسبت به صحبت کردن در خصوص موضوعات حساس محتاط باشید. چنانچه از امنیت یک اتاق مطمئن نیستید، اطلاعات شخصی خود را در آن با دیگران به اشتراک نگذارید.
ارسال نظر