آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز 10 و ویندوز 11

احتمالا شما نیز اصطلاحات حالت خدا یا گاد مود (God Mode) را شنیده‌اید. گاد مود در بازی‌ها معمولا کد تقلبی است که به شما قدرت بسیار زیاد، جان یا تیر بی‌نهایت می‌دهد، اما حالت خدا در ویندوز چیست؟

آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز 10 و ویندوز 11

آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز

حالت خدا در ویندوز ترفندی است که به شما امکان دسترسی سریع و آسان به بیش از 200 منوی تنظیمات را می‌دهد.

حالت خدا ویندوز در سال 2007 با ویندوز ویستا آغاز شد و از آن زمان بدون تغییر هنوز در سیستم‌عامل ویندوز باقی مانده است و می‌توان آن را در ویندوز 10 یا ویندوز 11 نیز استفاده کرد.

برای استفاده از حالت خدا در ویندوز ابتدا روی دسکتاپ خود راست کلیک کرده و یک فولدر جدید بسازید.آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز

سپس عبارت زیر را نام پوشه جدید قرار دهید.

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

آیکون پوشه ایجاد شده تغییر خواهد کرد و به شکل یک Control Panel کوچک تبدیل خواهد شد. اکنون شما حالت خدا ویندوز را فعال کرده‌اید.

آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز

حالت خدا در ویندوز برای مرور و دسترسی تنظیمات ویندوز که همیشه در حال جابه‌جایی و تغییرند، بسیار مفید است. در اصل نام این پوشه «Windows Master Control Panel shortcut» است، اما بلاگرها در سال 2010 نام گاد مود یا حالت خدا را به آن دادند.

هنگامی که این پنل تنظیمات کشف شد (یا لو رفت)، این یک ویژگی برای کاربران حرفه‌ای بود، اما این پنل چیزی بیش از میان‌بری برای دسترسی سریع به تمام تنظیمات ویندوز نبست. به‌عنوان‌مثال، تحت بخش Date and Time، شما می‌توانید ساعت تابستانی را خاموش یا روشن کنید و همچنین منطقه زمانی، تاریخ و زمان ویندوز را تنظیم کنید. شما همچنین می‌توانید ساعت‌ها را برای مناطق مختلف زمانی اضافه کنید.

البته، تنظیمات پیشرفته‌تر مانند متغیرهای محیطی (Environment Variables) یا ایجاد و قالب‌بندی پارتیشن هارد دیسک نیز در این پنل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش فعال سازی ویندوز 11 | چگونه Windows 11 را اکتیو کنیم؟

مزیت استفاده از حالت خدا در ویندوز چیست؟

همان‌طور که قبلا اشاره شد، حالت خدا دسترسی سریع به همه تنظیمات ویندوز را، از جمله برخی که به‌آسانی پیدا نمی‌شوند ارائه می‌دهد. برخی از گزینه‌ها در زیر منوها دفن شده‌اند و پیدا کردنشان دردسر دارد.

برای مثال، مسیر رسیدن به متغیرهای محیطی در ویندوز Settings > System > About > Advanced System Settings است. با مسیر Control Panel > System > Advanced System Settings که کمی کوتاه‌تر است نیز می‌توان به این منو رسید، اما بی‌شک سریع‌ترین روش، استفاده از حالت خدا با تنها 1 کلیک است.آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز

یکی دیگر از مزایای فعال کردن حالت خدا، ایجاد میان‌برهای سریع است. به‌عنوان‌مثال، اگر از تنظیمات بلوتوث زیاد استفاده می‌کنید، آن را از پوشه حالت خدا به دسکتاپ بکشید و رها کنید. حال شما تنها با 1 کلیک به تنظیمات بلوتوث ویندوز دسترسی خواهید داشت.آموزش فعال کردن حالت خدا در ویندوز

بدیهی است که تعداد زیادی از تنظیمات در پوشه حالت خدا وجود دارد که هرگز از آنها استفاده نخواهید کرد، اما تعداد کمی از آنها می‌تواند کارتان را آسان کنند و برایتان مفید باشند.

نظر شما در مورد حالت خدا در ویندوز چیست؟ آیا تابه‌حال از این قابلیت مخفی استفاده کرده‌اید؟

ارسال نظر