با قابلیت لمس سه بعدی در آیفون می توان چه کارهایی انجام داد؟

با قابلیت۳D Touch یا لمس سه بعدی می توان ۷ کار جالب و خارق العاده در آیفون ۶S و آیفون ۶S پلاس انجام داد و جالبتر آن است که بدانید بالابردن سرعت و کارایی شما تنها مزیت این قابلیت نیست.

با قابلیت لمس سه بعدی در آیفون می توان چه کارهایی انجام داد؟

کلیک-۳D Touch قابلیتی است که به گوشی هوشمند اجازه می‌دهد تا بفهمد که شما به چه مقدار انگشت خود را بر روی صفحه فشار داده اید.آیفون ۶S و آیفون S6 Plus اولین گوشی های هوشمند ساخت اپل هستند که در آن‌ها از این تکنولوژی استفاده شده است. دراین قابلیت گوشی شما با توجه به میزان فشار شما، می‌تواند فرامین مختلفی را صادر کند. نححوه ی عملکرد این قابلیت بدین صورت است که در پشت صفحه‌ی این دستگاه ها، یک سری سنسور وجود دارند که میزان فشرده شده صفحه را محاسبه کرده و به پردازنده این میزان را اعلام می‌کنند. پردازنده نیز با توجه به دستوارتی که از قبل در خود ذخیره کرده، با توجه به میزان فشار، کارهای مختلفی را انجام می‌دهد.در ادامه ۸ کاری که که با این قابلیت انجام می شود را به شما معرفی می کنیم.

۱-استفاده در تاچ پد کیبورد

یکی از قابلیت‌های اساسی ۳D Touch ، استفاده‌ی آن در هنگام تایپ است. شما به راحتی با فشار دادن صفحه می‌توانید اشاره نما را به محلی که دوست دارید برده و متن را اصلاح یا اضافه کنید، کسانی که با گوشی های لمسی سایر برند ها کار کرده اند خوب به این کاربرد و معضل در گوشی های لمسی آشنا هستند .در آن گوشی ها شما باید بر محل مورد نظر با انگشت اشاره می‌نمودید تا این عمل صورت ‌می‌گرفت. از دیگر کارایی‌های این قابلیت این است که که کافیست بر روی یک کلمه، انگشت خود را برده و فشار دهید، تا کلمه حذف گردد. همچنین کلمه را به همین صورت می‌توانید جا به جا نیز بکنید.

touchpad

۲- فعال کردن فرامین سریع در صفحه‌ی خانه

لازم به ذکر است که اکثر برنامه هایی که برای دستگاه های اپل عرضه شده اند، در حال حاضر دارای فرامین سریع هستند. شما می توانید برای دسترسی به این فرامین، انگشت خود را در صفحه‌ی خانه بر روی یک آیکون یک برنامه برده و فشار دهید، یک صفحه‌ی کوچک در کنار برنامه باز می‌گردد و به شما اجازه داده می شود تا از میان فرامین پیش‌فرض که برای دسترسی سریع به امکانات برنامه تعبیه شده اند، به برنامه دسترسی پیدا کنید؛ برای مثال در برنامه‌ی ساعت، می‌تواند از میان دسترسی، ساخت یک هشدار جدید را انتخاب کنید یا تایمر ساعت را فعال کنید.

3D Touch

۳- تعویض در بین برنامه ها

در حالی که در گذشته شما مجبور بودید با دوبار فشار دادن کلید خانه نسبت به تعویض برنامه اقدام کنید اکنون فقط با فشار دادن سمت چپ صفحه می‌توانید به این امکان دسترسی پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید برنامه هایی که در حال اجرا هستند را انتخاب و به صفحه‌ی آن برنامه بروید.

3D Touch

۴- نقاشی کردن با حساسیت قلم نسبت به میزان فشار شما

یکی از بهترین دستاوردهای این قابلیت که بسیار مورد توجه قرار گرفته است در هنگام استفاده از برنامه های نقاشی است. حال به لطف قابلیت لمس سه بعدی یا ۳D touch در گوشی‌های هوشمند سری جدید آیفون می‌توان خلاقیت‌های بیشتری هنگام نقاشی کشیدن به خرج داد. شما می‌توانید هنگام نقاشی یک قلم را انتخاب کرده و با میزان فشاری که با انگشت خود به صفحه وارد می‌نمایید، میزان پر رنگ بودن یا کم رنگ بودن قلم را مشخص کنید؛ برای مثال وقتی با انگشت خود یک خطی را می‌کشید، اگر فشار انگشت خود را کمی بیشتر کنید، خط پر رنگ‌تر می گردد و اگر فشار را کمتر کنید، خط هم طبیعتا کم رنگ‌تر خواهد گشت.

3D Touch paint

۵- قابلیتی به نام Peek

یکی از کاربردی ترین قابلیت های ۳D touch شروع به اضافه نمودن قابلیت جدیدی به نام "Peek" و "Pop" است و به نظر می آید که دیگر توسعه دهندگان برنامه نیز این قابلیت‌ها را به زودی به برنامه های خود اضافه خواهند نمود. قابلیت "Peek" شبیه به چیزی است که ما در ویندوز دیده ایم،به این حالت که وقتی انگشت خود را کشیده و بر روی یک لینک، عکس، ایمیل، نقشه و دیگر آیتم‌ها می‌برید، یک پنجره باز می‌شود و به صورت پیش‌نمایش، آن آیتم را در یک پنجره‌ی کوچک نشان می‌دهد. اگر از آن آیتم خوشتان بیاید می‌توانید با فشار بیشتر آیتم را باز نمایید، در غیر این صورت با برداشتن انگشت خود از صفحه یا به طرف دیگر کشیدن آن، صفحه‌ی پیش‌نمایش محو می‌گردد.

peek 3D Touch

۶- قابلیتی به نام Pop

در ادامه قابلیت قبلی می خواهیم Pop را به شما معرفی کنیم این قابلیت بدین صورت است که اگر بخواهیم یک آیتم را به صورت پیش‌نمایش مشاهده نمایید، با بردن انگشت خود بر روی آیتم، پنجره ای باز خواهد گشت و محتویات درون آیتم برای شما نمایان خواهد شد. قابلیت "Pop" به این صورت عمل می‌کند که اگر از محتویات نمایان شده در صفحه‌ی پیش‌نمایش خوشتان آمد، می‌توانید با فشار دادن بیشتر انگشت خود، آیتم را اجرا کنید، به این عمل "Pop" می‌گویند.

۷- اجرای تصاویر زنده

برای درک بهتر این موضوع می توانید ویدئوهایی که از این قابلیت منتظر شده است را تماشا کنید درتوضیح این قابلیت باید گفت اگر با آیفون خود تصاویر زنده گرفته باشید،تصاویری که به صورت مخلوطی از عکس و فیلم می‌باشند، به این صورت که وقتی یک عکس تهیه می‌کنید، یک مدت زمانی را قبل و بعد عکس‌برداری، دستگاه ذخیره کرده و به صورت یک کلیپ ثبت می‌نماید، با فشار دادن انگشت بر روی تصویر، این قابلیت این تصویر را اجرا خواهد کرد.

شما می توانیداز این تصاویر در صفحه‌ی قفل آیفون نیز استفاده کنید، البته برای اجرای تصویر زنده نیاز به فشردن صفحه دارید و تصویر به صورت خودکار اجرا نخواهد شد.

live 3D Touch

۸- تنظیم حساسیت لمس سه بعدی و یا غیر فعال نمودن آن

در آخرین امکان در این قابلیت شما حتی می‌توانید قابلیت ۳D touch یا لمس سه بعدی را در آیفون خود فعال یا غیر فعال کرده و همچنین میزان حساسیت آن را نیز تنظیم نمایید. برای این کار باید از قسمت تنظیمات به ترتیب زیر بروید:

General > Accessibility > 3D Touch

سپس در صفحه‌‎ی باز شده، می‌توانید میزان حساسیت لمس سه بعدی را بر روی سبک، متوسط و یا به شدت حساس قرار دهید، حتی با کشیدن انگشت خود بر روی اسلاید مقابل ۳D Touch آن را فعال کنید در این وقت اسلاید سبز رنگ می‌شود و یا اگر غیر فعال کنید اسلاید آن سفید رنگ می‌شود ولی باید توجه داشته باشید که این قابلیت به صورت پیش‌فرض، در آیفون شما فعال است.

ارسال نظر